رپورتاژ

7 نکته مهم هنگام برون‌ سپاری خدمات سئو

7 نکته مهم هنگام برون‌ سپاری خدمات سئو

اگر به‌تازگی یک کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده‌اید و صاحب یک استارتاپ جوان هستید، یکی از راه‌هایی که می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند سئو و بهینه‌سازی سایت است. سئو سایت به شما کمک می‌کند تا در فضای آنلاین به چشم بیایید و دیده شوید. در نتیجه می‌توانید مشتریان بالقوه بیشتری را به سایت خود جذب کنید.

اما سؤالی که ممکن است در ذهن شما پیش بیاید این است که برای استفاده از خدمات سئو چه کاری انجام دهید. خودتان سئو سایت را انجام دهید؟ یا اینکه برون‌سپاری کنید؟ برای برون‌سپاری به شرکت‌های سئو مراجعه کنید یا سئوکارهای فریلنسر؟ در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم که برای سئو سایت خود چه اقداماتی انجام دهید که به نفع کسب‌وکار شما باشد.

نکاتی قبل از برون‌ سپاری خدمات سئو

قبل از برون‌سپاری خدمات سئو به نکات زیر توجه کنید به‌این‌ترتیب می‌توانید تصمیم درستی برای برون‌سپاری تمام یا بخشی از پروژه سئو خود یا عدم برون‌سپاری آن بگیرید.

1.هزینه برون ‌سپاری خدمات سئو

هزینه خدمات سئو یکی از نکاتی است که باید قبل از برون‌سپاری، ویژه به آن توجه داشته باشید. اگر شما صاحب یک کسب‌وکار بزرگ هستید و توانایی دارید که ماهانه چندین میلیون تومان برای سئو سایت خود هزینه کنید تصمیم برای برون‌سپاری برای شما سخت نیست.

اما اگر صاحب یک استارتاپ کوچک هستید بهتر است یک ROI برای این برون‌سپاری تعریف کنید و ببینید این برون‌سپاری برای کسب‌وکار شما مقرون‌به‌صرفه است یا اینکه بهتر است شخصی را برای انجام این کار استخدام کنید. یکی از مواردی که می‌تواند به شما در این تصمیم‌گیری کمک کند میزان رقابتی است که در کسب‌وکار شما وجود دارد.

اگر رقابت زیادی وجود ندارد، حتی می‌توانید از منابع داخلی موجود برای انجام فرایند سئو استفاده کنید.

2.تخصص، تجربه، پیشینه شرکت سئو

هنگام برون‌سپاری خدمات سئو به آژانس‌های سئو وضعیت آن شرکت را به‌خوبی بررسی کنید و مطمئن شوید تخصص و تجربه کافی دارد. به‌این‌ترتیب زمان و هزینه خود را به‌درستی مدیریت کرده‌اید.

زیرا سپردن کار به افرادی که تخصص کافی ندارند نه‌تنها می‌تواند هزینه شما را به باد دهد، بلکه زمانی که برای رسیدن به اهداف خود در نظر داشتید را بی‌خودی از بین برده است و شما سهم قابل‌توجهی از بازار را دودستی تقدیم رقبای خود کرده‌اید.

برای اینکه با اطمینان بیشتری پروژه سئو سایت خود را به یک شرکت سئو بسپارید می‌توانید پیشینهٔ آن شرکت و نمونه کارهایی آفلاین و البته آنلاین او را بررسی کنید. ببینید در حوزه کاری شما آیا تجربه‌ای درگذشته داشته‌اند. چقدر با برند و هویت تجاری شما آشنا هستند.

3.قرارداد سئو و بیمه

یکی از مهم‌ترین نکات در برون‌سپاری خدمات سئو که باید در نظر داشته باشید این است که توجه کنید شرکت سئو موردنظر شما بیمه داشته باشد و به شما قرارداد سئو ارائه دهد. در صورت بروز مشکل مانند: عمل‌نکردن به تعهدات و یا انجام کارهایی بر خلاف اخلاق سئو مثل: استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه‌سیاه، هک و … می‌توانید از آژانس مربوط طبق قانون خسارت بگیرید.

بندبند قرارداد سئو را مطالعه کنید و مطمئن شوید بندی به نام فسخ 30 روزه در آن وجود دارد. بعد از 30 حتماً می‌توانید به حسن‌نیت و اصول کاری شرکت سئو تا حد خوبی پی ببرید. به‌این‌ترتیب اگر آن شرکت در بهینه‌سازی سایت شما تخصص کافی را نداشته باشد می‌توانید بعد از 30 روز قرارداد را فسخ کنید و دیگر نیازی نیست تا پایان مدت قرارداد که معمولاً (6 تا 12 ماه) است زمان هزینه خود را تلف کنید.

یکی از بندهای مهمی که در قرارداد باید حتماً وجود داشته باشد توافق عدم رقابت و عدم افشای اطلاعات قرارداد بین شما و شرکت سئو است. مثلاً اگر شما به‌عنوان فروشگاه اینترنتی خانومی با آن‌ها فعالیت می‌کنید آنها ملزم هستند تمام اطلاعات را محفوظ نگه دارند و با رقبای شما کار نکنند.

4.بررسی تأثیر استراتژیک سئو بر اهداف بازاریابی

قبل از تصمیم برای برون‌سپاری خدمات سئو بررسی کنید ببینید سئو تا چه اندازه بر اهداف بازاریابی برند شما تأثیر استراتژیک دارد. چقدر لازم است که برند خود یک سئو قوی داشته باشید؟ مثلاً اگر شما صاحب یک کارخانه هستید چقدر مهم است که سایت شما از سئو قوی برخوردار باشد؟ اصلاً چقدر این کار در میزان فروش شما تأثیرگذار است؟

در موارد این‌چنینی شما باهویت برندی که دارید شما واقعاً لزومی به برون‌سپاری سئو سایت خود نداشته باشید. زیرا سئو آن‌قدر تأثیری بر اهداف بازاریابی شما نخواهد داشت؛ بنابراین می‌توانید در داخل این فرایند را با هزینه بسیار کمی انجام دهید.

5.نیاز کسب‌وکار شما به خدمات سئو

خدمات سئو شامل خدمات سئو داخلی، خارجی و تکنیکال است. قبل از برون‌سپاری پروژه سئو خود بررسی کنید ببینید کدام خدمات را خودتان در شرکت می‌توانید انجام دهید کدام را نمی‌توانید. درواقع ببینید سایت کسب‌وکار شما به کدام خدمات برای سئو نیاز دارد.

گاهی می‌توانید با یک آموزش به کارمندان داخل شرکت بخشی از فرایند سئو را خودتان در داخل شرکت انجام دهید که این از هزینه‌های شما برای سئو می‌کاهد. فقط آن بخش از سئو که نیازمند استراتژی و تکنیک‌های یک متخصص حرفه‌ای سئو است را برون‌سپاری نمایید.

6.درک هویت برند تجاری

زمانی که شما سئو سایت خود را به یک شرکت سئو می‌سپارید ممکن است شخص یا اشخاصی که قرار است روی پروژه سئو شما کار کنند درک درستی از هویت و برند تجاری شما نداشته باشند. اینکه شخصی با کسب‌وکار شما به‌اندازه کافی آشنا باشد یا به‌اندازه کافی آشنا نباشد در میزان نتیجه‌ای که از سئو خواهید گرفت قطعاً متفاوت خواهد بود.

بنابراین اگر تصمیم دارید که سئو سایت خود را برون‌سپاری کنید بهتر است بررسی کنید ببیند آن شرکت یا شخصی که قرار است برای شما سئو انجام دهد چقدر با نحوه فعالیت‌های شما آشنایی دارد. می‌توانید طی جلساتی تمامی مواردی که در اهداف بازاریابی برای برند شما مهم است را برای آنها توضیح دهید.

7. ارتباط با تلفن و ایمیل خود شرکت

برای برون‌سپاری پروژه سئو خود توجه کنید حتماً با هر شخصی که در تماس و ارتباط هستید دقت کنید با تلفن و ایمیل خود شرکت باش شما در تماس باشد. زیرا هیچ راهی برای تأیید اعتبار افراد وجود ندارد.

جمع‌بندی …

بعد از بررسی این نکات و سیاست‌های کسب‌وکار خود اگر به این نتیجه رسیدید که سئو سایت خود را برون‌سپاری کنید و بادقت کافی یک شرکت سئو یا سئوکار متخصص برای انجام پروژه سئو خود انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا