رپورتاژ

معرفی 6 نوع پرکاربرد پیچ و مهره در صنعت

اداکسو

6 نوع پرکاربرد پیچ و مهره در صنعت

معرفی 6 نوع پرکاربرد پیچ و مهره در صنعت

اتصال دهنده‌ها شامل انواع مختلفی هستند که از پرکاربردترین آنها در صنایع مختلف، پیچ و مهره‌ها می‌باشند. پیچ و مهره‌ها را می‌توان نوعی اتصال‌دهنده مکانیکی دانست که غالبا به صورت جفت به کار برده می‌شوند. هر پیچ دارای شیارهای خارجی است که با مهره‌ای جفت می‌شود و از طریق گشتاوری محکم، قطعات را به یکدیگر متصل می‌کنند. برای ساخت پیچ و مهره، استانداردهای مختلفی لحاظ می‌شوند همچنین این اتصال دهنده‌ها با توجه به مشخصاتی همچون ابعاد، تعداد شیارها، قطر و… دارای کاربردهای متفاوتی هستند. با توجه به تنوع این قطعات، لازم است شما برای خرید پیچ و مهره با انواع آنها آشنا شوید و قطعات مورد نیاز صنعت خاص خود را تهیه نمایید. در این مطلب می‌خواهیم با معرفی 6 نوع پرکاربرد پیچ و مهره در صنعت، راهنمای شما برای خرید باشیم پس همراه ما بمانید.

اگر برای خرید پیچ و مهره به بازار مراجعه کنید، مدل‌های مختلفی از این اتصالات را مشاهده خواهید کرد و ممکن است برای خرید دچار اشتباه شوید. از این رو، باید انواع پیچ و مهره را بشناسید تا بتوانید در زمان خرید، انتخاب بهتری داشته باشید. 6 نوع پر کاربرد پیچ و مهره در صنعت به شرح زیر هستند :

پیچ اتاقی

پیچ اتاقی از انواع پیچ‌های کاربردی در صنعت محسوب می‌شوند. این مدل پیچ به دلیل آنکه در ابتدا برای ساخت اتاقک‌های چوبی کامیون‌ها استفاده می‌شد، این نام را گرفته است اما هم اکنون، کاربردهای زیادی دارد. از پیچ اتاقی در زمینه‌های بسیاری مثل خودروسازی، نصب کابینت، نصب درب و پنجره‌ها، تعمیرات منزل و… استفاده می‌شود و دارای طرح‌ها و جنس‌های مختلفی است تا مناسب کاربری‌های متفاوت باشد. استانداردهای بین المللی مورد استفاده برای ساخت پیچ اتاقی  شامل استانداردهای ISO 8678  و DIN 603 هستند همچنین ابعاد پرکاربرد این پیچ در صنایع مختلف، پیچ‌هایی با طول 1 تا 20 سانتی‌متر و قطر 0.5 تا 1.6 سانتی‌متر می‌باشند.

پیچ آلن

برای خرید پیچ و مهره، بهتر است با پیچ آلن هم آشنا شوید زیرا نوع بسیاری پر کاربردی در صنعت محسوب می‌شود و طراحی 6 ضلعی دارد. این پیچ به دلیل طراحی و ساختاری که دارد، در صنایع متفاوتی مثل نیروگاه‌ها، خودروسازی، صنایع ساخت و تولید انواع ماشین آلات صنعتی، اتصال بین لوله‌ها، اتصال بین سازه‌های فلزی و… استفاده می‌شود. پیچ آلن با داشتن گشتاور زیاد، خیلی راحت سفت می‌شود همچنین از متریال‌های مرغوب و سبک برای ساخت آن استفاده می‌شود و باعث افزایش وزن سازه نمی‌شود. ویژگی دیگر این پیچ، ایجاد سطح صاف و یکدست پس از فرو رفتن داخل قطعه است و باعث زیبایی اتصال می‌شود.

تفاوتی که پیچ آلن با اکثر پیچ‌ها دارد، در نحوه باز و بسته شدن آن است زیرا نیاز به آچار مخصوص برای باز و بسته شدن دارد و با پیچ گوشتی نمی‌توان آن را سفت و محکم کرد.

پیچ انکر بولت

پیچ انکربولت نیز استفاده‌های زیادی در صنایع و پروژه‌های گوتاگون دارد. این پیچ برای چفت و بست کردن روی سطوح صلب مثل بتن استفاده می‌شود همچنین از آن برای نصب و محکم کردن سازه‌های مختلفی مانند آسانسور، پله برقی، اجرای سقف کاذب، ساخت پنل‌های پیش ساخته بتنی، نصب و اجرای نمای فلزی ساختمان، نصب پارتیشن، ساخت انواع تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، نصب دکل‌های مخابراتی و برقی و… استفاده می‌شود.

پیچ انکر بولت دارای انواع مختلف شیمیایی و فیزیکی است؛ از انکربولت شیمیایی برای ایجاد چسبندگی بیشتر میان میلگرد و بتن مسطح و تقویت قدرت باربری بتن استفاده می‌شود اما انکربولت مکانیکی همانطور که از نام آن نیز پیداست، داخل حفره‌های درون بتن جای‌گذاری می‌شود.

پیچ متری

پیچ متری از قطعات بسیار کاربردی در صنایع و ساخت‌وساز است. این قطعه، نوعی مفتول ثابت بوده که کاربرد آن برای ثابت نگه‌داشتن است همچنین دارای ابعاد و گریدهای مختلفی است و باید متناسب با نیاز صنعت، نوع مناسب آن تهیه شود. پیچ متری غالبا از 3 متریال ساخته می‌شود؛ آهن، فولاد ضد زنگ و فولاد خشکه. پیچ متری آهنی دارای گریدهای 5.6 یا 4.8 است، پیچ متری ساخته شده از فولاد ضد زنگ از گریدهای 304 و 316 است و پیچ به جنس فولاد خشکه هم معمولا در گریدهای 8.8، 9 و 10 ساخته می‌شود.

پیچ متری به دلیل داشتن گرید نرم، کاربرد زیادی در صنایع سنگین ندارد و موارد استفاده از آن در صنایع ساختمانی، چوبی، نفت، پتروشیمی و… است.

پیچ متری

مهره آهنی

از انواع اتصالات کاربردی در صنایع، مهره آهنی است که دارای حالتی 6 گوش یا 6 پر است تا برای بستن و محکم کردن پیچ‌های آهنی استفاده شود. این اتصال‌دهنده از جنس آهن به صورت گالوانیزه ساخته می‌شود و به دلیل آنکه در ترکیبات آن از درصد کربن کمتری استفاده شده است، به اسم مهره کم کربن نیز شناخته می‌شود. مهره آهنی از خاصیت چکش خواری برخوردار است و انعطاف‌پذیری زیادی هم دارد. این قطعه از نظر میزان آبکاری، گرید و کلاس متناسب با پیچ آهنی است یعنی همان اندازه از گرید و کلاس که برای ساخت پیچ آهنی استفاده می‌شود، مهره آهنی هم این فرایندها را طی می‌کند.

مهره آهنی  به دلیل داشتن ساختار نرم به نسبت مهره خشکه، در اتصالاتی که فشار تنشی و کشش بسیار کمتری اعمال می‌شود، استفاده دارد مثل ساخت وسایل خانگی. این جنس مهره در برابر شرایط مخرب محیطی مثل محیط مرطوب، اسیدی و آمونیاکی، دچار آسیب شده و شکننده است.

مهره خشکه

شما برای خرید پیچ و مهره و انتخاب مهره‌ای بسیار مقاوم و مستحکم، می‌توانید مهره خشکه را انتخاب کنید. مهره خشکه یا مهره فولادی، فرایند سخت‌کاری را طی می‌کند و به دلیل این فرایندی که پشت سر می‌گذارد، بسیار مقاوم بوده و استحکام بالایی دارد. مهره خشکه قادر به تحمل بار با وزن حدودی 80 کیلوگرم می‌باشد و می‌تواند در صنایع زیادی هم استفاده شود مثل خودروسازی، ساختمان سازی، صنعت نفت و پتروشیمی، سدسازی و… این مهره به نسبت مهره آهنی، انعطاف‌پذیری کمتری دارد و چکش‌خواری آن نیز کمتر است.

از ویژگی‌های برجسته مهره خشکه می‌توان به تنوع آن در سایز، روکش و استاندارد اشاره کرد همچنین دارای سطح صاف و صیقلی می‌باشد و از قابلیت ماشین‌کاری هم برخوردار است تا بتوان آن را تبدیل به اشکال مختلف کرد.

مهره خشکه

خرید پیچ و مهره از فروشگاه بولت صنعت

پیج و مهره‌ها بسیار متنوع هستند که ما در این مطلب، 6 نوع پرکاربرد آنها را به شما معرفی کردیم. اگر به دنبال فروشگاهی معتبر برای خرید پیچ و مهره هستید، فروشگاه بولت صنعت می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این مجموعه دارای فعالیت تخصصی در زمینه تولید انواع پیچ و مهره فولادی، پیچ و مهره آهنی، پیچ و مهره خشکه، پیچ‌های شش گوش، پیچ آلن، پیچ دوسر رزوه، پیچ تمام رزوه، انکر بولت، انواع مهره و واشر می‌باشد. شما می‌توانید محصولات متنوع بولت صنعت را به همراه مشخصات آنها، در سایت این مجموعه به آدرس اینترنتی(boltsanat.com) مشاهده کنید و سپس قطعات مورد نیاز را به آسانی سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا