رپورتاژ

ملاتونین چه فوایدی دارد؟

ملاتونین برای خواب خوب ضروری است. این هورمون منحصر به فرد توسط غده پینه آل که در وسط مغز قرار دارد تولید می شود و با ریتم خورشید کار می کند. هنگام غروب خورشید ملاتونین بیشتری تولید می شود و هنگام طلوع خورشید کمتر. محققان می گویند که افزودن ملاتونین به رژیم غذایی می تواند خواب را بهبود بخشد.

ملاتونین چه فوایدی دارد؟
ملاتونین چه فوایدی دارد؟

افزودن غذاهای حاوی ملاتونین به رژیم غذایی و مصرف مکمل های ملاتونین یک راه محبوب برای تقویت ذخایر طبیعی بدن شما است. این مکمل ها به طور کلی بی خطر هستند و ایجاد عادت نمی­کنند، اما می­توانند با برخی از داروهای تجویزی تداخل داشته باشند و ممکن است عوارض جانبی مانند سردرد، حالت تهوع، خواب آلودگی و سرگیجه ایجاد کنند.

یکی از مکمل­های ملاتونین که می­تواند به بهبود وضعیت خواب شما کمک کند قرص ملاتونین واناتونین است. برای تهیه این محصول به داروخانه اینترنتی مراجعه کنید.

 

چرا به ملاتونین نیاز دارید؟

کمبود خواب بر سلامتی شما تأثیر منفی می­گذارد. مانع یادگیری می­شود و مقاومت به انسولین را افزایش می­دهد که می­تواند به دیابت تبدیل شود. همچنین می‌تواند هورمون‌های گرسنگی را مختل کند، به این معنی که ممکن است بیشتر از حد معمول غذا بخورید.

برای تقویت سیستم ایمنی خود مکمل پاورفیت را امتحان کنید.

اگرچه ملاتونین بیشتر به عنوان یک خواب آور شناخته شده است، اما دارای طیف وسیعی از مزایای دیگر برای سلامتی است:

بهبود مشکلات خواب

شواهد کمی وجود دارد که ملاتونین در برابر بی خوابی مزمن موثر است. اما اگر به خاطر پرواز مشکلات خواب را تجربه می­کنید (جت لگ)، ممکن است به شما کمک کند به الگوی خواب عادی خود بازگردید. همچنین می­تواند به خواب بیماران قبل از جراحی کمک کند.

الگوهای خواب بهتر در بزرگسالان

افراد مبتلا به اختلال فاز خواب و بیداری تاخیری اغلب تا صبح زود بیدار می مانند و تا نزدیک ظهر می خوابند. ملاتونین ممکن است به آنها کمک کند تا الگوی خواب طبیعی خود را حفظ کنند.

الگوهای خواب بهتر در کودکان

ملاتونین همچنین ممکن است به کودکان مبتلا به بیماری های خاصی که خواب را مختل می کند کمک کند. این بیماری ها عبارتند از آسم، درماتیت، اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) و اختلال طیف اوتیسم (ASD). از آنجایی که ملاتونین یک هورمون است، کودکان نباید آن را بدون تایید پزشک مصرف کنند.

سلامت مغز در سالمندان

سطح ملاتونین به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. تقویت سطح ملاتونین می تواند به پیشگیری از اختلالات مغزی در مراحل بعدی زندگی کمک کند. هم مطالعات حیوانی و هم انسانی کشف کرده اند که ملاتونین می تواند خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

سلامت چشم

ملاتونین چندین عملکرد ارزشمند را در چشم انسان انجام می دهد. مکمل ها برای افرادی که دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن دارند، فوایدی را نشان داده است. محققان معتقدند کاهش سطح ملاتونین در افراد مسن می تواند در این اختلال نقش داشته باشد.

 

غذاهای حاوی ملاتونین

هیچ مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای ملاتونین ایجاد نشده است. هنگامی که صحبت از مکمل های ملاتونین به میان می آید، برخی از کارشناسان دوز حدود 0.5 تا 3 میلی گرم را برای مشکلات مربوط به خواب توصیه می کنند. دوزهای بالاتر ممکن است باعث خواب آلودگی در طول روز شود.

بیشتر پایگاه‌های اطلاعاتی مواد غذایی میزان ملاتونین موجود در غذاها را فهرست نمی‌کنند، اما طبق تحقیقات موجود، این شش غذا منابع خوبی از ملاتونین هستند:

  1. آلبالو

آب آلبالو یکی از شناخته شده ترین کمک های خواب است. محققان دریافته اند که سطح ملاتونین را در بدن افزایش می دهد و خواب را افزایش می دهد. به خاطر داشته باشید که آب آلبالو قند زیادی دارد. نوشیدن آن در شب می تواند به میزان قابل توجهی کالری دریافتی شما را افزایش دهد. خوردن آلبالو به جای نوشیدن آب آن، راه سالم تری برای دریافت ملاتونین است.

  1. گوجی بری

گوجی بری که توسط گیاهی بومی چین تولید می شود، به دلیل اثرات ضد پیری آن مورد توجه قرار گرفته است. این میوه همچنین سرشار از ملاتونین است و می تواند خواب را بهبود بخشد.

  1. تخم مرغ

در میان محصولات حیوانی، تخم مرغ یکی از بهترین منابع ملاتونین است. تخم مرغ همچنین بسیار مغذی است و پروتئین و آهن را در میان دیگر مواد مغذی ضروری دارد.

  1. شیر

شیر گرم یک درمان سنتی برای بی خوابی است، بنابراین جای تعجب نیست که ملاتونین بالایی در آن وجود داشته باشد. اگر به لبنیات حساسیت ندارید، می تواند گزینه خوبی باشد.

  1. ماهی

ماهی نسبت به سایر گوشت ها منبع بهتری از ملاتونین است. بهترین گزینه ها ماهی های روغنی مانند سالمون و ساردین هستند که اسیدهای چرب امگا 3 ارزشمندی را نیز فراهم می کنند.

  1. آجیل

اکثر آجیل ها مقدار خوبی ملاتونین دارند. پسته و بادام از بهترین منابع ملاتونین هستند. آجیل همچنین منبع عالی بسیاری از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم امگا 3 و مواد معدنی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا