رپورتاژ

وکیل چک و سفته کیست

 وکیل چک و سفته کیست

وکیل چک و سفته کیست

اگر در مورد چک و سفته سوالی دارید، حتما مقاله وکیل چک و سفته کیست را تا انتهای مطالعه کنید. همچنین همین حالا می توانید از مشاوره بهترین وکیل چک تهران استفاده کنید.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

علاوه بر مقاله حاضر، می توانید از سایر مقالات حقوقی مجموعه بهترین دفتر وکالت تهران نیز استفاده نمایید.

تعریف چک در قانون تجارت

چک به برگه ای میگویند که افراد به جای پول نقد از آن استفاده میکنند. در واقع چک زمانی صادر می شود که فردی مقداری پول داخل حساب خود دارد و میخواهد آن را به صورت چک به فرد دیگری برپدازد. در این مقاله به بررسی چک، انواع آن و تعریف چک در قانون تجارت می پردازیم.

همانطور که بالا تر گفته شد در تعریف چک شما، میتوانید با استفاده از آن پولی که در بانک دارید را برداشت یا به شخص دیگری حواله کنید.

بر اساس تعریف متخصصین این حوزه چک یک سند تجاری می باشد که بانک برای استرداد وجه و اعتبار قابل استفاده یا انتقال آن به اشخاص دیگر به صاحب حساب می دهد.

البته صاحب حساب برای دریافت چک باید شرایط لازم را داشته باشد. طبق قانون چک باید بر روی بانک کشیده شود، به این معنی که محال علیه چک باید بانک باشد. چک هایی که موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه صادر می کنند چک هستند، اما حمایت های قانونی صدور چک شامل آن ها نمی شود.

با توجه به گفته های بالا متوجه شدیم که گرفتن چک از بانک شرایط مخصوص به خود را دارد که در صورت نداشتن یکی از این شرایط شما قادر به دریافت چک نخواهید بود.

انواع چک بانکی

انواع چک بانکی

برای پاسخ به این سوال انواع چک های موجود کدامند باید بگوییم چک بانکی انواع متفاوتی دارد که در این بخش انواع اصلی چک بانکی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم:

  • چک بانکی عادی
  • چک بانکی تایید شده
  • چک بانکی تضمین شده

چک بانکی عادی یکی از مرسوم‌ترین انواع چک بانکی است که صاحب چک، از حساب جاری خود، اقدام به صدور چک در وجه حامل یا شخص معین می کند. برای نقد کردن چک بانک عادی دارنده چک باید به یکی از شعب بانک صادرکننده مراجعه کند. مثلا اگر چک برای بانک تجارت است حتما باید به یکی از شعب بانک تجارت مراجعه کند.

چک بانکی تایید شده چیست در این نوع چک بانکی بعد از صدور چک در وجه حامل یا فرد گیرنده بانک پرداخت وجه را تایید می‌نماید.

چک تأیید شده تضمین بیشتری در اختیار دارنده آن قرار می‌دهدچرا که بانک تأیید می‌کند که صادرکننده به همان میزان مبلغ چک پول نقد در حساب خود دارد. بانک پس از تایید نمودن، وجه را در حساب صادرکننده مسدود کرده و سپس آن را فقط به آورنده چکِ تایید شده پرداخت می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله تعریف چک در قانون تجارت را مطالعه کنید.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

چک بانکی چیست

چک بانکی نوعی از چک می باشد که یک بانک به عهده خود صادر می‌کند. صدور این سند تجارتی شبیه به تعریف واقعی چک نمی باشد چرا که صادرکننده چک و پرداخت‌کننده آن شخص واحدی هستند، همانطور که پیش تر گفته شد چک وسیله ای برای جایگزینیِ پول نقد و پرداخت های نقدی می باشد تا افراد در معاملات روزمره خود به جای پول از آن استفاده کنند.

در واقع شخصی که اقدام به صدور چک می کند باید از وجود وجه چک در حساب خود اطمینان داشته باشد زیرا هدف از صدور چک این است که که به جای گرفتن پول نقد از بانک و اعطای آن به شخص دیگر در وجه آن شخص چک صادر گردد.

سفته چیست

امروزه بیشتر از چک و یا پول نقد افراد از سفته استفاده میکنند، سفته یک سند تجاری می باشد که طبق آن، امضاکننده‌ سفته تعهد می‌دهد تا در زمان مقرر یا عندالمطالبه مبلغی را در وجه فرد یا موسسه ذکرشده در سفته پرداخت کند.

همانطور که بالا تر نیز گفته شد، سفته یکی از اسناد تجاری می باشد که افراد طی آن باید در زمان مشخص شده و یا عندالمطالبه مقدار وجه نوشته شده در سفته را بپردازند.

امروزه بسیار شاهد این موضوع هستیم که بجای استفاده از چک ها و یا پول نقدر افراد جامعه از سفته استفاده میکنند. معمولا مواردی که در سفته باید ذکر شود مواردی همچون نام گیرنده، مبلغ، تاریخ صدور و پرداخت می باشد. پس از تهیه برگه سفته و درج این موارد ذکر شده، صادر کننده سفته آن را مهر و امضا کرده و به نوعی به پرداخت وجه مورد نظر متعهد می شود.

اگر به عنوان یک کارمند یا کارگر در شرکت ها و واحدهای اقتصادی تازه مشغول به کار شده اید احتمالا با جنجال های مربوط به سفته آشنا هستید. به همین دلیل دانستن انواع سفته و همینطور قوانین مربوط به آن برای هر فردی ضروری می باشد.

اگر برای دریافت مشاوره رایگان امور بانکی، به دنبال وکیل بانکی تهران هستید با ما همراه باشید. در مرکز وکالت تهران بهترین وکلای بانکی فعالیت داشته و به تمام مشکلات پیچیده امور بانکی تسلط دارند. شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره امور بانکی با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله سفته چیست را مطالعه کنید.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

انواع سفته

پس از آن که با سفته و همینطور معنای آن آشنا شدید اکنون باید انواع آن را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. سفته انواع مختلفی دارد که در این بخش انواع سفته را ذکر کرده ایم:

  • سفته جهت ضمانت
  • سفته حسن انجام کار و یا همان سفته استخدام
  • سفته معاملات

وصول مطالبات چیست

وصول مطالبات به این معنی می باشد که شما پولی را که به عنوان وام و یا دین به کسی دادید طلب میکنید و درخواست باز پس گیری می کنید.

همانطور که بالا تر نیز گفته شد وصول مطالبات همان تسویه حساب بستانکار با بدهکارمی باشد که این دین می تواند به صورت پول نقد، چک مدت دار و غیره باشد. حال فرض کنید فرد مقابل از پس دادن پول شما امتناع کند، در این صورت شما میتوانید به کمک یک وکیل حرفه ای پول خود را پس گرفته و به فرایند وصول مطالباتی خود بپردازید. در ابتدای مسیر شما باید به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای وصول مطالبات خود را به قاضی تقدیم نمایید، در این شرایط وکیل شما میتواند تقاضای تامین نیز بکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله وصول مطالبات یعنی چه را مطالعه کنید.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

وکیل چک و سفته کیست

وکیل چک و سفته کسی است که مسلط به قوانین جاری کشور در این حوزه بوده و با توجه به ظرایف این قبیل دعاوی از تجربه کافی نیز برخوردار باشد. چرا؟

چون اسناد تجاری شامل چک،سفته و برات می شود که در گذشته برات بیشتر مورد استفاده تجار قرار می گرفت اما در سال های بعد جایگاه خود را از دست داده و کمتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرد و در مقابل چک به صورت چشمگیری مورد اقبال تجار و عموم مردم برای رفع حوائج تجاری و مالی قرار گرفته است.قانون چک در طی سالهای متمادی با تغییراتی مواجه شده که در آخرین اصلاحات آن به تاریخ ۱۳/۸/۱۳۹۷ می توان تغییرات و تاسیسات شگرفی نسبت به قوانین قبل از آن دید و رویکرد پیشگیرانه قانونگذار در آن مشهود می باشد.

چک امروزه و در کشور ما مهمترین سند تجاری و البته پرکاربرترین آن نیز می باشد.

مطابق ماده ۳۱۰ قانون تجارت :((چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد،کلا یا بعضا مسترد و یا به دیگری واگذار می نماید.))

همچنین مطابق ماده ۱ قانون صدور چک،چک به انواعی تقسیم می گردد که می توان به چک عادی،چک تایید شده،چک تضمین شده یا رمزدار اشاره نمود که هر کدام تعریفی جداگانه دارندو مشمول قواعدی مجزا هستند.

وکیل متخصص سفته و چک

وکیل متخصص سفته و چک

با توجه به گسترش روابط اقتصادی و مبادلات تجاری و به تبع آن استفاده روزافزون از چک به عنوان یک سند تجاری و وسیله پرداخت در کنار محاسن آن معایب فراوانی را می توان بر آن بار کرد.

از معایب استفاده از چک همانا سهولت ارائه دسته چک به اشخاص در سال های گذشته بدون ارزیابی صحیح و منطقی وضعیت اقتصادی و تجاری فرد متقاضی بود که موجب آن می گشت که افرادی که صلاحیت کافی برای استفاده از این سند تجاری را ندارند به سهولت به آن دسترسی داشته و باعث مشکلات عدیده برای خود و دیگران و اقتصاد کشور به وجود آورد.حجم چک های برگشت خورده در سال های اخیر موید همین نظر است.در این راستا و در صورت تشکیل پرونده حقوقی در مورد چک نقش یک وکیل متخصص خود را نمایان می سازد.

شماره تماس: 02188939832 – 09127654109

آدرس وب سایت: www.vekalatetehran.com

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا