رپورتاژ

نویسندگی، رویای شیرین دست‌یافتنی

نویسندگی از رویا تا واقعیت

حتما برای شما پیش آمده که بخواهید قلم در دست بگیرید و آنچه در ذهن دارید را بر روی کاغذ بنویسید. شاید خاطرات خوش ایام یا یک داستان خیالی در ذهن آنقدر برایتان جذاب و هیجان‌انگیز بوده که شما را مشتاق نوشتن کرده است. وقتی قلم در دست می‌گیرید که بنویسید با دو حالت مواجه خواهید شد. در حالت اول به راحتی می‌توانید بنویسد و از نویسندگی لذت ببرید. حال خوش آدمی پس از نقش بستن کلمات دلخواه بر روی کاغذ وصف‌ناشدنی است. در حالت دوم شما قصد نوشتن دارید اما هر چه می‌کوشید آنچه در ذهن است بر روی کاغذ نمی‌آید. مدام می‌نویسید و صفحه را خط می‌زنید. یادداشت می‌کنید و کاغذ را مچاله می‌کنید. تا جایی که خودکار و قلم را به گوشه‌ای انداخته و می‌گویید از پس نوشتن برنمی‌آیید. اما راه حل آن تسلیم شدن نیست. نویسندگی یک استعداد درونی است. همه می‌توانند این مهارت را به بهترین شکل ممکن پرورش دهند.

اگر مهارت شما در نویسندگی پرورش یابد آن‌گاه با یک حرکت قلم آن‌چه می‌خواهید را می‌نویسید.
اگر مهارت شما در نویسندگی پرورش یابد آن‌گاه با یک حرکت قلم آن‌چه می‌خواهید را می‌نویسید.

مهارت نویسندگی، پرورش می‌طلبد

چنان‌چه در نوشتن، یک فرد مبتدی باشید یا اینکه قبلاً دست به قلم برده باشید در هر دو حالت اگر به خوبی آموزش نبینید نمی‌توانید اصول اساسی نگارش را اجرا کنید. نویسندگی نیز مانند بسیاری از مهارت‌های قابل یادگیری، آموزش خاص خود را نیاز دارد. اگر در فضای مناسب و حرفه‌ای، آموزش ببینید نویسندگی برای شما یک امر شیرین و لذت‌بخش خواهد بود.

ممکن است تاکنون دوره‌های مربوط به نگارش را شرکت و یا کتاب‌های مختلفی درباره این موضوع مطالعه کرده باشید. به ما بگویید آیا نتیجه دلخواهی که منتظرش بوده‌اید را گرفته‌اید؟ آیا به نویسنده ماهری که دست به قلم ببرد همه را شگفت‌زده کند تبدیل شده‌اید؟ اگر پاسخ منفی است بدانید راه را اشتباه رفته‌اید. نویسندگی آن‌چنان وجوه مختلفی دارد که آموزش آن‌ها در یک مدرسه مهارتی ممکن است. مدرسه‌ای که اساتید آن بتوانند شما را به طور تخصصی و حرفه‌ای آموزش دهند.

پس از یادگیری و کسب دانش از محضر یک استاد برجسته متخصص، شما نیمی از راه را برای نویسنده شدن طی کرده‌اید. بقیه مسیر دیگر به اراده و تمرین شما بستگی دارد. میزان علاقه شما به امور نویسندگی و پشتکاری که از خود نشان می‌دهید می‌تواند تضمین‌کننده میزان موفقیت شما باشد.

حس خوب نوشتن آن‌چه در ذهن دارید را به خود هدیه دهید.
حس خوب نوشتن آن‌چه در ذهن دارید را به خود هدیه دهید.

دوره‌های نویسندگی با شرایط مختلف

دوره‌ای که برای یادگیری نویسندگی شرکت می‌کنید باید از هر نظر ویژه باشد. کارگاهی که از شما پیش‌نیاز بخواهد یا فقط در تعداد روزهای محدودی بتوان به آن دسترسی پیدا کرد موجب تشویش ذهن می‌شود. پس دوره آموزشی را انتخاب کنید که نه تنها پیش‌‌نیاز نخواهد بلکه نکات آموزشی آن محدودیت سنی نداشته باشد. این‌گونه شما مطمئن می‌شوید با هر سطح توانی، از این آموزش موفق بیرون خواهید آمد. اگر دوره‌ای که ثبت‌نام می‌کنید تمام ویدئوهای آموزشی را در اختیارتان قرار دهد تا به انتخاب خود زمان مشاهده دوره را برگزینید فوق‌العاده است. نویسنده موقع نگارش، به ذهنی آسوده و خیالی راحت نیاز دارد. اگر زمان مشاهده فیلم‌های آموزشی به انتخاب خودتان باشد به راحتی می‌توانید هر زمان که از نظر ذهنی آماده بودید یادگیری را ادامه دهید. البته به شرط آن‌که ویدئوهای آموزشی با بهترین کیفیت تصویر و صدا ضبط شده‌ باشند و به شما امکان مشاهده بارها و بارهای هر قسمت را بدهند.

در مدرسه نویسندگی چه می‌آموزیم؟

مدرسه‌ مهارتی نویسندگی فضایی مناسب و محیطی حرفه‌ای جهت آموزش مهارت تخصصی نویسندگی است. از آنجا که حرفه نویسندگی، اصول ظریف و متعددی را شامل می‌شود دوره آموزشی آن باید شامل موارد زیر باشد.

نکات اولیه هنر و نویسندگی

ایده‌یابی برای نگارش داستان در موضوعات مختلف

درون‌مایه متن

داستان‌های کوتاه و روایی

انواع قالب‌های ادبی داستانی

و معرفی کامل و کاربردی عناصر شش‌گانه داستان شامل:

پیرنگ

شخصیت‌پردازی

زاویه دید

زبان نوشتار

لحن داستان

فضاسازی

پس از اینکه نویسندگی را به طور اصولی آموزش دیدید تنها به قلم، کاغذ و ذهن آماده خود برای نگارش نیاز دارید.
پس از اینکه نویسندگی را به طور اصولی آموزش دیدید تنها به قلم، کاغذ و ذهن آماده خود برای نگارش نیاز دارید.

نکات اساسی هر دوره آموزشی

پیش از شرکت در دوره‌های آموزشی مهارتی، حتما از چند مورد اطمینان حاصل کنید. پس از آن می‌توانید با خاطری آسوده در آن دوره ثبت‌نام کنید. نویسندگی نیز چون یک مهارت حساس و با ظرافت است در نظر گرفتن این نکات در دوره‌های آموزشی آن  اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

شیوه‌نامه آموزشی

تدریس اساتید در دوره نویسندگی باید مبتنی بر شیوه‌نامه آموزشی باشد. این شیوه‌نامه باید طبق استانداردهای جهانی و بین‌المللی تنظیم و اجرا شود. پس موسسه‌‌ای برای آموزش انتخاب کنید که آموزشی منطبق با شیوه‌نامه نوین جهانی ارائه دهد.

آزمون

اینکه پس از آموزش، از شما آزمون گرفته شود تا نقاط قوت و ضعف شما آشکار شود امری بسیار مهم است. آزمون‌های دوره‌ای به شما کمک می‌کند تا خود را محک بزنید و مهارت خود را بسنجید.

تمرین‌های تخصصی

آموزش، جایگاه‌ خاص خود را دارد. با این حال اگر تمرین مداوم، همراه با آموزش انجام نشود راه به جایی نخواهید برد. حتی اگر دوره نویسندگی شما به صورت آفلاین برگزار شود باید تمارینی تخصصی برای شما در نظر گرفته شود. اگر در این دوره نظر استاد به صورت شخصی برای هر هنرجو اعلام شود بسیار ایده‌آل است و موجب پیشرفت می‌شود.

گواهی‌نامه

ارائه مدرک و گواهی‌نامه کسب مهارت نویسندگی در انتهای دوره امری قابل توجه است. با گواهی‌نامه معتبر می‌توانید در مراکز مختلف به کار نویسندگی مشغول شوید و یا از آن در رزومه خود بهره ببرید.

بروزرسانی محتوای آموزشی

از آنجا که علم و دانش به صورت مداوم در حال بروزرسانی است اگر دوره‌ای شرکت کنید که مفاهیم آن طبق متدهای جدید بروزرسانی شود بسیار عالی است. این امکان برای برخی از دوره‌های ویژه فراهم شده است. این‌گونه، هنرجویان اطمینان می‌یابند که جدیدترین مفاهیم روز دنیا را آموزش می‌بینند.

جلسات برخط

با همه این موارد باز هم یک مورد باقی می‌ماند که دوره نویسندگی شما را فوق‌العاده کند. جلسات برخط با استاد می‌تواند همه آن‌چه شما از یک دوره نویسندگی می‌خواهید را تکمیل کند. در این جلسات شما به طور آنلاین در جلسه مشترک با استاد و دیگر هنرجویان شرکت می‌کنید. پاسخ تمام سوالات خود را در این جلسه می‌یابید و از نظر تخصصی استاد بهره‌مند می‌شوید.

تا اینجا همه جنبه‌هایی که یک دوره آموزش نویسندگی باید داشته باشد را با جزئیات کامل شرح دادیم. شاید برای شما یافتن یک مدرسه مهارتی با چنین ویژگی‌هایی دشوار باشد. اگر شرکت در یک دوره آموزشی با وجود همه مواردی که ذکر شد برایتان اهمیت دارد می‌توانید از آموزش نویسندگی در مدرسه مهارتی طلوع بهره‌مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا