رپورتاژ

هیتر تابشی چیست؟

هیتر تابشی چیست؟

نور خورشید با امواجی که از خود ساطع میکند می تواند انرژی زیادی را در طول روز از خود منتشر نموده و این انرژی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. هیترهای تابشی هم مانند خورشید عمل میکنند به طوری که میتوان گفت هیترهای تابشی با الهام از طبیعت ساخته شده است. هیتر های تابشی حرارتی را که در اثر احتراق ایجاد می کنند به امواج مادون قرمز تبدیل کرده و این امواج را در فضا پراکنده می نمایند.

هیتر تابشی در استخر

در هیتر تابشی دلیل آن که استفاده از آنها مقرون به صرفه و موجب جلوگیری از اتلاف انرژی می شود، در آن است که در امواج تابشی که منتشر میشود بر اثر برخورد به اجسام عمل نموده و بازده حرارتی بالایی تولید میکند. در فرایند تولید حرارت توسط بخاری های تابشی اتلاف انرژی کاهش می یابد. انرژی ایجاد شده جذب هوا نشده و پس از برخورد با سطح محیط به حرارت تبدیل میشود. بر خلاف سایر دستگاهها که برای تولید انرژی گرمایی هوا را واسط قرار میدهند، در هیتر تابشی به شکل دیگری انجام می گیرد. در سامانه هایی که با گرم کردن هوا تامین گرمایش را موجب میگردند، هدر رفت انرژی به میزان زیادی وجود دارد. همچنین به جهت اینکه هوای گرم سبک میباشد جریان هوای گرم به بالای سالنها و فضاهای بزرگ حرکت مینماید که این امر اتتلاف حرارتی را دو چندان میکند.

هیتر تابشی برای تامین گرمایش فضاهای با ارتفاع بلند یا محیط های باز بسیار ایده آل می باشد. تامین گرمایش در چنین محیط هایی دشوار بوده و نیازمند هزینه های زیادی است. از این جهت تولیدکنندگان هیترهای گرمایشی انواع مختلف هیترهای تابشی در مدل ها و ظرفیت های حرارتی مختلف طراحی نموده اند. سوخت مصرفی هیترها گاز طبیعی و یا برق میباشند. هیتر تابشی معمولا در زیر سقف نصب شده و گرما را به سمت پایین هدایت می نماید.

بخاری تابشی در سالن

لوله های هیتر تابشی با جنس استیل یا آلومینایز ساخته شده که در مقابل حرارت مقاوم بوده و ضریب تابشی آنها بالا میباشند.

هیتر کلمه ی انگلیسی به معنای بخاری است (heater). بخاری ها در انواع مدل های مختلف طراحی می شوند که هر یک دارای سازکار مربوط به خود است . گرماتاب یک نوع هیتر تابشی است. در گرماتاب حرارت بالای ایجاد شده در لوله های دستگاه به وسیله یک رفلکتور منعکس شده و بر روی اجسام تابیده می شود و سبب ایجاد گرما می شود.

 

سامانه های بخاری تابشی

 

سامانه های بخاری تابشی لوله ای  در ایران با عنوان گرماتاب صنعتی شناخته می شوند. گرماتاب امروزه به عنوان یکی از مناسب ترین و کم هزینه ترین سامانه های گرمایشی شناخته می شود.  بخاری تابشی در جهت گرمایش کلیه ی فضاهای با ارتفاع بالای ۳ متر نظیر انواع سالن های بزرگ صنعتی، انبارها، مرغداری ها، گلخانه ها، ایستگاههای مترو ، تعمیرگاههای خوردو، فضاهای ورزشی، فضاهای نمایشگاهی و همچنین انواع فضاهای بدون حصار نظیر باراندازها، مصلی ها و پارکینگهای خودرو استفاده می شود.
پس از دهه ۷۰ میلادی، به سبب ویژگی های درخور توجه گرماتاب در تأمین گرمایش فضاهای بزرگ، استفاده از این محصول گسترش یافته و ساختارگرماتاب ها به ویژه از جهت پیکربندی، توسعه و تنوع بیشتری یافته است.

در نگاه کلی بخای تابشی  از مشعل، لوله آتشخوار، منعکس کننده و یک فن مکنده تشکیل شده است. مخلوط گاز مایع یا شهری و هوا با نسبت مناسب (به صورت احتراق کامل) توسط مشعل در داخل یک لوله سوزانده می شود و دمای لوله به طور متوسط تا C ۳۰۰ بالا می رود.

انرژی تابشی لوله به کمک یک منعکس کننده به سمت پایین هدایت می شود و گرمایش لازم را تأمین می نماید؛ فن مکنده نیز مکش لازم را درون لوله جهت حرکت محصولات احتراق به سمت انتهای لوله فراهم می نماید. امروزه پیکربندی های مختلفی برای بخاری تابشی سقفی با توجه به نوع بنا طراحی و اجرا می شود که تعداد مشعل ها، نحوه ی قرارگیری لوله ها و محل فن مکنده بر مبنای نوع بنا و گرمایش مورد نظر برای بخش های مختلف آن، انتخاب و طراحی می شوند.

گرمایش سالن ورزشی

تامین گرمایش بهینه و مطلوب در سالنهای ورزشی به جهت ویژگی آنها شامل ارتفاع بلند سالن، عدم استفاده در تمامی روزها و ساعت ها، یکی از مشکلات این سالنها میباشد. تامین گرمایش با استفاده از روشهای قدیمی و سنتی مانند موتورخانه ها ضمن اتلاف حرارت انرژی، هزینه های بالای نگهداری و تعمیرات را به همراه دارد. در اینگونه روشها نمی توان در مدت زمان کوتاه، دمای سالن را به میزان مطلوب رساند. همچنین میبایست تجهیزات گرمایشی به صورت مداوم در طول شبانه روز، حتی در زمانهایی که ورزشکاران حضور ندارند روشن باشند که این امر موجب اتلاف انرژی میشود.

در روشهای قدیمی و سنتی تامین گرمایش سالنهای ورزشی، با توجه به ارتفاع بلند سالن، هوای گرم به جهت سبک بودن، به سمت بالا و زیر سقف حرکت می کنند. در نتیجه اختلاف دمایی در  زیر سقف سالن و نقاط نزدیک به کف همواره وجود دارد.

بهینه ترین روش در تامین گرمایش سالن های ورزشی، سامانه های انتقال حرارت تابشی میباشد. بخاری لوله ای تابشی گرماتاب در ارتفاع نصب شده و از طریق انتقال حرارت تابشی، گرما را به نقاط نزدیک به کف گسیل میدارد. در روش انتقال حرارت تابشی تلفات حرارتی ناچیز بوده و به جهت عدم جابجایی هوای گرم، هوای سالم تر و پاک تری در سالن ورزشی خواهیم داشت.

گرماتاب در سالن ورزشی

مزایای گرماتاب در سالن ورزشی

  • امکان کنترل دما با ترموستات
  • عدم اشغال فضای فیزیکی مفید سالن
  • کاهش مصرف گاز در حدود 50 درصد
  • کاهش مصرف برق در حدود 90 درصد
  • عدم وابستگی دستگاههای گرماتاب به یکدیگر
  • ایمنی بالا
  • کاهش زمان تامین گرمایش سالن
  • امکان تامین گرمایش به صورت منطقه ای
  • امکان نصب دودکش
  • امکان تامین اکسیژن مورد نیاز
  • افزایش میزان اکسیژن محیط
  • دارا بودن استاندارد ملی ایران
  • خاموش بودن دستگاه در زمان تعطیلی سالن
  • کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات

نصب هیتر گرماتاب در سالن ورزشی

دستگاه های گرماتاب به دو صورت دیواری و آویز از سقف در سالن نصب میشوند. پایین بودن میزان دمای هوا در انتقال حرارت تابشی در مقایسه با سامانه های هوای گرم، موجب کاهش تلفات ناشی از تعویض هوا در این سالنها می شود. همچنین با افزایش تعداد دفعات تعویض هوا، در سامانه های هوای گرم،  به شدت افزایش می یابد. در صورت گردش توپ در سالن ورزشی، نصب محافظ در زیر لوله های تابشی گرماتاب ضروری می باشد.

جهت تهیه دستگاه های گرمایش تابشی و مشاوره رایگان می توانید از طریق شماره تماس های 09124884905 – 09123639342 با ما در ارتباط باشید یا با مراجعه به وب سایت ما به آدرس garmataaban.com  اطلاعات مفیدی در مورد انواع دستگاه تابشی بدست بیاورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا