پزشکی

پایین بودن مصرف شیر در ایران

به مناسب روز جهانی شیر، سمینار علمی تخصصی «شیر، ضامن سلامتی» چشم اندازی برای دستاوردها و چالش‌ها با حضور رئیس دانشگاه تبریز، رئیس انجمن صنایع غذایی استان و مدیر عامل شرکت پگاه و جمعی از اساتید متخصص در این حوزه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش بهداشت نیوز، صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز در این سمینار با اشاره به اینکه مواد غذایی در زندگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: اگر مواد غذایی به اندازه‌ نیاز و به تناسب وجود نداشته باشد، مشکلات عدیده‌ای از جمله به‌خطر افتادن سلامتی، کاهش تاب‌آوری در برابر انواع بیماری‌ها و عدم امکان فعالیت مثبت برای انسان به‌وجود می‌آید. علت اهمیت ویژه‌ مواد غذایی، ارتباط مستقیم آن با سلامتی انسان است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در رابطه با مواد غذایی تکلیف و مسئولیتی بیشتری دارند، خاطر نشان کرد: انسان وقتی در یک حیطه‌ای تخصص می‌یابد، در برابر امکانات و هزینه‌هایی که در این راه در اختیارش قرار می‌گیرد، مسئولیت دارد و باید به هموطنان خود خدمت کند.

نصراله‌زاده ادامه داد: دانشگاه تبریز به‌عنوان دومین و کهن‌ترین دانشگاه کشور بعد از دانشگاه تهران، در سال‌های گذشته توفیقات زیادی از جمله در رنکینگ‌ها و اعتبار سنجی‌های بین‌لمللی به دست آورده است به‌طوری‌که در زمینه‌ کشاورزی، جنگلداری و صنایع غذایی نیز از وضعیت خوبی برخوردار است و پتانسیل، امکانات و تخصص لازم را دارد. بنابراین باید این اکوسیستم را به‌درستی شکل داده مسئولیت خود را به‌درستی ایفا کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه اظهار کرد: ما می‌توانیم چندین شرکت دانش بنیان را در زمینه‌ شیر تأسیس کنیم و نباید صرفا فقط یک روز خاص برای موضوع شیر در نظر گرفت، ما باید همیشه به‌فکر غذای سالم و در دسترس برای همه‌ مردم باشیم.

شیر دارای 100 نوع پروتئین است

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز نیز گفت: سازمان ملل متحد تنها برای شیر دو روز متفاوت را در طول سال تعیین کرده است که یکی روز جهانی شیر و دیگری روز جهانی شیر مدرسه است. شیر یک معجزه‌ الهی و دارای 100 نوع پروتئین است که می‌توان آن را ضامن سلامتی معرفی کرد ولی ما تاکنون آنطورکه باید نتوانسته‌ایم به همه‌ جوانب تاثیر گذاری آن در رشد دست پیدا کنیم.

جواد حصاری با بیان اینکه شیر می‌تواند 40 درصد پروتئین مورد نیاز یک کودک شش ساله را تأمین کند، خاطرنشان کرد: شیر در رابطه با پوکی استخوان بسیار مفید است و کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، کسانی که شیر را به مقدار لازم مصرف می‎‌کنند، از رشد خوبی برخوردار هستند و حتی در تعادل وزن بدن نیز بی‌تأثیر نیست. شیر به‌دلیل داشتن پتاسیم بالا برای فشار خون نیز موثر می‌باشد.

وی ادامه داد: ایران به اندازه‌ یک کشور یک و نیم میلیاردی دارو مصرف می‌کند اما تولید شیر ما بیشتر از میزان مصرف است. طبق تحقیقات یکی از علت‌های پایین بودن میزان مصرف شیر، هزینه‌ بالای آن است که تعدادی از خانواده‌ها در تأمین آن مشکل دارند و این موضوع نیاز به رسیدگی جدی دارد.

کمبود کارخانه‌ صنعتی تولید شیر در استان

رئیس انجمن صنایع غذایی و بهداشتی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به کمبود کارخانه‌ی صنعتی تولید شیر و مشکلات موجود در مراکز صنعتی استان کفت: باید بایستی عرضه و تقاضای نظارت شده در بازار لبنیات حاکم شود و در اتاق بازرگانی سعی در اصلاح ناوگان جهت تسهیل حمل و نقل مواد غذایی هستیم.

رضا جعفری خطاب به دانشجویان نیز اظهار کرد: دانشجویان عزیز نباید ناامید شوند و با جدیت تمام به دنبال کسب علم باشند و فضای مجازی را که امروزه زندگی همه به آن وابسته شده است، بخوبی خوب بشناسند. جوانانی که قصد ورود به بازار کار صنایع غذایی دارند، باید علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی، دارای روحیه‌ی کار مشارکتی، انجام کار به‌صورت عملی و تخصص مختصر در حسابداری باشند.

براساس این گزارش، سمینار علمی تخصصی «شیر، ضامن سلامتی» با حضور رأفت استاد علوم دامی دانشگاه تبریز، رحیمی رئیس دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی، خسروشاهی استاد پیشکسوت تکنولوژی لبنیات دانشگاه ارومیه، موسوی استاد دانشگاه ورشو لهستان، دکتر همایونی راد استاد تکنولوژی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، حسین جدیری مدیر تحقیق و توسعه پگاه آذربایجان شرقی برگزار شد که اساتید حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را درخصوص موضوع شیر و دلایل کاهش سرانه‌ مصرف لبنیات در کشور، عوارض کاهش مصرف لبنیات در جامعه، تکنولوژی‌های نوین جهانی در صنعت لبنیات و چالش‌های موجود در صنعت لبنیات بیان کردند.

همچنین در راستای همکاری‌های مشترک دو تفاهم‌نامه‌‌ بین دانشگاه تبریز و شرکت صنایع شیر پاستوریزه پگاه و انجمن صنایع غذایی استان نیز به امضا رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا