رپورتاژ

تور کربلا و برنامه های زیارتی مجری مستقیم کربلا و نجف

کشور عراق به دلیل وجود حرم های متبرکه امام علی (ع)، امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) همواره در میان کشور های مسلمان محبوب بوده است و هر ساله زائرین بسیاری از اقصی نقاط دنیا با تور کربلا و تور نجف به این کشور سفر می کنند.

سفر به کربلا و نجف هر ماه از سال به دلایل مختلف ایام مذهبی به اوج خود می رسد، به گونه ای که کشور عراق میزبان میلیون ها زائر از سراسر دنیا است. در این ایام تورهای زمینی و تورهای هوایی بسیاری توسط بهترین سایت تور مسافرتی faragasht.com برگزار می شود. برای خرید تور کربلا در سایت فارا گشت کوروش کبیر قیمت ها را مشاهده کنید

در تورهای کربلا (هوایی و زمینی) همیشه خدمات متنوعی همچون صبحانه، ناهار، شام، ترانسفر رفت و برگشت، مدیر کاروان، مداح و زیارت دوره سامرا و کاظمین به صورت کاروانی برای رفاه مسافرین ارائه داده می شود.

آژانس ها علاوه بر خدمات ذکر شده، بلیط هواپیما، امکانات اقامتی در هتل های درجه الف و حمل و نقل داخلی و بین شهری است و اگر تور از نوع زمینی باشد با ارائه انواع اتوبوس های مسافربری اقدام به فروش و اجرای تورهای متنوع زیارتی میکنند.

در این مقاله قصد داریم ارزش معنوی سفر به کربلا و همچنین توضیحاتی واجب درباره تورهای زمینی و هوایی کربلا را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تاریخچه و ارزش معنوی کربلا

اسم کربلا در تاریخ منصوب به اسم منطقه ای در بابل است و برخی از نویسندگان گفته اند که اسم کربلا از واژه عربی (کور بابل) برگرفته شده است، که اسم یک دهکده قدیمی در شهر بابل است و شامل مناطقی از جمله نینوا که در واقع در شمال شرقی کربلا؛ غاضریه که یک منطقه بسیار وسیع بوده و برای اهداف کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته است و خود کربلا که جسم مطهر حضرت امام حسین (ع) در آن جا به خاک سپرده شده است.

امام حسین (ع) در یکی از خطبه های خود این چنین فرمودند: ((گویا می بینم گرگ های بیابان میان نوامیس و کربلا بند بند استخوان هایم را قطع می کنند.)) خاک این سرزمین متبرک است و دارای ارزش معنوی فراوانی برای مسلمانان است. به همین جهت سفر کربلا در میان تمامی مسلمانان به خصوص شیعه ها از اهمیت و مرتبه ویژه ای برخوردار است.

به دلیل ویژگی های خاص برشمرده کربلا و ریشه های مذهبی قوی در میان مسلمانان، سفر های معنوی همواره از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

همچنین به دلیل سفارش های دین مبین اسلام به انجام سفر های زیارتی، مسلمانان همواره سفر به اماکن متبرکه را دراولویت قرار می دهند. در بین تمامی اماکن متبرکه، کربلای معلی  از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است و توسط امامان معصوم بسیار توصیه شده است. تمامی امامان معصوم در روایات و احادیث خود سفر به کربلا (عتبات عالیات) را توصیه نموده اند.

تور زمینی کربلا

شاید بتوان تور کربلا را یکی از جذاب ترین تور های زیارتی دانست. این سفر به دلیل جاذبه های معنوی و مذهبی فراوانی که دارد می تواند یکی از بهترین و لذت بخش ترین سفر های شما باشد.

افراد بر اساس ترجیحات خود، تور زمینی و یا هوایی کربلا را انتخاب می کنند؛ که هر کدام از این دو نوع تور مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که در این جا به آن ها اشاره خواهیم نمود.

به دلیل اینکه تور زمینی کربلا توسط اتوبوس های مسافربری انجام می شود می تواند خستگی را برای شما به همراه داشته باشد و در این صورت بدیهی است که بخشی از انرژی شما برای مقصد از دست خواهد رفت. اما قیمت این تورها بسیار ارزان و به صرفه است.

ولی باید خاطر نشان کنم که با وجود طولانی بودن مسیر در تور زمینی کربلا، می توانید از زیبایی های مسیر و برنامه های مذهبی که در طی مسیر در اتوبوس مسافربری توسط مدیرکاروان و مداحان و مسافران اهل دل برگزار می شود استفاده کنید و به لحاظ روحی برای این سفر معنوی و زمان رسیدن به مقصد آماده تر شوید.

همچنین همانطور که اشاره شد تور های زمینی از لحاظ هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه تر هستند و این مورد می تواند مهم ترین مزیت تورهای کربلا زمینی به حساب آید.

در تورهای زیارتی زمینی معمولا محل اقامت نیز برای مسافران در نظر گرفته می شود و برنامه های زیارتی و معنوی و گشت های شهری در حرم های متبرکه نیز برای زائرین عزیز برگزار می شود.

توصیه ما به شما زائرین عزیز این است که حتما برای سفر به کربلا، خواه از نوع زمینی و یا هوایی، به آژانس های مسافرتی که مجوز های مربوط به برگزاری تورهای زیارتی را دارند و مورد تایید سازمان گردشگری یا حج و اوقاف هستند مراجعه نمایید.

تور هوایی کربلا

یکی دیگر از روش های محبوب در هنگام سفر به کربلای معلی تورهای هوایی است که می تواند راحتی و آسایش بسیاری را برای شما زائرین عزیز فراهم آورد. سفر هوایی به کشور عراق و منطقه مقدس کربلا از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی انجام می شود و بعد از ورود به فرودگاه بغداد و یا نجف با اتوبوس به کربلای معلی وارد می شوید.

از مزیت های بسیار مهم تور هوایی کربلا می توان به کوتاه بودن زمان رسیدن به مقصد و بازگشت از سفر اشاره نمود. در صورتی که زمان کافی برای سفر به کربلا را ندارید و و قصد دارید به سرعت سفر خود را انجام دهید تور با هواپیما مناسب ترین گزینه برای شما خواهد بود.

اما در صورتی که قصد دارید علاوه بر زیارت کربلا و نجف در شهر گشتی بزنید و از دیگر جاذبه های فرهنگی و مذهبی این منطقه زیبا دیدن کنید تور زمینی می تواند گزینه مناسب تری برای شما عزیزان باشد.

نکته مهم دیگری که در خصوص برگزاری تورهای کربلا هوایی وجود دارد، زمان برگزاری آن ها است که معمولا در تمام فصول (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) و البته عید نوروز است. در برخی روزهای این فصل ها اکثریت آژانس های هواپیمایی و مسافرتی اقدام به برگزاری تورهای هوایی کربلا می کنند تا شرایط جوی نامطلوب کمترین اثر را بر روی کیفیت سفر بگذارد.

 

مواردی که بعد از خرید تور کربلا و نجف باید رعایت کنید

در پایان ذکر این نکته بسیار ضروری است که سفر به کربلا و نجف به صورت انفرادی می تواند خطرات و مشکلات احتمالی زیادی را برای شما عزیزان به همراه داشته باشد.

از جمله: نبود مترجم و یا آشنا نبودن به مکان های مختلف و برنامه زیارت دوره ها و کرایه ماشین امن برای جابجایی بین شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا.

بنابراین در صورتی که اگر از طریق آژانس های مسافرتی و همراه با تور سفر خود را انجام دهید می توانید از هر حیث خیالی آسوده داشته باشید.

در برخی موارد و به هنگام ورود از مرزهای زمینی به کشور عراق، ممکن است به دلیل ازدحام زائرین پاسپورت های شما در مرز ممهور نشود. لذا در هنگام ورود به خاک کشور عراق حتما پاسپورت خود را چک کنید تا از مهر شدن آن اطمینان حاصل کنید زیرا درهنگام خروج از خاک کشور عراق این موضوع برای شما مشکل ساز خواهد شد.

رفرنس این خبر و مطلب سایت:

تور کربلا | تور نجف

امیدواریم با استفاده از تورهای زمینی و هوایی کربلا و نجف (تور عتبات عالیات) مجری اصلی سفرهای زیارتی، بتوانید از برکات و زیبایی های معنوی این مسافرت ارزشمند، نهایت بهره را ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا