رپورتاژ

کاربرد ورق سیاه کاویان اهواز در صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی از آن دسته صنایعی است که به وفور از فولاد بهره می گیرد تا بدین ترتیب محصولاتی با کیفیت تولید و روانه بازار کند. یکی از محصولاتی که به عنوان ماده اولیه وارد کارخانه خودروسازی می گردد، ورق سیاه به خصوص ورق سیاه کاویان اهواز است. به همین خاطر است در بسیاری از مواقع با تغییر قیمت ورق سیاه کاویان اهواز ، نوساناتی در قیمت خودرو رخ می دهد. ورق سیاه کاویان تولید شده با داشتن گواهینامه استاندارد ایران، توانسته عنوان محصولی با کیفیت را با خود یدک بکشد و به عنوان یک محصول با کیفیت در بازار پر رقابت داخلی و خارجی شناخته شود.

کاربرد ورق سیاه کاویان اهواز در صنعت خودروسازی

چرا در صنعت خودروسازی از ورق فولاد استفاده می شود؟

ورق فولاد نسبت استحکام به وزن بسیار بالایی دارد، بسیار سخت است و هم بسیار قوی و هم بادوام است. به دلیل تمام این خصوصیات موجود در فولاد، از آن به عنوان ماده اصلی برای تولید بدنه خودروها استفاده می گردد. در بین تمام انواع ورق موجود، بهترین ورق، ورق سیاه است که می تواند در ساخت خودرو به خوبی عمل کند و از همه لحاظ نیاز این صنعت را تامین نماید. از جمله ویژگی های ورق سیاه که باعث شده در این صنعت از آن استفاده شود عبارتند از:

  • استحکام بالا
  • خاصیت انعطاف پذیری بالا
  • قیمت ارزان تر
  • دارای کیفیت بالاتر به نسبت دیگر انواع ورق
  • قابل بازیافت

در این صنعت به دلیل نیاز به استحکام بالا برای تولید بدنه خودرو، این ورق می تواند به خوبی در ساخت انواع خودرو به کار گرفته شود. از سوی دیگر به دلیل اینکه خودرو در سالیان طولانی  و مداوم مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است از ورقی برای تولید آن استفاده گردد که دارای طول عمر بالایی باشد و از جهت دیگر مقرون به صرفه باشد.

در کدام قسمت خودرو از ورق سیاه به خصوص ورق سیاه کاویان استفاده می شود؟

صنعت خودروسازی اصولا یکی از پر مصرف ترین مشتریان  ورق سیاه است که امروزه به دلیل میزان تقاضای بالای خودرو، نیاز این ورق بیشتر در این صنعت حس می شود. صنعت خودروسازی از ورق سیاه برای تولید قسمت های چهارچوب، شاسی، زیر بدنه، سقف، سیستم موتور، اگزوز و همچنین سیستم تعلیق خودرو استفاده می کند. در کل می توان گفت در هر قسمتی از خودرو که نیاز به استحکام زیادی می باشد، از ورق سیاه استفاده می شود. بدین ترتیب علاوه بر تامین استحکام مورد نیاز خودرو، طول عمر آن را بر اساس بازدهی که می تواند برای خودرو داشته باشد، به صورت چشمگیری نسبت به دیگر ورق ها  افزایش می دهد.

شاسی و چهارچوب خودرو به دلیل اینکه به عنوان اسکلت خودرو عمل می کنند، می بایست علاوه بر تحمل وزن قسمت های دیگر خود، وزن سرنشینان را نیز تحمل کند و همچنین می بایست بتواند در زمان خطر جان سرنشینان را حفظ نماید و در این مورد می توان گفت ورق سیاه بهترین گزینه برای این صنعت خواهد بود.

لازم به ذکر است با استفاده از ورق سیاه بسیاری از هزینه های این صنعت کاهش می یابد و در نتیجه قیمت تمام شده نیز برای مشتری به صرفه تر خواهد بود.

قیمت ورق سیاه با قیمت خودرو چه رابطه ای دارد؟

قیمت ورق سیاه به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در صنعت خودروسازی می تواند عاملی بسیار تعیین کننده نوسانات بازار خودرو باشد. بازار فولاد و به خصوص ورق سیاه به صورت روزانه دستخوش تغییرات می گردد و  بر اساس نوسانات عواملی چون قیمت دلار، قیمت شمش، قیمت نفت و حامل های سوخت و … با تغییرات زیادی رو به رو می گردد.  با تغییر قیمت ورق سیاه، قیمت خودرو نیز تغییر می کند. از این رو می توان گفت قیمت ورق سیاه با قیمت خودرو رابطه مستقیم دارد و هر چقدر قیمت ورق سیاه  افزایش یابد، به نوعی قیمت خودرو نیز نوسان خواهد داشت.

از این رو در صورت مشاهده تغییر در قیمت روز ورق سیاه، بدانید حتما قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

قیمت ورق سیاه کاویان اهواز چه تغییراتی داشته است؟

به خوبی پذیرفته شده است که ورق های فولادی به خصوص ورق سیاه، به عنوان یکی از مقاطع پر کاربرد فولادی است که بیشتر به صنعت خودروسازی فروخته می شود. از این رو می توان گفت قیمت این محصول برای این صنعت بسیار مهم است. اما این محصول هم همانند دیگر محصولات فولادی دچار نوسانات زیادی می گردد. در بازه تیر ماه تا مهر ماه سال 1401، قیمت ورق سیاه کاویان، نوسانات زیادی به خود دید به طوری که در 12 تیر ماه بالاترین قیمت یعنی 23800 تومان و در 19 شهریورماه کمترین قیمت یعنی 21300 را تجربه کرد. این نوسانات باعث شده است بازار فولاد تحت تاثیر قرار بگیرد و در نتیجه صنعت خودرو نیز از این نوسانات بی بهره نبود و با این جریانات همسو گردید. در نمودار زیر می توانید نوسانات رخ داده برای این محصول در ضخامت 10 میلیمتر را کاملا واضح مشاهده کنید.

نمودار نوسانات قیمت ورق سیاه کاویان اهواز

همان طور که می دانید ورق کاویان در ضخامت 8، 10، 12، 15، 20، 25، 30، 35، 40، 45، 50، 55، 60 و 65 میلیمتر و در عرض های 1.5 و 1.25 متر تولید و روانه بازار می شود که برای هر ضخامت قیمت ها متفاوت خواهد بود و ما در این مقاله فقط قیمت ضخامت 10 این ورق را مورد بررسی قرار دادیم.

آخرین قیمت ورق سیاه کاویان اهواز را در کجا می توان مشاهده کرد؟

کارخانه های تولید کننده مقاطع فولادی اصولا به صورت روزانه قیمت محصولات خود را به بازار اعلام می کنند. بنابراین نمی توان گفت قیمت روزانه ورق سیاه کاویان اهواز با روز قبل آن کاملا یکسان است. از این روی می بایست به صورت دقیق قیمت ها و نوسانات آن را بررسی کرد. البته دریافت قیمت از سمت خود کارخانه گزینه مناسبی برای خریداران این حوزه نمی باشد، چرا که کارخانه به صورت رو در رو امکان فروش با تمام خریداران ندارد. اما می توان گفت بهترین گزینه، استفاده از فروشگاه های آهن آلات است. فروشگاه ها می توانند با ارتباط مستقیمی که با کارخانه دارند، بهترین قیمت آهن به روز  را دربازار اعلام کنند.

شما می توانید در جدول زیر قیمت روز ورق سیاه کاویان اهواز را که در تاریخ 30 مهر 1401 منتشر شده است را مشاهده کنید. همان طور که مشاهده می کنید قیمت های موجود با احتساب 9 درصد ارزش افزوده می باشد که در بازار موجود است.

ورق سیاه کاویان را می توان یکی از آن ورق هایی دانست که در صنعت به صورت مداوم استفاده می شود. از بین تمامی مصرف کنندگان ورق سیاه، صنعت خودروسازی توانسته حجم عظیمی از  مصرف این ورق را به خود اختصاص دهد. از این رو قیمت ورق سیاه کاویان نه تنها می تواند بر صنعت که بر قدرت خرید خریداران برای خرید خودرو نیز تاثیر بگذارد.جدول قیمت روز ورق سیاه کاویان

ورق سیاه کاویان را می توان یکی از آن ورق هایی دانست که در صنعت به صورت مداوم استفاده می شود. از بین تمامی مصرف کنندگان ورق سیاه، صنعت خودروسازی توانسته حجم عظیمی از  مصرف این ورق را به خود اختصاص دهد. از این رو قیمت ورق سیاه کاویان نه تنها می تواند بر صنعت که بر قدرت خرید خریداران برای خرید خودرو نیز تاثیر بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا