پزشکی

۲۵ نکته تغذیه ای برای حفظ سلامتی در سفرهای نوروزی

در روزهای اخیر شاهد آغاز سفرهای هموطنان در آستانه فرا رسیدن نوروز هستیم. در ادامه نکاتی که می تواند حافظ سلامت ما در طول سفر باشد را با هم دنبال می کنیم:

به گزارش بهداشت نیوز، در روزهای اخیر شاهد آغاز سفرهای هموطنان در آستانه فرا رسیدن نوروز هستیم. در ادامه نکاتی که می تواند حافظ سلامت ما در طول سفر باشد را با هم دنبال می کنیم:

۱. تا حد امکان غذای مصرفی در طول سفر را خود آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری کنیم.

۲. غذایی که برای بین راه تهیه می کنیم، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مثل انواع خورشت ها، سریع تر فاسد می شود، زیرا میکروب ها و باکتری ها در فضای مایع، محیط مناسبتری برای رشد و تکثیر دارد.

۳. غذاهای خشک همراه با سبزی های تازه که خوب شسته شده باشد، غذاهای مناسبی برای سفر است.

۴. در طول سفر از مصرف پنیر، سرشیر و خامه غیرپاستوریزه پرهیز کنیم. چرا که مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد.

۵. مصرف سس مایونز و سایر سس های چرب از نظر تغذیه ای به طور کلی توصیه نمی شود. به ویژه توصیه می شود در طول سفر از مصرف سس مایونز و یا سس های خامه ای خودداری کنیم. می توانیم با مخلوط ماست، آبلیمو، کمی نمک و فلفل و در صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنیم.

۶. در طول سفر غذاهایی را در رستوران سفارش دهیم که سس، ادویه و چاشنی زیاد نداشته باشد. گاهی ممکن است در رستوران ها به غذاهای کهنه و مانده مفدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغیر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

۷. در رستوران، همراه با غذایی که میل می کنیم، از ماست (کم چرب و پاستوریزه)، لیمو ترش و یا آبلیمو استفاده کنیم. با مصرف اینها، دستگاه گوارش اسیدی می شود و در نتیجه، از رشد و تکثیر میکروب ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می شود.

۸. مصرف انواع دسرهای خامه ای در طول سفر توصیه نمی شود، زیرا ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشد و یا اینکه به علت کهنگی، فاسد شده باشد.

۹. اگر مایل به مصرف بستنی هستیم، از نوع پاستوریزه شده و کم چرب استفاده کنیم.

۱۰. از خرید و مصرف نوشیدنی های محلی مثل آب زرشک، آب آلبالو، همچنین لواشک، تمبرهندی، آلوچه غیر بسته بندی شده و فاقد کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت خودداری کنیم. با خوردن این نوع مواد غذایی غیربهداشتی ممکن است انواع آلودگی های انگلی به بدن منتقل می شود.

۱۱. برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب همراه داشته باشیم که بهتر است از نوع آب معدنی باشد.

۱۲. به همراه داشتن میوه ها و سبزی هایی مانند هویج، گوجه فرنگی، خیار، کاهو در طول مسافرت به تامین آب، املاح و ویتامین های موردنیاز بدن کمک می کند. قبل از سفر در خانه، آنها را خوب بشوییم و در ظرف های مناسب دربسته با خود ببریم.

۱۳. از مصرف سالاد به ویژه سالادهایی که در آن ها کاهو به کار رفته است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین راهی خودداری کنیم.

۱۴. در صورتی که سالاد را خود درست می‌کنیم، ابتدا مواد آن را به طور کامل ضدعفونی، ‌انگل زدایی و پاکیزه کنیم.

۱۵. بهتر است در طول سفر سبزی ها به صورت پخته مصرف شود.

۱۶. گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را فقط از مراکز مجاز زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور تهیه کنیم.

۱۷. آب را تنها از منابع مطمئن تهیه کرده و یا از آب های بطری شده استفاده کنیم.

۱۸. یخ را از مراکز مطمئن تهیه کرده و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شود، پرهیز کنیم.

۱۹. از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنیم.

۲۰. در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی برچسب بسته بندی غذا نوشته شده دقت کنیم.

۲۱. برای حمل گوشت، مرغ و ماهی از یخدان استفاده و دقت کنیم مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.

۲۲. از نگهداری و مصرف مواد غذایی آماده خودداری کنیم.

۲۳. برای طبخ و مصرف غذا از ظروف تمیز استفاده کنیم.

۲۴. در هنگام سفر غذا باید آخرین وسیله‌ای باشد که می‌خواهیم همراه ببریم و تا لحظه قبل از حرکت باید در یخچال نگهداری شود.

۲۵. توصیه می شود به جای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های طبیعی پاستوریزه و کم نمک مانند دوغ اتسفاده کنیم.

«اعظم زمانی»، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا