رپورتاژ

نحوه تبدیل RGB به CMYK

نحوه تبدیل RGB به CMYK

برای پروژه‌های چاپی به فایل‌های PDF آماده چاپ از مشنیاز دارید. که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های PDF این است که در حالت رنگ CMYK قرار داشته. با این اوصاف، یکی از سوالات متداول این است: چگونه رنگ را از RGB به CMYK تبدیل کنیم؟ این همان چیزی است که امروز برای شما به تفصیل بیان می‌کنیم.

قبل از این که به مراحل فنی بپردازیم، مهم است که درک کنیم که چرا فایل‌های شما در رنگ گروه CMYK بسیار مهم است. هنگامی که فایل‌های خود را برای یک پروژه چاپ آماده می‌کنید، حالت رنگ همه فایل‌ها چیزی است که باید دائما از آن آگاه باشید. این برای تصاویر، گرافیک‌ها و فایل‌های PDF نهایی شما صدق می‌کند و بسیار مهم است و محصول شما باید تا حد امکان در حالت رنگ CMYK طراحی شود.

CMYK و RGB چیست؟

CMYK مخفف فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و مشکی (سیاه) است و RGB مخفف قرمز، سبز و آبی است. این حالت رنگی است که هنگام مشاهده در همه نمایشگرها همه چیز را در آن می‎بینید. تلفن، رایانه، تبلت، تلویزیون و غیره شما همه RGB هستند.

چاپ رنگی به عنوان چاپ چهار رنگ، چاپ تمام رنگی، چاپ فرآیندی و چاپ CMYK نیز شناخته می شود. چاپ چهار رنگ شامل جداسازی همه رنگ‌ها به 4 مقدار رنگ مختلف (فیروزه ای، سرخابی، زرد و مشکی) است.

چرا حالت رنگ مهم است؟

چاپ CMYK یک فرآیند رنگی افزودنی است که از جوهر یا تونر استفاده می‌کند. اما RGB یک فرآیند رنگ بر اساس نور است. وقتی لایه‌های فیزیکی جوهر رنگی را روی هم اضافه می‌کنید، آن‌ها یک‌طرفه مخلوط می‌شوند. وقتی لایه‌های نور رنگی را با هم اضافه می‌کنید، به روشی کاملاً متفاوت با هم مخلوط می‌شوند. به عنوان مثال، در تصویر زیر می‌بینید که وقتی همه رنگ‌های RGB در وسط نمودار RGB با هم جمع شوند، رنگ سفید ایجاد می شود. وقتی همه رنگ‌های CMYK با هم جمع شوند، سیاه را ایجاد می‌کنند.

CMYK و RGB چیست؟

زمانی که فایل‌های RGB برای چاپ روی چاپگر چهار رنگ به CMYK تبدیل می‌شوند، معمولاً تغییرات رنگی وجود دارد. معمولاً این تغییرات جزئی هستند، اما می‌توانند مشکل ساز باشند، به خصوص اگر پروژه شما به رنگ حساس باشد. به طور مشابه، اگر یک تصویر CMYK را در اینترنت آپلود کنید، ممکن است تغییر رنگ را نیز مشاهده کنید.

چگونه مطمئن شوم که PDF  درحالت رنگی CMYK است؟

می‌دانم، این اطلاعات بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که برای آن سرچ کرده‌اید، و اکنون ممکن است فکر کنید “آره، جالب است، اما واقعاً چگونه از RGB به CMYK تبدیل کنم؟” با ما همراه باشید با نحوه تغییر RGB به CMYK.

روش‌ها و نرم‌افزارهای زیادی برای تبدیل RGB به CMYK وجود دارد. Adobe مجموعه گسترده‌ای از ابزارهای حرفه‌ای دارد که هم قابلیت‌های طراحی گرافیکی و هم قابلیت‌های تغییر را ارائه می‌دهند. به بیان ساده، ابزارهای طراحی Adobe می‌توانند RGB را به CMYK تبدیل کنند و متداول‌ترین نرم افزار طراحی هستند. Microsoft Publisher، Corel Draw و Quark Xpress نیز می توانند رنگ را از RGB به CMYK تبدیل کنند.

چگونه مطمئن شوم که PDF درحالت رنگی CMYK است؟

·         تبدیل در Adobe InDesign و Adobe Illustrator

در Adobe InDesign و Adobe Illustrator، گزینه “تبدیل به CMYK” را دارید و تنها کاری که باید برای تغییر رنگ انجام دهید ذخیره فایل به صورت pdf برای رسانه‌های چاپی است. هنگام ویرایش، همچنین می‌توانید منو را به File > Document Color Mode > CMYK بروید تا سند را نیز تغییر دهید. یکی از ویژگی‌های مفیدی که می‌توان از آن استفاده کرد این است که Adobe ACE را به‌عنوان موتور تبدیل، انتخاب کنید و وقتی از شما پرسیده می‌شود هدفتان چیست، کادر Relative Colorimetric را علامت بزنید. به این ترتیب شما تمام رنگ‌های RGB را که CMYK می تواند با دقت بازتولید کند، حفظ می‌کنید. همچنین می‌توانید رنگ‌هایی را که CMYK نمی‌تواند بازتولید کند، با نزدیک‌ترین رنگ‌هایشان در CMYK جایگزین کنید.

·         تبدیل در Microsoft Publisher 2003-2007

اگر از Microsoft Publisher 2003-2007 یا بالاتر استفاده می‌کنید، باید به تنظیمات چاپ تجاری بروید و برای تبدیل طرح RGB خود، Choose Color Model را انتخاب کنید. وقتی Select Process Colors CMYK را انتخاب می‌کنید، نرم افزار رنگ‌های RGB را به CMYK تبدیل می‌کند.

·         تبدیل در Adobe Photoshop

در Adobe Photoshop، باید منو را به مکان زیر هدایت کنید: Image > Mode > CMYK.

·         تبدیل در Corel Draw

هنگام استفاده از Corel Draw باید هر شی را که می‌خواهید به CMYK تبدیل کنید انتخاب کنید. سپس باید ابزار Fill را انتخاب کنید و روی Fill Color Dialog کلیک کنید تا مطمئن شوید که مدل Color CMYK است. باید ابزار Outline را انتخاب کنید و روی Outline Color Dialog کلیک کنید تا مطمئن شوید که مدل Color هنگام تبدیل اشیاء طرح کلی CMYK است.

·         تبدیل در Quark Xpress در Quark Xpress

باید در منو به Edit > Edit Colors > Show Colors in Use/Highlight Color > Edit بروید. سپس مدل خود را به عنوان CMYK انتخاب کنید و Spot color را از حالت انتخاب خارج کنید.

باید به خاطر داشته باشید که تعدادی از برنامه‌های محبوب نمی‌توانند RGB را به CMYK تبدیل کنند. این برنامه‌ها عبارتند از Adobe Photoshop LE، Adobe PhotoDeluxe، Microsoft Word، Microsoft Excel، Microsoft PowerPoint، Microsoft Works، Microsoft PhotoDraw و Picture It Publishing.

کدام بهتر است؟

این که کدام مدل رنگی از بین دو مدل رنگی RGB و   CMYKبهتر است به نحوه استفاده شما بستگی دارد. اگر طرحی را برای چاپ آماده می‌کنید مد رنگی  CMYK و اگر برای صفحاتی مانند وب، فضای مجازی و… رنگ RGB را انتخاب کنید. در این مطلب روش‌های تغییر رنگ از RGB به CMYK را در برنامه‌های مختلف برای شما بیان کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا