رپورتاژ

پلکسی شفاف و هر آنچه باید از آن بدانید

پلکسی شفاف در واقع نوعی ورق پلاستیکی بسیار مقاوم است که شفافیت بالایی دارد. این ورق در مقایسه با شیشه‌های معمولی، زیباتر، سبک‌تر و مقاوم‌تر هستند. برخی از افراد، پلکسی شفاف را به عنوان ورقه‌های شفاف یا طلق‌های شیشه‌ای می‌شناسند. پلکسی شفاف، کاربرد و مزایای بسیار زیادی دارد.

پلکسی شفاف، کاربرد و مزایای بسیار زیادی دارد. در حال حاضر نیز می‌توانید انواع مختلفی از این طلق شفاف را برای خود تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

در ساختار ورقه‌های پلکسی، از پلی متیل متاکریلات استفاده کرده‌اند. این ماده کاملا بی‌رنگ است اما می‌توان آن را در رنگ‌های مختلف دیگر نیز تولید کرد. یکی از مهم ترین ویژگی‌های این ورقه، عبور کردن آسان نور از آن است. همچنین بهتر است بدانید که این پلکسی در مقابل اشعه خطرناک ماوراء بنفش، مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد و به سادگی آسیب نمی‌بیند. ورق پلکسی شفاف، ظاهراً هیچ تفاوتی با شیشه ندارد اما نشکن و مقاوم بودن آن موجب شده است جایگزین شیشه شوند.

معمولا در برخی مواقع سطح رویی این ورقه را با یک لایه از کاغذ می‌پوشانند تا مقاومت آن در برابر ساییدگی یا خط و خش افزایش یابد. پلکسی‌های شفاف جزء پر کاربردترین پلکسی‌ هایی هستند که در حال حاضر از آن استفاده‌های گوناگونی می‌کنند.

به طور معمول افراد از این ورقه‌های شفاف برای؛ ساخت آکواریوم، ساخت استندهای تبلیغاتی، ساخت عینک طبی، ساخت استندهای لوازم آرایشی، پارتیشن بندی مکان‌های مختلف، استفاده در تراس‌ها و بالکن‌ها، ساخت شابلون، استفاده به عنوان روکش قفسه و میز و ساخت تندیس‌های چهره تزئینی، استفاده می‌کنند.

اما چرا پلکسی؟ خیابان مرجع اصلی فروش ای ورق ها در کشور است و شرکت به عنوان وارد کننده اصلی این محصولات یکی از اصلی ترین مراکز فروش این محصول است. پیشنهاد می کنیم سری به صفحه محصول پلکسی شفاف در وب سایت شرکت بزنید.
مهم‌ترین کاربردهای پلکسی شفاف در زمینه‌های مختلف

صنایع لوکس

از پلکسی شفاف در صنایع لوکس و فانتزی، استفاده‌های گوناگونی می‌کنند که رایج‌ترین آن‌ها می‌توان آیینه‌های تزئینی و دکوراتیو را نام برد. در ساخت این آیینه‌ها از ورقه‌های شفاف بیشتر برای تزئین استفاده می‌کنند.

طراحی داخلی

طراحی و دکوراسیون داخلی نیز موقعیت عالی برای استفاده از پلکسی شفاف هستند. این ورقه‌ها سطح بسیار روشنی دارند و نور برای عبور از آن، دچار مشکل نمی‌شود. به همین علت هم گزینه عالی برای استفاده در لوازم داخلی دکوری و لامپ‌ها هستند.

استندهای تبلیغاتی

از استندهای تبلیغاتی نیز می‌توان برای معرفی بیشتر محصولات، بهره گرفت. از جمله محصولاتی که از این ورق‌ها برای معرفی خود استفاده می‌کنند، محصولات لواز آرایشی هستند. اغلب تسترهایی که به صورت کامل اقدام به معرفی همه محصولات از یک برند می‌کنند، معمولا از ورقه‌های پلکسی تهیه می‌شوند زیرا این ورق‌ها به صورت نشکن هستند و خیلی کمتر آسیب می‌بینند.

عینک سازی

در سال‌های گذشته، تمام عینک‌ها از شیشه تولید می‌شدند و همین امر موجب شده بود خیلی سریع بشکنند و خراب شوند. اما امروزه به جای استفاده کردن از شیشه، بیشتر از پلکسی‌های شفاف بهره می‌گیرند. این نوع از پلکسی‌ها به دلیل شفافیت بالایی که دارند، جایگزین عالی برای شیشه هستند و تا مدت‌های زیادی می‌توانید از آن بهره بگیرید.
انواع پلکسی شفاف

سازه‌های قالب ریزی شده
لوله پلکسی
ورق پلکسی

مواد تشکیل دهنده پلکسی شفاف

پلکسی شفاف، یک ترموپلاستیک است که با پایه نفت شفاف تهیه شده است. معمولا این ماده را به صورت ورقه‌ای تولید می‌کنند و دارای متریال محکم، قوی و سبکی هستند. مقاومت این ورقه نسبت به شیشه، بسیار بیشتر است و پایداری بهتری هم دارد. همین کیفیت بالا موجب شده است از آن در فضای باز نیز، استفاده کنند.

مهم‌ترین مزایای پلکسی شفاف

با تابش آفتاب شدید به این پلکسی، شفافیت آن از بین نمی‌رود و کدر نمی‌شود.
در واقع عملکرد ورقه‌های پلکسی مانند عایق حرارتی عالی است که از انتقال دما به داخل محیط به شکل ویژه‌ای جلوگیری می‌کند.
وزن این ورقه‌ها بسیار سبک است و می‌توانید به راحتی آن‌ها را جا به جا کنید.
مقاومت مکانیکی این نوع پلکسی، بسیار بالا است و در برابر شرایط مختلف آب و هوایی به هیچ عنوان دچار آسیب نمی‌شوند.
پلکسی‌های شفاف دچار ترک خوردگی و یا شکستگی نمی‌شوند و از این رو خطرات ناشی از شکسته شدن این ورق‌ها هنگام بروز برخی از حوادث طبیعی نظیر زلزله، انفجار و آتش سوزی تقریبا نزدیک به صفر است.
در واقع بهتر است بدانید که مقاومت این ورقه‌ها حدود ۳۰ برابر بیشتر از شیشه است.
از دیگر مزایای مهم پلکسی شفاف، می‌توان به طول عمر بالای آن اشاره کرد.
پلکسی شفاف نسبت به شیشه، در برابر خط و خش مقاوم‌تر است.
این ورقه‌ها حدود ۴ درصد شفاف‌تر از شیشه هستند.
امنیت بالای این ورقه موجب شده است در اکثر منازل، مدارس، زندان‌ها و… از آن بهره بگیرند.
پلکسی شفاف از قابلیت برش لیزری و دستی برخوردار است و در اثر برش، کیفیت آن از بین نمی‌رود.

در آخر اگر همچنان نمی دانید پلکسی از کجا بخریم پس این مقاله را حتما مطالعه کنید.

منبع ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا