آخرین و مهمترین خبرهای اجتماعی

مقایسه ورق پلی کربنات و ورق پلکسی

در طول تاریخ هیچ محصولی نبوده که بدون هدف ساخته شده باشد. ما انسان ها همواره به دنبال راحتی و سهولت بیشتر در زندگی بوده و هستیم و به همین دلیل هر محصول جدید در هر زمینه ای با این هدف ایجاد می گردد.

به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، در طول تاریخ هیچ محصولی نبوده که بدون هدف ساخته شده باشد. ما انسان ها همواره به دنبال راحتی و سهولت بیشتر در زندگی بوده و هستیم و به همین دلیل هر محصول جدید در هر زمینه ای با این هدف ایجاد می گردد. پلکسی گلاس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از زمان اختراع آن یعنی در سال 1933 یکی از محصولاتی بسیار کاربردی بوده و همواره در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از مردم این ترموپلاستیک شفاف را با نام های مختلفی مانند پلکسی، ورق پلکسی گلاس، آکریلیک و طلق شفاف می شناسند. محصولی بسیار کاربردی و البته جذاب در انواع مختلف رنگی، شفاف، ترنسپرنت و آینه ای که در صنایع مختلف مانند تزئینات و دکوراسیون بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

معمولا از ورق پلکسی در صنایع مختلفی مانند تزئینات، دکوراسیون، تابلو سازی، ساخت استند و باکس، محافظ ال سی دی و … استفاده می گردد.

ابعاد یک ورق استاندارد این محصول 122 سانتی متر در 183 سانتی متر خواهد بود و در ضخامت های 2 تا 50 میلیمتر در بازار یافت می شوند.

پلی کربنات نیز همانند پلکسی هم خانواده ترموپلاستیک های شفاف است که معمولا به جای شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول دارای یک لایه UV ضد اشعه ماورای بنفش است که می تواند سطح زیرین خود را در برابر اشعه های مضرر خورشید محافظت کند.

ورق پلی کربنات در انواع مختلف دوجداره، شفاف، چند جداره و لانه زنبوری موجود بوده و در صنایع مختلف مانند ساختمان، گلخانه، اتومبیل، بهداشتی و پزشکی، لوازم کامپیوتر و صنایع ایمنی کاربرد دارد.

اما بیایید برای مقایسه بهتر این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرده و ویزگی های هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کنیم

ورق های پلکسی و پلی کربنات از چه ساخته شده اند؟

پلی کربنات و پلاستیک اکریلیک یا همان پلکسی هر دو پلیمر هستند. به زبان ساده پلیمر ماده ای است که از مولکول های مختلفی تشکیل شده است که در زنجیره های طولانی به هم متصل شده اند. در نتیجه ، پلی کربنات و پلکسی گلاس به دلیل انواع خاصی از مولکولهایی که از آنها ساخته شده و نحوه ترکیب آنها ، از لحاظ ظاهر و کاربرد متفاوت هستند. این فرایند ایجاد کلی به عنوان پلیمریزاسیون شناخته می شود.

بدون اینکه خیلی درگیر جزئیات فنی شوید ، پلی کربنات با واکنش بین بیسفنول A و فسژن COCl2 تولید می شود. از طرف دیگر ، پلکسی با سنتز متیل متاکریلات ساخته می شود. متیل متاکریلات به طور معمول با واکنش استون با سدیم سیانور ایجاد می شود تا استون سیانوهیدرین تولید شود. سپس با متیل الکل واکنش داده می شود تا در نهایت متیل متاکریلات تولید شود

اینها متداول ترین روشها برای ایجاد این پلیمرها هستند. با این وجود ، روش های مختلفی وجود دارد که می تواند پلی کربنات و پلکسی ایجاد کند ، به خصوص هنگام ایجاد ورق های پلاستیکی با ویژگی های خاص مانند رنگ ، غیر خیرگی ، ضد استاتیک ، فیلتر UV دار و غیره.

ویژگی های پلکسی گلاس و پلی کربنات (نقاط قوت و ضعف)

اگر قرار باشد این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم در ابتدا باید ویژگی های هر یک را به خوبی بدانیم. ویزگی های ورق پلکسی عبارتند از:

مقاومت بیش از 5 برابر نسبت به شیشه
شفافیت بسیار بالا 93%
در برابر ضربه خرد نمی شود و ایمنی بیشتری دارد
وزن بسیار پایین تر نسبت به شیشه
دارای رنگ بندی متفاوت
قابلیت لیزر کاری و حکاکی

و اما ورق پلی کربنات نیز دارای ویژگی های زیر است:

نوع شفاف تقریبا نشکن است
سخت ترین ماده شفاف
خاصیت ضد UV برای گلخانه ها
مقاومت مثال زدنی
کاهش هزینه های انرژی با عایق گرما و سرما بودن
مقاوم در برابر آتش و اشتعال ناپذیری

ورق پلکسی گلاس

ورق پلی کربنات

نقاط قوت

حمل و نقل آسانتر نسبت به پلی کربنات
به راحتی می تواند پولیش شود
بهتر چسب می شود
براق تر
تا 35 درصد ارزان تر از پلی کربنات

مقاومت بسیار بیشتر
منعطف تر از پلکسی
غیر قابل اشتعال بودن در برابر دمای زیاد
مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
بدون ترک خردگی قابلیت سوراخ کاری دارد
وزن سبک تر نسبت به پلی کربنات

نقاط ضعف

سفت و سخت تر
احتمال ترک خوردگی در هنگام سوراخ کاری
ضعیف در برابر خط و خش
در برابر شعله مستقیم بسیار ضعیف است
خش پذیر بودن
غیر قابل پولیش شدن
در مقایسه با اکریلیک شفافیت بیشتر دارد

کاربرد پلکسی گلاس

بدون شک این محصول به طور گسترده ای در زمینه تزئینات و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد زیرا نه تنها سبک و ایمن است بلکه می توان تقریبا هر طرح و نقش و نگاری را با لیزر بر روی آن پیاده کرد. همچنین پلکسی گلاس شفاف نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برخی از سایر کاربرد های پلکسی عبارتند از:

ساخت انواع مختلف تابلو

ساخت انواع مختلف لوح تقدیر

طراحی تندیس های جذاب و آینه ای

ساخت باکس گل

طراحی تابلو های طبقات و چلنیوم

کاربرد ورق پلی کربنات

معمولا از این وق ها به خاطر سختی بسیار زیاد به عنوان جایگزین شیشه استفاده می شود. برخی از سایر کاربرد های این محصول عبارتند از:

صنایع ساختمانی

به عنوان عایق در پوشش گلخانه

نورگیر انبار ها

پوشش و سقف استخر ها

پوشش سالن های اجتماعات

پارتیشن بندی و اتاق سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا