رپورتاژ

5 فاکتور مهم که باید در هنگام مقایسه دو گوشی موبایل در نظر بگیرید!

مقایسه دو گوشی موبایل

5 فاکتور مهم که باید در هنگام مقایسه دو گوشی موبایل در نظر بگیرید!

وب‌سایت‌های مختلف داخلی و خارجی، مقایسه بین دو یا چند گوشی را برایتان انجام می‌دهند. وقتی‌که وارد صفحه مقایسه بین انواع گوشی می‌شوید، با اطلاعات بسیار زیادی مواجه خواهید شد. این اطلاعات ممکن است در نگاه اول بیشتر از آنکه برایتان کمکی عالی باشند، شما را گیج و سردرگم کنند. برای حل این مشکل، در این مقاله قصد داریم تا 5 فاکتور مهم که باید در هنگام مقایسه دو گوشی موبایل در نظر بگیرید را به شما نشان دهیم.

قیمت را در نظر بگیرید

پیش از آنکه بخواهید دو یا چند گوشی موبایل را باهم مقایسه کنید، باید به قیمت آن‌ها نگاهی بیندازید. اصلاً شما نمی‌توانید یک گوشی گران و یک گوشی ارزان را باهم مقایسه کنید. قیمت‌گذاری روی گوشی‌های موبایل به عوامل مختلفی بستگی دارد. بخشی از این قیمت به خاطر برندینگ است و بخش عمده آن به عملکرد گوشی موبایل بستگی دارد. پس طبیعتاً گوشی‌های گران‌قیمت دارای عملکردی به‌مراتب بهتر از گوشی‌های معمولی یا ارزان هستند. پس برای آنکه بتوانید مقایسه‌ای منطقی و مفید داشته باشید، باید در گام اول، مبلغی که برای گوشی کنار گذاشته‌اید را در نظر بگیرید. سپس ببینید کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند.

ارزش خرید یک عبارت بسیار مهم است. برای مثال شاید یک گوشی دقیقاً با بودجه شما همخوانی داشته باشد؛ اما درعین‌حال یک گوشی دیگر با مشخصات مشابه به چشمتان می‌خورد که قیمت کمتری دارد. پس مقایسه شما آغاز می‌شود. باید در اینجا بررسی کنید که آیا مبلغی که باید بابت گوشی اول بیشتر پرداخت کنید، ارزش دارد یا اینکه بهتر است همان گوشی ارزان‌تر را انتخاب نمایید؟ البته این موضوع تحت شرایطی اتفاق می‌افتد که تفاوت بین قیمت دو گوشی معقول باشد. مثلاً تفاوت قیمتی 10 الی 20 درصدی معقول به نظر می‌رسد؛ اما اصلاً این‌طور نیست که یک گوشی را از نظر مشخصات و ارزش خرید با یک گوشی که نصف آن قیمت دارد در مقام مقایسه قرار داد.

تراشه را در نظر بگیرید

منظور از تراشه سه بخش مهم است. اول‌ازهمه باید تراشه اصلی را بررسی نمایید. انواع مختلف تراشه با عملکردهای متفاوت در گوشی‌های موبایل استفاده می‌شوند. برای مثال تراشه اسنپدراگون جزو معروف‌ترین تراشه‌هایی است که روی گوشی‌های اندروید استفاده می‌کنند. بهتر است تراشه قدرتمند و به‌روز باشد. بخش دوم، پردازنده مرکزی است. پردازنده مرکزی در حال حاضر بهتر است 8 هسته‌ای باشد. به برند پردازنده نیز دقت کنید. در حال حاضر Kyro و Cortex عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند. سرعت پردازنده نیز باید تا حد امکان بالا باشد. بخش سوم سوم، پردازنده گرافیکی است. در حال حاضر پردازنده‌های Adreno ، Mali و PowerVR جزو بهترین‌ها به‌حساب می‌آیند.

حافظه رم را در نظر بگیرید

هرچه حافظه رم بیشتر باشد، سرعت عملکرد گوشی بهتر خواهد بود. توجه کنید که حافظه رم را با حافظه اصلی گوشی اشتباه نگیرید. واحد هر دو گیگابایت است؛ اما حافظه اصلی مقدار بیشتری از رم دارد. برای مثال یک گوشی 256 گیگابایتی ممکن است 12 گیگابایت رم داشته باشد. در حال حاضر رم 12 گیگابایت و 8 گیگابایت سرعت و عملکرد قابل قبولی را در اختیارتان قرار می‌دهد. حافظه رم باعث افزایش سرعت عملکرد و بالا آمدن ابتدایی گوشی در هنگام روشن کردن می‌شود.

باتری و شارژر اهمیت بسیاری دارد

فاکتورهای مهم مقایسه گوشی

برای مقایسه دو گوشی ازنظر باتری، باید به ظرفیت باتری آنها دقت کنید. ظرفیت باتری بر اساس میلی‌آمپرساعت نشان داده می‌شود. به‌این‌ترتیب مقایسه بین باتری دو گوشی بسیار ساده خواهد بود. مثلاً باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی از باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی به‌مراتب بهتر است. بعد از مقایسه ظرفیت باتری، باید به دو پارامتر دیگر دقت کنید. معمولاً  در تمامی انواع مقایسه دو گوشی، مقدار زمان استندبای یا همان بی‌کار گوشی نیز به ساعت و دقیقه نشان داده می‌شود. این میزان زمانی است که اگر از گوشی استفاده نکنید، روشن باقی می‌ماند. فاکتور بعدی، فاکتور استفاده مدام از گوشی در حین پخش موسیقی، پخش فیلم یا استفاده از اینترنت خواهد بود که این فاکتور هم بر اساس ساعت نشان داده می‌شود.

شارژرها نیز انواع مختلفی دارند. قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع یا همان Fast Charge نیز این روزها اهمیت بسیاری دارد. معمولاً هرچه توان شارژر بر اساس وات بالاتر باشد، شارژر قوی‌تر و سریع‌تر خواهد‌ بود. همچنین این روزها در بخش مشخصات گوشی نشان داده می‌شود که گوشی در عرض چند دقیقه به 50 درصد شارژ و در عرض چند دقیقه به 100 درصد شارژ می‌رسد.

صفحه نمایش گوشی را بررسی نمایید

مقایسه گوشی

صفحه نمایش آخرین فاکتوری است که باید به آن دقت کنید. باوجودآنکه بسیاری بر این باور هستند که بهتر است دو گوشی را کنار هم بگذارید و با چشم تفاوت بین دو نمایشگر را تشخیص دهید؛ اما این کار همیشه امکان‌پذیر نیست. پس به‌ناچار باید از اعداد و اطلاعات داخل جدول برای مقایسه استفاده کنید. در وهله اول به نوع صفحه دقت کنید. صفحه نمایش AMOLED جزو بهترین صفحه‌های نمایشگر و انواع IPS جزو پنل های معمولی هستند. نیت یا همان Nit نشان‌دهنده میزان روشنایی صفحه است. هرچه بیشتر باشد، صفحه روشن‌تر خواهد بود. نرخ نوسازی که بر اساس هرتز است نیز برای بازی و پخش فیلم‌هایی با فریم و سرعت‌بالا مناسب است. 90 و 120 هرتز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. همچنین بهتر است گوشی از تکنولوژی‌های مختلف همانند HDR10+ پشتیبانی می‌کند.

کلام آخر

پارامترهای بسیاری در مقایسه بین دو گوشی وجود دارند؛ اما این 5 فاکتور جزو مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید در هنگام مقایسه آن‌ها را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید سر در گم نشوید و به‌راحتی تصمیم بگیرید، بهتر است این 5 فاکتور را در نظر داشته باشید تا به تصمیم‌گیری منطقی و بسیار عالی دست پیدا کنید.

برای مشاهده منبع در اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا