رپورتاژ

آیا شما برای ساختمان خود استاندارد ادواری آسانسور را گرفته اید؟

اداکسو

در این مقاله، ابتدا به شما توضیح می‌دهیم که استاندارد ادواری آسانسور چیست و سپس به مراحل اخذ این استاندارد پرداخته خواهد شد. پس لطفاً همراه ما باشید.

مقاله پیشنهادی : سرویس نگهداری آسانسور در غرب تهران

استاندارد ادواری چیست؟

استاندارد ادواری آسانسور یعنی چه؟ این استاندارد مجموعه‌ای از قوانین، مقررات، و مشخصات فنی است که برای نصب، عیب‌یابی، و نگهداری آسانسورها تعیین شده است. این استانداردها برای اطمینان از ایمنی، عملکرد صحیح، و کیفیت بالای آسانسورها و جلوگیری از وقوع حوادث و مشکلات مربوط به آنها تدوین شده‌اند.

بعد از نصب آسانسور، برای دریافت مجوز پایان کار و اجازه‌ی راه‌اندازی آن، قانون مالکان یا کارفرمایان ساختمان را به اخذ تاییدیه آسانسور ملزم کرده است. این تاییدیه اولیه پس از بازرسی و رفع نقص، به مدت یک سال صادر می‌شود. سپس، مالکان مکلفند سالانه آسانسورها را برای اطمینان از کارکرد مناسب و ایمنی آن‌ها، تحت بازرسی ادواری قرار دهند. در صورتی که تاییدیه منقضی شده باشد یا بازرسی انجام نشود، مدیران و مالکان ساختمان مسئولیت جبران خسارت در صورت وقوع حادثه را بر عهده دارند.

با توجه به دستور اداره کل استاندارد، از سال ۱۳۹۶، نصب پلاک شناسه آسانسور در داخل کابین آسانسورها الزامی و اجباری شده است. شناسه ملی آسانسور به شکل یک کد ده رقمی منحصر به فرد تعیین می‌شود. افراد می‌توانند با استفاده از این کد، وضعیت استاندارد آسانسور را از طریق دو روش استعلام کنند.

از طریق ارسال شناسه ملی به سامانه پیامکی 10001517، اطلاعات کامل آسانسور از جمله نام شرکت نصب‌کننده، نام بازرسان، تاریخ آخرین بازرسی و تاریخ انقضای تاییدیه را دریافت می‌کنند. همچنین، با مراجعه به سامانه‌ی اینترنتی مدیریت بازرسی آسانسور و وارد کردن اطلاعاتی نظیر استان مورد نظر و شناسه ملی آسانسور، اطلاعات کاملی در مورد وضعیت ساختمان و آسانسورها را دریافت می‌کنند.

استاندارد ادواری آسانسور چیست

مقاله پیشنهادی : اخذ فوری استاندارد ادواری آسانسور

اهمیت استاندارد ادواری آسانسور چیست؟

استاندارد ادواری آسانسور اهمیت دارد چون به ایمنی کاربران و عملکرد صحیح آسانسورها کمک می‌کنند. با رعایت این استانداردها، خطرات ناشی از عملکرد نادرست آسانسورها به حداقل ممکن کاهش می‌یابد و از وقوع حوادث جلوگیری می‌شود.

بدون شک، استاندارد ادواری آسانسور یکی از مهم‌ترین استانداردهای مرتبط با ایمنی و کارکرد صحیح آسانسورهاست. این استاندارد مجموعه‌ای از رهنمودها، قوانین، و مشخصات فنی است که برای نصب، عیب‌یابی، و نگهداری آسانسورها تعیین شده است.

با داشتن استاندارد ادواری آسانسور، ایمنی کاربران و جلوگیری از وقوع حوادث مربوط به عملکرد ناصحیح آسانسور اصمینان حاصل می کنید. این استانداردها به ارتقاء کارایی و عملکرد صحیح آسانسورها کمک می‌کنند، از جمله کاهش زمان توقف و افزایش سرعت حرکت. و همچنین با رعایت استانداردهای ادواری، اطمینان حاصل می‌شود که آسانسورها به بهترین شکل ممکن عمل می‌کنند و مشکلاتی از جمله عملکرد نامطلوب کاهش می‌یابد.

در واقع ، گواهی استاندارد ادواری آسانسور، مهم‌ترین تاییدیه‌ای است که مالکان یا مدیران ساختمان باید پس از نصب و راه اندازی آن دریافت کنند؛ علاوه بر این رعایت نکاتی مانند دسترسی مناسب معلولین به آسانسور، تکان نخوردن کابین، تعیین الزامات ایمنی آسانسور و بهره‌وری آن، برقراری الزامات ایمنی برای موارد اضطراری همانند قطعی برق و حریق، مهیا کردن الزامات برای بازرسی آسانسور قبل و پس از نصب، مشخص کردن مواد و تجهیزات به کار رفته شده در آسانسور، سرعت آسانسور، روش نصب و نگهداری از آن نیز بررسی می‌شوند.

معمولا دریافت گواهینامه ی استاندارد ادواری در حدود 10 الی 30 روز طول می‌کشد. پس از نصب آسانسور باید گواهی استاندارد اولیه را دریافت کنید و پس از آن به صورت سالانه برای درایفت گواهی ادواری اقدام کنید. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد مانند مراجعه به سامانه‌ی الکترونیکی سازمان استاندارهای ایران یا مراجعه یا تماس با شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات استاندارد سازی که در اینجا اعتبار شرکت حائز اهمیت است.

حال به مراحل به مراحل اخذ استاندارد ادواری اشاره میکنیم تا ببینیم برای دریافت این استاندارد ادواری آسانسور چه مدارکی را باید آماده کنیم.

اخذ فوری استاندارد ادواری آسانسور

  • اتمام مراحل ساختمان سازی
  • ارسال کپی کارت ملی کارفرما و پروانه ساختمان برای شرکت نصب کننده
  • ثبت نام در سامانه بازرسی آسانسور توسط شرکت نصب کننده به آدرس
  • پرداخت هزینه اخذ گواهی توسط شرکت طرف قرارداد lift.inso.gov.ir .
  • ارائه نقشه و فرم تأییدیه مهندس ناظر
  • دریافت نوبت از سمت شرکت بازرسی
  • ثبت نام در سامانه بازرسی آسانسور توسط شرکت نصب کننده به آدرس lift.insa.gov.ir
  • پرداخت هزینه اخذ گواهی توسط شرکت طرف قرارداد
  • ارائه نقشه و فرم تأییدیه مهندس ناظر
  • دریافت نوبت از سمت شرکت بازرسی
  • بررسی آسانسور توسط ناظر
  • امضای قرارداد خدمات و نگهداری آسانسور
  • ارسال قرارداد امضا شده با بیمه آسانسور برای شرکت ناظر
  • تأیید نهایی گواهی استاندارد آسانسور

شرکت الفارس به عنوان یکی از پیشگامان در ارائه خدمات اسانسور، از تکنولوژی‌های پیشرفته و کادر مجربی برای ارائه خدمات با کیفیت و ایمنی بالا استفاده می‌کند. این شرکت تضمین می‌کند که اسانسورهای نصب شده توسط آن، به طور کامل با استانداردهای ادواری مطابقت داشته باشند و به بهترین شکل ممکن عمل کنند. بدون شک، شرکت الفارس با تجربه و تخصص خود در زمینه نصب و نگهداری دوره ای آسانسور، بهترین گزینه برای اعمال استانداردهای ادواری در آسانسورهاست.

سرویس نگهداری دوره ای آسانسور در تهران

مقاله پیشنهادی : سرویس نگهداری دوره ای آسانسور در تهران

با انتخاب شرکت الفارس، می‌توانید از خدماتی مطمئن و کارآمد بهره‌مند شوید که همچنین به ارتقاء ایمنی و عملکرد اسانسورهای خود کمک می‌کند. بنابراین، بهترین انتخاب برای اعمال استانداردهای ادواری در اسانسورهای شما، شرکت الفارس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا