آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

موافقت ایران با توقف ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها

 موافقت ایران با توقف ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها

وال استریت ژورنال نوشت: مقامات آمریکایی و سعودی گفتند که ایران با توقف محموله‌‌های تسلیحاتی به حوثی ها در یمن به عنوان بخشی از توافق برای عادی سازی روابط با ریاض موافقت کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: برای سال‌ها، عربستان سعودی و ایران از طرف‌های مخالف در مناقشه یمن حمایت کرده‌اند، منازعه ای که به فراتر از مرزهای این کشور سرایت کرده است، چراکه نیروهای حوثی حملات موشکی و پهپادی به پادشاهی سعودی انجام داده‌اند.

مقامات آمریکایی و سعودی گفتند اگر تهران تسلیح حوثی‌ها را متوقف کند، می‌تواند بر این گروه برای دستیابی به توافقی برای پایان دادن به منازعه فشار بیاورد. سخنگوی هیأت ایرانی در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا تهران ارسال تسلیحات را به حالت تعلیق درمی‌آورد، از اظهارنظر خودداری کرد. تهران علناً تامین سلاح به حوثی‌ها را تکذیب می‌کند، اما بازرسان سازمان ملل ادعا کرده اند که ایران مبدا برخی محموله‌های تسلیحاتی توقیف شده در یمن است.

پس از آنکه عربستان سعودی و ایران توافقی را برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک اعلام کردند، مقامات گفتند که ایران حوثی‌ها را برای پایان دادن به حملات به عربستان سعودی تحت فشار قرار خواهد داد. یکی از مقامات سعودی گفت که پادشاهی عربستان از ایران انتظار دارد که به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل که هدف آن جلوگیری از رسیدن سلاح به حوثی ها است، احترام بگذارد. قطع تدارکات تسلیحات می تواند حمله شبه نظامیان به پادشاهی را دشوارتر کند. مقامات آمریکایی و سعودی گفتند می‌خواهند ببینند که آیا ایران به تعهدات خود در توافق پایبند می ماند یا نه. یک مقام آمریکایی گفت که توافق برای ازسرگیری روابط عربستان و ایران «به چشم‌انداز توافق [یمن] در آینده نزدیک کمک می کند» و رویکرد ایران به مناقشه «نوعی آزمون» برای موفقیت توافق دیپلماتیک هفته گذشته خواهد بود. دیپلمات‌ها قصد دارند توافق جدیدی در مورد تمدید آتش‌بس قبل از آغاز ماه رمضان هفته آینده به دست آورند، اگرچه مقامات آمریکایی گفتند که در این مدت اندک، کاری دشوار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا