رپورتاژ

چطور زعفران صادر کنم؟

اداکسو

زعفران، یکی از گران‌قیمت‌ترین و محبوب‌ترین گیاهان جهان به شمار می‌آید که از آن برای طعم دهی و رنگ دهی به غذاها استفاده می‌شود.
امروزه بسیاری از سرآشپزهای معروف جهان، از زعفران برای تهیه گران‌ترین و بهترین غذاهای استفاده می‌کنند. همین امر باعث تقاضای زیاد زعفران در بازارهای خارجی شده است. خریدوفروش زعفران در بازارهای جهانی یکی از پرسودترین تجارت‌ها است که کشور ایران برترین و اولین صادرکننده زعفران در جهان است؛ که بیشترین زمین‌های زعفران کشور در خراسان هستند.
برای صادرات زعفران قوانینی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد تا بتوان در امر صادرات موفق بود در این مقاله سعی داریم این قوانین را به شما آموزش دهیم.

چگونه صادرکننده زعفران شویم

مرحله اول

برای صادرات زعفران ابتدا باید مجوزهای لازم را اخذ کرد این مجوز توسط سازمان صنعت معدن و تجارت صادر می‌شود.
مجوزهای ضروری شامل کارت بازرگانی، اظهارنامه مالیاتی، مجوز صدور، مجوز بهداشت، گواهی استاندارد و ثبت محصول در گمرک ایران است.
مرحله دوم

ارزیابی بازار جهانی و خریداران زعفران. موفقیت در صادرات زعفران، درگرو این است که نیاز بازار جهانی به خرید زعفران را مشخص کنید و با توجه به آن بفهمید کدام بازار پر تقاضا است و به کدام کشورها صادر کنید. بیشترین خریدارهای زعفران ایرانی در دنیا، کشورهای آمریکا، اسپانیا، سوئیس، سوئد، ایتالیا، آرژانتین، انگلستان و هند هستند.

مرحله سوم

پس از گرفتن مجوزهای لازم و ارزیابی بازارهای جهانی برای صادرات زعفران، باید به فکر خرید یا تولید زعفران مرغوب و به‌صرفه بود که بسته‌بندی زیبایی داشته باشد.
به‌طورکلی زعفران در بیشتر استان‌های کشور کشت می‌شود؛ اما محصول مناطق مختلف، ازنظر کیفیت یکسان نیستند. در حال حاضر خراسان، نه‌تنها بیشترین تولید را در سطح کشور دارد، بلکه باکیفیت‌ترین زعفران نیز در شهر قائنات واقع در این استان کشت می‌شود. زعفران را به دو صورت فله که نیم و یک کیلویی هستند؛ و بسته‌بندی‌هایی که به‌صورت گرم و مثقال وجود دارند، می‌توان صادر کرد.

قیمت زعفران‌های صادراتی ایران

مسئله مهم دیگر برای صادرات زعفران، قیمت زعفران است که باید به‌صرفه باشد. به‌طورکلی، میزان برداشت زعفران، تأثیر مستقیمی در قیمت آن دارد. هرچقدر که میزان برداشت در کشور بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت نیز کاهش پیدا می‌کند.
جدیدترین قیمت زعفران صادراتی، تاکنون برای زعفران سرگل درجه‌یک، ۲۶ میلیون تومان و برای زعفران نگین درجه‌یک، ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان و برای زعفران پوشال ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان برای یک کیلو است.
می‌توانید زعفران باکیفیت و مرغوب را باقیمت مناسب در فروشگاه دیبا کام به‌صورت عمده و گرمی خریداری کنید.

یکی دیگر از عواملی که جزو مراحل مهم صادرات زعفران است، بسته‌بندی استاندارد و زیبا است.
فرض کنید مرغوب‌ترین زعفران را در اختیار دارید، بازار هدف را مشخص کرده‌اید و اکنون می‌خواهید زعفران را صادر کنید؛ اگر دارای بسته‌بندی زیبا و استانداردی نباشد به‌هیچ‌وجه مشتری خارجی، محصول شما را خریداری نمی‌کند.
برای اینکه بهترین و زیباترین بسته‌بندی را داشته باشید، حتماً هزینه مشخصی را برای سفارش جعبه‌های بسته‌بندی در نظر داشته باشید. فراموش نکنید یکی از قوانین صادرات زعفران این است که بسته‌بندی‌های صادراتی، شامل قوانین خاصی هستند که کشور مقصد تعیین می‌کند.
همان‌طور که تا الآن در مورد قوانین صادرات زعفران گفتیم این تجارت دارای مشکلاتی نیز است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم

چالش‌های صادرات زعفران کدم‌اند؟

  1. از بزرگ‌ترین مشکلات صادرات زعفران ایران، حمایت سازمان ملل از افغانستان برای تصمیم به کاشت زعفران به‌جای کاشت خشخاش است. از طرف دیگر اقتصادهای جهانی تصمیم به خرید زعفران از افغانستان گرفته‌اند. این امر باعث کمرنگ شدن زعفران ایران و کم شدن قیمت زعفران  ایرانی شده است.
  2. دسته‌بندی‌های نامناسب و صادرات زعفران فله‌ای، باعث کاهش صادرات ایران شده است که با بسته‌بندی‌های درست و استاندارد می‌توان این مشکل را حل کرد.
  3. ضعف سیستم بانکی به دلیل تحریم، باعث شده است که صادرکنندگان نتوانند حساب اعتبارات سندی داشته باشند و مجبور شوند از روش‌های سنتی برای صادرات استفاده کنند.
    درروش سنتی، نه فروشنده به خریدار اعتماد دارد که محصول را قبل از دریافت پول ارسال کند و نه خریدار به فروشنده اعتماد می‌کند که قبل از دریافت محصول، برای آن پول ارسال کند. به همین خاطر، خریداران زعفران به سراغ کشورهایی می‌روند که دچار این مشکل نباشند.

انواع زعفران‌های صادراتی

پس‌ازآنکه فهمیدید مراحل، قوانین و مشکلات صادرات زعفران چه چیزهایی هستند، اکنون با انواع زعفران‌های صادراتی آشنا شوید.
اصلی‌ترین پارامتر مؤثر بر قیمت زعفران، نوع و درجه کیفیت زعفران است. ازآنجاکه هرکدام از زعفران‌ها، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند، نمی‌توان یک معیار را مشخص کرد که کدام بهتر است. همه زعفران‌ها در نوع خود، کیفیتی صادراتی درند. در ادامه با انواع آن‌ها آشنا می‌شوید

  1. زعفران دسته: اصلی‌ترین نوع زعفران است که کلاله‌های سه‌شاخه زعفران، به همراه بخش کامل ساقه یا سفیدی مرتب روی‌هم چیده شده و خشک می‌شود.
  2. زعفران سرگل: این نوع زعفران، با جدا کردن کامل بخش خامه از کلاله‌ها به دست می‌آید.
  3. زعفران پوشال: این نوع زعفران، از طریق جدا کردن خامه زعفران، از کلاله‌های سه‌شاخه به دست می‌آید؛ اما هنوز در انتهای کلاله‌ها ۱ تا ۳ میلی‌متر خامه وجود دارد؛ بنابراین کلاله‌ها به یکدیگر متصل هستند.

زعفران نگین: زعفرانی کاملاً قرمز و فاقد هرگونه سفیدی که تفاوت اصلی آن با زعفران سرگل، کلاله‌های زعفران است. کلاله‌های زعفران نگین، صاف و بدون فر خوردگی هستند و شکستگی ندارند؛ بنابراین ازنظر ظاهری بسیار مشتری‌پسند است. برای خرید زعفران نگین از وب‌سایت دیبا کام  با توجه به عطروطعم بی‌نظیری که دارد، از این نوع زعفران برای پخت خوش‌مزه‌ترین شیرینی‌ها و لذیذترین حلواها استفاده می‌شود. خرید حلوا ارده که با چاشنی زعفران ایرانی پخته‌شده است را در کمترت زمان و آسان‌ترین راه ممکن از دیبا کام خریداری کنید.
حالا که با انواع زعفران آشنا شدید، با برخی از معیارهای زعفران برای تعیین مرغوبیت آن، آشنا شوید. هرچقدر که معیارهایی که در ادامه می‌خوانید، در یک زعفران بیشتر باشد، زعفران مرغوب‌تر و برای صادرات مناسب‌تر است

  1. درصد خامه به کلاله کمتر باشد
  2. رنگ دهی زعفران بالا باشد
  3. زعفران خوش‌رنگ باشد
  4. ازنظر ظاهری کلاله‌ها صاف بدون فر خوردگی باشند.
  5. کلاله‌ها درشت و ضخیم باشند.

قوانین و مقررات تجارت زعفران

در این مقاله سعی کردیم قوانین و مراحل تجارت زعفران را آموزش دهیم. در ادامه نکاتی که باید در صادرات زعفران به آن توجه کنید را مطالعه کنید.

  • برای رسیدن به سود بالا در صادرات زعفران، چندین سال کار کنید و ناامید نشوید.
  • روش‌های قوی بازاریابی بین‌المللی را یاد بگیرید و اجرایی کنید.
  • در اکثر کشورها، نمایشگاه‌هایی برای نشان دادن محصولات وارداتی و صادراتی دایر می‌شود. شرکت در این نمایشگاه‌ها را در برنامه کاری خود قرار دهید.
  • قرارهای سفت‌وسخت بر مبنای قانون ببندید.
  • سعی کنید برای ورود به دنیای تجارت حتماً آموزش ببینید و پس از حرفه‌ای شدن اقدام به تجارت کنید.
  • محصول خود را به هر خریداری نفروشید. خریداران غیرقانونی و… تجارت شما را با مشکل مواجه می‌کنند.
  • همه کشورها برای صادرت مناسب نیستند. قبل از اقدام به صادرات این نکته را بررسی کنید.
  • قبل از صادرات به یک کشور، به قوانین صادرات آن مسلط شوید.
  • برای بیمه کردن محصولاتی که قصد خرید آن‌ها را دارید، اقدام کنید.
  • به شناسایی رقیب‌های کارایی خود چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران اقدام کنید.
  • سعی کنید در کشور مقصد، نمایندگی برای خود تأسیس کنید.
  • اقدام به بندسازی اصولی و درست در کشور مقصد انجام دهید
  • کیفیت کالا را حفظ کنید تا موجب از دست رفتن بازار صادراتی خود نشوید.
  • اگر نمی‌توانید صادرات خود را با مقادیر بالا شروع کنید، از مقادیر کم استارت کارتان را بزنید.
  • لازمه صادرات زعفران، داشتن مجوزهای قانونی در کشور مبدأ و مقصد است و این مجوزها را بگیرید.
  • حمل و نقش‌های گمرکی ریسک بالای نیاز دارد. برای این کار یک مشاور یا وکیل قانون دان کنار خود داشته باشید

نتیجه‌گیری

صادرات زعفران، مدت‌زمان طولانی برای رسیدن به سود زیاد لازم دارد. اگر اهداف بلندی در این راه دارید وب دنبال تجارت زعفران هستید، اطلاعات خود را در رابطه با انواع زعفران، قیمت زعفران، نحوه صادرات زعفران، موانع در مسیر و… بالا ببرید.

سؤالات متداول
۱ بدون کارت بازرگانی، چند گرم زعفران می‌توان از کشور خارج کرد؟
هر فرد، با کارت بازرگانی می‌تواند فقط ۱۰۰ گرم از کشور خارج کند
۲ بهترین نوع زعفران برای صادرات کدام است؟
بهترین نوع زعفران برای صادرات زعفران نگین است. این نوع زعفران نگینی، با مناسب‌ترین قیمت در dibakam در دسترس است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا