رپورتاژ

چهارشنبه سوری چیست و چگونه برگزار میشود ؟

چهارشنبه سوری یکی از جشن های آخر سال ایرانی ها است که از غروب آخرین سه شنبه اسفند  تا پس از نیمه شب تا آخرین چهارشنبه سال برگزار میشود و قسمت اصلی و مهم این مراسم آتش بازی است.

آتش بازی یکی از آداب و رسوم قدیمی و مربوط به دوران ایران باستان می باشد که از دیرباز در کشور عزیزمان برگزار میشود .

وسایل چهار سوری ، فروشگاه هپی مپی

هرساله تعداد زیادی از مردم ایران علی الخصوص و به ویژه جوانان ایرانی و همچنین کودکان در این شب بسیار زیبا دچار مشکل می‌شوند و آسیب می‌بینند به همین علت فروشگاه هپی مپی قصد معرفی وسایل چهارشنبه سوری را دارد که در صورت مراقبت ها و به دور از شیطنت ها استفاده میشود .

فشفشه

فشفشه دو نوع است ساده و شکل دار که یکی از  وسایلی است که بسیار جالب و جذاب طراحی شده است و شما میتوانید این وسایل طراحی زیبا را جایگزین وسایل های خطرناک چهارشنبه سوری کنید تا در این شب زیبا آسیبی نبینید و موجب تلخ شدن شب شیرین شما نشود .

پس فشفشه از وسایل آتش بازی بی خطر و بسیار زیبا است که طرز استفاده از آن ها هم در عین بی خطر بودن بسیار راحت است .

کهکشان آتش بازی یکی دیگر از وسایل آتش بازی در این شب خاطر انگیز است که فروشگاه هپی مپی آن را به عنوان وسایل آتش بازی چهار شنبه سوری به شما عزیزان معرفی می‌کند .

 

با کهکشان آتش بازی شما میتوانید در کنارهم ذبدن کهکشان های نور لذت ببرید

کهکشان نور به علت ترکیب رنگ و نور هایی که ایجاد میکند باعث جذابیت آن میشود ، کهکشان آتش بازی یکی از وسایل آتش بازی شب چهارشنبه سوری است که بسیار بی خطر اند و در عین حال برای بچه ها و حتی بزرگتر ها جذاب است .

یکی دیگر از وسایل آتش بازی چهارشنبه سوری که بسیار طرفدار دارد حتی در بین بزرگتر ها محبوبیت زیادی برخوردار است و در عین حال بی خطر می باشد بالون آرزوها است که ابتدا در شرق آسیا و مراسم هایی دیگر که شبیه مراسم ها ی جشن و پایکوبی و آتش بازی است استفاده میکردند این بالون های کاغذی بسیار جذاب هستند طوری که شما ممکن است ساعت ها مشغول و سرگرم این بالن ها شوید و لذت ببرید جالب است بدانید که عده ای معتقد هستند که بالون های آرزو ها خوش شانسی دارد و این مورد تاثیر بسزایی در استفاده از این  بالون های کاغذی در شب های چهار شنبه سوری است و همانطور که به این موضوع اشاره کردیم بسیار بی خطر می باشد .

درباره ریشه دقیق چهارشنبه سوری، اطلاعات دقیق و درست حسابی در دسترس نیست. بعضی از پژوهشگران معتقدند که چنین آیینی دقیقا پیش از اسلام وجود نداشته و احتمالا تغییر یافته یک آیین باستانی است؛ زیرا پیش از اسلام به این صورت هفته وجود نداشت که آخرین چهارشنبه‌ای وجود داشته باشد، همچنین آتش برایشان مقدس بود و از رویش نمیپریدند. بعضی می‌گویند این رسم، تغییر یافته گاهنبار هَمَسپَتمَدَم بوده، یعنی جشن نزول فروهرها 6 روز قبل از نوروز. بعضی‌ها هم آن را تغییر یافته جشن سده می‌دانند که این فرض چندان صحیح نیست.

 

امّا هر چه باشد، به نظر می‌رسد این جشن ریشه‌های باستانی داشته و با آمدن اسلام شکل و شمایلش کمی تغییر کرده و با فرهنگ هر منطقه، آداب و آیینی به آن اضافه شده. حتّی درباره معنایش هم فرضیات مختلفی وجود دارد؛ سور را بعضی به معنای جشن و سرور و بعضی به معنای سرخ گرفته‌اند.

وسایل کم خطر، با وجود اینکه با توجه به نکات ایمنی طراحی شده اند ولی اگر در استفاده از آن ها نکاتی را رعایت نکنید، باعث آسیب ایجاد خطرات و مصدومیت هایی می‌شود. پس قبل از اینکه اتفاق خطرناکی بی‌افتد، با رعایت نکات ایمنی مانع ایجاد خطر شوید.

اگر ترقه ایی قبل استفاده شده و به دلایلی کار نکرده، هیچ وقت دوباره از آن استفاده نکنید.

از ترقه هایی که چندین سال از تولید آن گذشته است استفاده نکنید.

مواظب کودکان باشید که تنها دست به این وسایل نزنند.

اکر آتش روشن می‌کنید و در مکانی مانند جنگل و باغ و … هستید، حتما قبل از ترک آن مکان آتش را با آب خاموش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا