رپورتاژ

خرید بذر، خرید بذر فلفل، خرید بذر گل، خرید بذر سبزیجات

اداکسو

کاشت گل و گیاه، میوه و سبزیجات و …. هدف و خواسته بسیاری از افراد به ویژه علاقمندان به کشت و زرع و باغبانی است. این افراد پیش از کاشت محصولات مد نظر خود باید به خرید بذر فلفل، گل و گیاه و یا خرید بذر سبزیجات دست بزنند و از میان محصولات موجود در بازار با کیفیت‌ترین آن‌ها را برای خرید و کاشت انتخاب کنند. هرچه بذر خریداری شده کیفیت بالاتری داشته باشد میوه و گیاه مورد نظر هم رشد بهینه‌تری داشته و مصرف کننده نمونه بهتر و سالم‌تری از آن را مصرف خواهد کرد. به همین دلیل پیش از خرید بذر گل و سبزیجات و میوه‌ها باید نکاتی را در نظر گرفته و به مواردی توجه داشته باشید تا هم سود بالاتری به دست آورید و هم محصول بهتری در اختیار مصرف کننده نهایی قرار دهید.

خرید بذر

در این مقاله به برخی از مهمترین نکات خرید این دانه­ها اشاره خواهیم کرد و مواردی را بر خواهیم شمرد که بهتر است پیش از انتخاب و خرید بذر به آن‌ها توجه داشته باشید. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

مهمترین نکات خرید بذر سبزیجات و میوه‌ها، گل‌ها و گیاهان

سبزیجات و میوه‌ها از محبوب‌ترین خوراک‌ها هستند و موارد استفاده فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل خرید دانه آن‌ها نیز با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. خرید بذر سبزیجات، میوه‌ها و… دارای مزایای فراوانی است.

به ویژه اینکه این محصولات انواع مختلفی از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، املاح و مواد معدنی، فیبر و… را در خود جای داده و به سلامت بدن مصرف کننده کمک می‌کنند. از سوی دیگر نگهداری آن‌ها کار چندان پیچیده‌ای نبوده و برای کاشت نیز دغدغه خاصی ایجاد نمی‌کنند.

شما می‌توانید پس از خرید بذر فلفل و سبزیجات آن‌ها را به راحت‌ترین شکل ممکن در منزل نگهداری کنید. بدون اینکه لازم باشد شرایط و نکات خاصی را در نظر بگیرید. این محصولات مراحل رشد سریعی هم دارند. پس در بازه زمانی کوتاهی به باردهی می‌رسند.

با این حال نباید بدون آگاهی کافی و شناخت دقیق به خرید این محصولات دست بزنید. بذر خریداری شده باید کاملا سالم بوده و از بسته‌بندی مناسبی برخوردار شده باشد تا رطوبت و یا هوا نتواند به آن نفوذ کند یا بسته و بذر تحت فشار قرار بگیرند. در غیر این صورت کیفیت بذر و در نهایت محصول تولید شده پایین خواهد بود.

به همین دلیل توصیه اصلی و یکی از مهمترین نکات خرید بذر فلفل، گل و گیاه و خرید بذر سبزیجات و میوه‌ها این است که این محصولات را حتماً از طریق مراجعه به فروشگاه‌ها و فروشندگان معتبر و با تجربه خریداری کنید که اطمینان دارید محصولات کاملاً طبیعی و ارگانیک را در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

خرید بذر فلفل

در حال حاضر امکان خرید این دانه­ها به شکل حضوری و اینترنتی یا آنلاین برای علاقمندان فراهم شده است. فرقی نمی‌کند که به کدام روش این محصولات را خریداری کنید. نکته مهم در نظر گرفتن کیفیت بذر خریداری شده و سلامت آن است.

توجه به رنگ و بوی بذر

فرقی نمی‌کند که هدف شما خرید بذر فلفل باشد یا خرید بذر گل و گیاه و سبزیجات و…. در هر صورت باید پیش از اقدام به این کار به رنگ و بوی محصول دقت کافی داشته باشید. هر کدام از بذرها از رنگ و بویی ویژه برخوردار شده و بیشتر آن‌ها یک رنگ دارند.

خرید بذر گل

رنگ یک بذر باید شکلی یکنواخت داشته و به صورت چند رنگ مشاهده نشود. اگر در بازار و هنگام خرید با بذرهایی روبرو شدید که ترکیبی از چند رنگ دارند باید به این نکته پی ببرید که این محصولات به طور حتم یک نوع مشکل ژنتیکی دارند.

پس ممکن است با خرید آن با دشواری‌ها و مشکلاتی روبرو شوید. برای نمونه چنین بذرهایی احتمال دارد جوانه نزنند و یا پس از رشد کردن باردهی مد نظر شما را نداشته باشند.

بررسی اندازه بذر

یکی دیگر از نکاتی که باید پیش از خرید بذر سبزیجات و میوه‌ها، گل‌ها و گیاهان به آن توجه داشته باشید اندازه است. لازم است بدانید که اندازه این محصولات تعیین کننده ابعاد محصول نهایی خواهد بود. بذرهای کوچکتر که ضعیف‌تر هستند قوه نامیه کمتری هم دارند.

به بیان دیگر بذرهای کوچک، جنین و مواد ذخیره‌ای کوچک‌تری داشته و در نهایت نیز به محصول کوچکتری تبدیل می‌شوند. پس در هنگام خرید بذرهای مختلف در ابتدا به درشت بودن آن‌ها دقت داشته و سپس به بررسی این نکته اقدام نمایید که آیا بذر مورد نظر ترک و شکستگی دارد یا خیر.

چراکه این عوامل نیز میزان مرغوبیت و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

ارزیابی سن دانه

سن نکته دیگری است که باید پیش از خرید بذر به آن توجه داشته باشید. چراکه ارتباط ویژه‌ای با قوه نامیه آن دارد. به گونه‌ای که با بیشتر شدن بازه زمانی برداشت بذر تا پخش آن قوه نامیه گیاه کمتر خواهد شد‌. به طور کلی بذرها بر اساس گونه در بازه زمانی ۱ تا ۸ سال قوه نامیه خود را حفظ می‌کنند.

البته توجه به شرایط دیگری هم مهم است. برای نمونه آب و هوا باید سالم باشد و یا بذر مورد نظر به آفات آلوده نشده و یا مریضی نداشته باشد. شرایط مناسب نگهداری آن هم در محیط‌های سرد و خشک اهمیت ویژه‌ای در این خصوص دارد.

درصد خلوص بذر

در هنگام بررسی خلوص پیش از خرید بذر سبزیجات و میوه‌ها، گیاهان و گل‌ها یا خرید بذر فلفل و….. باید به ارزیابی دو فاکتور یعنی خلوص فیزیکی و ژنتیکی آن‌ها اقدام کنید.

در حال حاضر برخی از کشاورزان برای انجام عملیات بذرگیری، علف‌های هرز زمین کشاورزی خود را از بین نمی‌برند و این اقدام را با علف‌های هرز به سرانجام می‌رسانند. در چنین وضعیتی خلوص بذر تحت تاثیر قرار گرفته و یا دچار کم و کاستی می‌گردد.

علاوه بر این مورد باید به خلوص ژنتیکی بذر نیز دقت کافی داشته باشید و خالص بودن ژنتیک گیاه را بررسی نمایید. چراکه احتمال دارد برخی از گیاهان تلقیح کرده و در کنار گیاهان با کیفیت و مرغوب، گیاهان هرز نیز رشد نموده باشند. چنین بذرهایی مرغوبیت چندان بالایی ندارند.

پیش از خرید بذر به درصد جوانه زنی آن نیز توجه داشته باشید و بدانید که این محصولات باید بیش از ۸۵ درصد جوانه زنی داشته باشند. با این حال باید شرایط مناسب رشد، نور و دمای محیط کاشت هم فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا