آخرین اخبار روز استان های ایران

۴۶۰معلول ضایعه نخاعی در قزوین حق پرستاری دریافت کردند

۴۶۰معلول ضایعه نخاعی در قزوین حق پرستاری دریافت کردند

راحله جاتن از پرداخت حق پرستاری به ۴۶۰ معلول ضایعه نخاعی در سطح استان قزوین خبر داد و گفت: امسال ۱.۵ میلیارد تومان تجهیزات توان‌پزشکی از جمله ویلچر، سمعک و باطری سمعک خریداری شده که طی هفته‌های آتی توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ راحله جاتن، معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت در سالن جلسات اداره کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: معاونت توانبخشی شامل مجموعه اقداماتی است که در راستای توانمندسازی معلولان، استقلال و افزایش مشارکت آنان در جامعه ارائه می‌شود.

وی افزود: مهمترین هدف معاونت توانبخشی، توانمندی جسمی، فرهنگی و اجتماعی معلولان است و در واقع فرآیند هدفمندی بوده که تمام دوران زندگی فرد را در برمی‌گیرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: همواره برای آگاه‌سازی جامعه نسبت به حقوق معلولان تلاش کردیم تا فرد معلول به خودباوری و استقلال بالایی برسد چراکه اگر افراد دارای معلولیت عزت نفس داشته و توانمند باشند نگاه جامعه بر آنان تاثیر منفی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: براین اساس طی سال‌های گذشته تاکنون طرح‌های خوبی اجرا می‌شود که یکی از آن، طرح توانمندسازی معلولان است.

جاتن عنوان کرد: معاونت توانبخشی بهزیستی حول سه محور در حال ارائه خدمات به جامعه هدف است که شامل دفتر توانبخشی مراقبتی، دفتر توانبخشی روزانه و توان‌پزشکی و دفتر توانمندسازی است.

وی ابراز کرد: در مراکز توانبخشی که به صورت شبانه‌روزی از معلولان نگهداری می‌شود علاوه بر خدمات مراقبتی، خدمات توانبخشی نیز ارائه می‌شود تا از پیشرفت معلولیت افراد جلوگیری شود.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون ۳۵ مرکز توانبخشی مراقبتی در سطح استان فعالیت دارند که ۱۰ مرکز مربوط به معلولان ذهنی و دو مرکز ویژه معلولان جسمی حرکتی و ۵ مرکز مختص بیماران روانی مزمن و ۸ مرکز مربوط به نگهداری و توانبخشی سالمندان است که به صورت شبانه‌روزی از خدمات لازم بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به وجود ۵ مرکز ویزیت در منزل بیان کرد: ۲ مرکز مراقبت در منزل در سطح استان فعالیت دارند؛ همچنین ۳ خانه حمایتی معلولان ذهنی شامل یک مورد برای دختران، یک خانه حمایتی برای سالمندان و یک خانه حمایتی برای بیماران روانی مزمن بوده؛ ضمن اینکه یک خانه حمایتی برای پسران هم در حال تاسیس است.

جاتن عنوان کرد: در ازای نگهداری هر فرد معلول در مرکز شبانه‌روزی درجه یک، ماهانه مبلغ ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر به صورت شبانه‌روزی در مراکز سطح استان نگهداری و خدمات تخصصی به آنان ارائه می‌شود و خوشبختانه جزو چند استان برتر کشور هستیم که کمترین درگیری کرونا را داشتیم.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: بیست و سه مرکز روزانه توانبخشی در استان قزوین وجود دارد و خوشبختانه امسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا به امروز برای خرید تجهیزات توانپزشکی به ما ابلاغ شده که تجهیزاتی همچون ویلچر، سمعک، باطری سمعک و تشکچه مواج خریداری شده و طی هفته‌های آتی توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت ۵۳ مرکز مثبت زندگی در سطح استان عنوان کرد: اکنون به ازای مناسب سازی منزل هر فرد معلول ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود تا محیط خانه طوری طراحی شود که فرد معلول با کمترین کمک گرفتن از اطرافیان بتواند کارهای شخصی خود را انجام دهد.

جاتن در پایان از پرداخت حق پرستاری به ۴۶۰ معلول ضایعه نخاعی در استان خبر داد و گفت: ۲۵ تسهیل‌گر در روستاها فعال هستند و با استفاده از منابع محلی روستا و اقدامات بهزیستی کمک رسانی می‌کنند.

48

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا