رپورتاژ

معرفی انواع شیشه شیر مناسب

وقتی منتظر به دنیا آمدن نوزاد جدیدی هستیم سعی می کنیم بهترین استقبال را از او انجام بدهیم؛ پس باید همه چیز بدون کم و کاستی برای نوزاد تازه وارد آماده باشد. حالا باید فکر کنیم که به چه چیزهایی احتیاج داریم. شیشه شیر، پستانک، پوشک، حوله و …

شیشه شیر استاندارد

اگر این عضو جدید اولین نوزاد خانواده نباشد کار کمی را‌حت‌تر می‌شود. در این شرایط می‌توانیم از تجارب قبلی استفاده کرد. در صورتی که این عضو جدید و دوست‌داشتنی، اولین نوزاد خانواده باشد کمی کار سخت می‌شود و باید زمان طولا‌نی‌تری را صرف کنیم تا وسایل محیا شود.

در این جا می‌توانیم از تجارب دیگران هم کمک بگیریم تا بهترین و کاربر‌ی‌ترین وسایل را تهیه کنیم. مثلا می‌توانیم از مادر یا دوستان خود بخواهیم که یک لیست، برای نوزاد تهیه کنند. احتمالا یکی از اولین وسایل این لیست شیشه شیر است.

شیشه شیر نوزاد انواع و اقسام مختلفی دارد؛ به همین دلیل باید خصوصیات هر یک را بدانیم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم. در این مقاله، شما را با انواع مختلف شیشه شیر نوزاد و کودک آشنا می‌کنیم تا بتوانید با توجه به نیازهای خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

معرفی اجزای شیشه شیر و اولین نکته مهم

همه شیشه شیرها از چهار جزء اصلی تشکیل شده‌اند: بطری، پستانک، سرپیچ و درپوش.تفاوت در نوع طراحی این چهار قسمت باعث تفاوت در شیشه شیرها می‌شود. نکته مهم دیگری که باید هنگام انتخاب شیشه شیر به آن توجه کرد، سوراخ پستانک است.

اگر سوراخ ریز باشد، باعث تلاش بیش از اندازه نوزاد برای مکیدن شیر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که نوزاد، خسته شود و شیر خورد را ادامه ندهد؛ در نتیجه به مقدار کافی و لازم شیر و مواد غذایی وارد بدن آن نمی‌شود.

اگر سوراخ پستانک، بیش از حد بزرگ باشد، ورود حجم غیر استاندارد شیر به دهان نوزاد، خطر خفگی را به همراه دارد.

انواع شیشه شیر موجود در بازار

در حال حاضر مهم‌ترین انواع شیشه شیر موجود در بازار عبارتند از:

۱-شیشه شیر استاندارد

شیشه شیر استاندارد با پستانک طبیعی طراحی شده است. این پستانک مشابه سینه مادر است و برای خوردن شیر نوزاد باید مکش طبیعی ایجاد کند. این شیشه شیر مناسب زمانی است که مادر هنوز شیر کافی برای تغذیه نوزاد ندارد. استفاده از این شیشه استاندارد باعث نمی‌شود که بعدا نوزاد از خوردن شیر مادر امتناع کند.

معرفی انواع شیشه شیر مناسب

این شیشه می‌تواند با بطری شیشه‌ای یا پلاستیکی باشد. بطری‌های پلاستیکی نمی شکنند اما خراب می شوند. این موضوع باعث می‌شود که نیاز به تعویض شیشه آن‌ها باشد. برای جلوگیری از آسیب به بطری‌ای شیشه‌ای می‌توان از کاور با جنس سیلیکونی استفاده کرد.

 ۲- شیشه مدل ارتودنسی

شیشه شیر ارتودنسی یکی از انواع شیشه شیر های استاندارد است. این شیشه، متناسب با ساختار دهان و کام کودک طراحی شده است. این مدل بیشتر مخصوص نوزاد یا کودکانی است که دندان دارند؛ چون مانع از آسیب رسیدن به دندان آن‌ها می‌شود. سرپستانک این شیشه‌ها به گونه ای طراحی شده که فضای کافی در دهان برای مخلوط شدن شیر با بزاق فراهم شود. این موضوع باعث هضم بهتر شیر می‌شود و از مشکلاتی مثل دل درد جلوگیری می‌کند.

جنس بطری این سری معمولا سیلیکون یا لاتکس است. در هنگام استفاده از این نوع شیشه شیرها باید دقت کرد که سوراخ سر شیشه به سمت بالا باشد تا در هنگام مکیدن، سر پستانک در سقف دهان جا شده و شیر خوردن برای کودک راحت تر شود.

۳-شیشه سرلاک خوری

از شش ماهگی که کودکان شروع به خوردن غذای کمکی می‌کنند می‌توان از سرلاک به عنوان غذایی کمکی استفاده کرد. بهترین وسیله برای سرلاک دادن به کودک، شیشه سرلاک خوری است سرلاک خوری را می‌توان برای دادن غذاهای پوره شده دیگر هم استفاده کرد.این وسیله شبیه شیشه شیر است؛ ولی به جای پستانک یک قاشق کوچک دارد. بطری آن جنس نرمی دارد تا بتوان با فشار دادنش، محتویات را وارد قاشق کرد.

اکثر سرلاک خوری ها روی بدنه خود درجه‌بندی دارند که به شما کمک می‌کند مقدار مشخصی از سرلاک را هربار به کودک خود بدهید. مهم‌ترین قسمت سرلاک خوری سر قاشقی آن است که بهتر است از جنس مرغوبی باشد تا باعث آسیب به دهان نوزاد نشود. تاریخ انقضای بیشتر سرلاک خوری ها ۵ سال است. با توجه به این موضوع، بهتر است برای هر کودک سرلاک خوری مخصوص به خود او را خریداری کنید.

۴-شیشه شیر وارمر دار

یکی از وسایل مورد نیاز برای کودکان در مسافرت یا وقتی که زمان طولانی را خارج از خانه به سر می‌بریم همین شیشه شیر وارمر دار است. شیشه شیرهای وارمر دار وسایلی بسیار کاربردی هستند. این شیشه‌ها اصولا از دو تکه تشکیل شده اند، یکی شیشه شیر و دومی وارمر شیشه‌ای. در خرید شیشه وارمردار باید به یک نکته مهم توجه کنید. وارمر نباید دمای شیر را بیش از اندازه بالا ببرد؛ چون باعث آسیب دیدن محتویات شیشه می‌شود دمای شیر باید متعادل شود نه سرد و نه خیلی گرم.

۵- شیشه شیر ضد نفخ

شیشه شیر ضد کولیک یا ضد نفخ یک شیشه کاملا کاربردی است. این شیشه برای کودکانی که مشکل گوارشی دارند و کودکانی که از شیر مادر به هر دلیلی محرومند بسیار مناسب است. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند بیشتر دچار مشکلات گوارشی از جمله کولیک می‌شوند. . استفاده از این شیشه شیر می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد این مشکل پیشگیری کند.

معرفی انواع شیشه شیر مناسب

شیشه شیر ضد نفخ ساختار و عملکردی مشابه شیشه شیر ارتودنسی دارد.کام نوزاد را به طور کامل می‌پوشاند تا مانع وارد شدن هوای اضافه شود.

۶- شیشه شیر آستردار

شیشه شیر آستر دار را با توجه به عملکردی که دارد می توان یک شیشه شیر ضد نفخ دانست. از شیشه شیر آستردار به عنوان یک شیشه شیر یکبار مصرف هم نام می‌برند؛ اما این شیشه یکبار مصرف نیست. داخل بطری آن یک استر قرار می‌گیرد که با بستن درپوش بطری ثابت می‌شود. این استر باعث کاهش هوای داخل بطری می‌شود و به این دلیل عملکرد ضد نفخ دارد. استر داخل بطری یکبار مصرف است و باید با هر بار استفاده دور انداخته شود. این موضوع باعث شده تا به آن یک بار مصرف گفته شود.

۷-شیشه شیر مدل زاویه دار

شیشه شیر زاویه دار دارای یک انحنا بر روی بطری است. این انحنا مزیت‌های زیادی دارد. این زاویه مانع از تجمع هوا در پستانک می‌شود. در هنگام شیر دادن به نوزاد بهتر است شیشه را زاویه‌دار نگه دارید تا مانع از پریدن شیر به گلوی نوزاد شو.

شیشه شیر زاویه دار خود این عملکرد را انجام می‌دهد. بیشتر مادران در حالت خوابیده به نوزادان خود شیر می‌دهند و شیشه شیر زاویه دار برای شیر دادن در حالت خوابیده گزینه مناسبی است.

برگرفته از وب سایت  umomy.co

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا