رپورتاژ

معرفی انواع ابزارآلات هیدرولیک و کاربرد آن ها

سیستم های هیدرولیک

سیستم هیدرولیک راهی برای انتقال نیرو از مکانی به مکان دیگر با استفاده از سیال است. یکی از مزایای سیستم هیدرولیک این است که می تواند اشیاء سنگین را تنها با یک نیروی کوچک بلند و جابجا کند. بسیاری از ابزارها از این سیستم هیدرولیک استفاده می کنند.

برخی به دلایل مختلف از جمله پایین آوردن ریسک سرمایه گذاری و پایین بودن بودجه اجاره ابزار هیدرولیک را به خرید ترجیح می دهند؛ اما پیش از تصمیم برای خرید یا اجاره بهتر است انواع ابزارآلات هیدرولیکی را بشناسید.

اجزای سیستم هیدرولیک

اکثر سیستم های هیدرولیک از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  • مایع (Fluid)
  • مخزن
  • پمپ
  • محرک
  • سوپاپ ها

همه این اجزا بسته به نوع آن ها می توانند دارای طرح ها و پیچیدگی های متفاوتی باشند. ابزارهای برقی هیدرولیک با تحت فشار قرار دادن مایع تغذیه می شوند. ماشین های هیدرولیک نیز از نیروی مایع برای انجام کار استفاده می کنند.

انواع ابزارآلات هیدرولیک و کاربرد آن ها

1. جک هیدرولیکی (Hydraulic Jack)

جک هیدرولیک ابزاری است که می‌توان از آن برای بلند کردن خودرو برای تعمیرات استفاده کرد. در کاربردی ترین حالت تعویض لاستیک‌ها را آسان‌تر می‌کند.

جک های هیدرولیک با جک های مکانیکی متفاوت هستند زیرا از مایع برای اعمال فشار و بالابردن استفاده می کنند. در حالی که جک های مکانیکی بر اساس چرخاندن چرخ دنده ها و میله ها عمل می کنند.

جک هیدرولیک دارای ابزارهایی است که با سیستم هیدرولیک کار می کنند. به این معنا که جک های هیدرولیک به مایعات خاصی برای کمک به بلند کردن تجهیزات سنگین نیاز دارند.

2. بالابر خودرو

بالابر خودرو وسیله ای است که می تواند کل خودرو را بلند کند. این بالابر ماشین دارای ابزاری است که با سیستم هیدرولیک کار می کند. هنگامی که نیرو بر سطح مقطع وارد می شود، فشاری ایجاد می کند که سیال را به همه جهات فشار می دهد و ماشین را بلند می کند.

3. ترمز هیدرولیک

ترمزهای هیدرولیک ابزارهایی هستند که باعث کاهش سرعت خودرو، دوچرخه یا وسیله نقلیه دیگر می شوند. ترمز هیدرولیک با استفاده از فشار روغن، از اهرم ترمز برای فشار دادن پیستون استفاده می کند.

ترمزهای هیدرولیک با ترمزهای مکانیکی متفاوت هستند زیرا از مایع یا روغن برای انتقال نیرو از اهرم ترمز استفاده می کنند.

4. بیل مکانیکی

بیل مکانیکی دارای بازویی است که به عنوان باربر عمل می کند و ماسه، خاک، سنگ و چیزهای دیگر را حفر می کند.

این بیل مکانیکی دارای ابزاری است که با سیستم هیدرولیک کار می کند. بیل مکانیکی دارای یک موتور دیزل است که با استفاده از فشار پمپ انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند و سپس برای حرکت دستگاه به سیلندرها فرستاده می شود.

5. ماشین پرس هیدرولیک

فشار روی دستگاه پرس هیدرولیک را می توان تغییر داد تا از آن برای شکل دادن یا فشار دادن چیزها استفاده شود. پلاستیک، قوطی، مقوا، کاغذ و موارد دیگر از جمله مواردی هستند که با دستگاه پرس تحت فشار قرار می گیرند.

دستگاه پرس هیدرولیک از یک پمپ هیدرولیک برای فشار دادن یک سیلندر فولادی به داخل ماده با نیروی تنظیم شده استفاده می کند و فشاری برای پرس کردن مواد ایجاد می کند.

همچنین پرس کابلشو هیدرولیک نیز برای پرس کردن انواع کابل ها کاربرد دارد.

6. کامیون کمپرسی

کامیون کمپرسی ابزاری است که برای جابجایی و انتقال موادی مانند خاک، سنگ، شن، ماسه و سایر محصولات معدنی. استفاده می شود.

ابزارهایی روی کمپرسی ها وجود دارد که از سیستم هیدرولیک استفاده می کنند. کامیون‌های کمپرسی از یک پمپ چرخان برای فشار دادن روغن هیدرولیک به پیستون سیلندر استفاده می‌کنند که قسمت باربر را بالا می‌برد. همچنین اهرم های هیدرولیکی روی کمپرسی وجود دارد که قسمت باربر را بالا و پایین می کند.

7. دستگاه سنگ زنی سطوح تخت (Flat Grinding Machine)

ماشین سنگ زنی تخت برای ایجاد اشکال مسطح روی فلز یا سایر مواد که سطوح ناهموار دارند استفاده می شود. چند نوع مختلف ماشین سنگ زنی تخت وجود دارد که عبارتند از:

  • دستگاه سنگ زنی افقی با میز که قابلیت حرکت به جلو و عقب را دارد.
  • دستگاه سنگ زنی افقی با میز قابل چرخش.
  • دستگاه سنگ زنی صاف عمودی با میز قابل چرخش.
  • دستگاه سنگ زنی صاف عمودی با حرکت میز دوار.

برخی از ابزارها در ماشین های سنگ زنی مسطح توسط یک سیستم هیدرولیک تغذیه می شوند؛ زیرا از نیروی سیستم هیدرولیک برای حرکت میز ماشین در جهت عرضی استفاده می شود.

8. آچار هیدرولیک

آچارهای گشتاور هیدرولیک نسبت به آچارهای گشتاور پنوماتیکی سبکتر هستند و بی صداتر عمل می کنند. این آچارها دقت فوق العاده ای در حد 3±% دارند و عمر مفید بالایی دارند. آنها برای صنایع و کاربردهایی که نیاز به باز و بسته کردن پیچ و مهره های بزرگ با گشتاور دقیق، مناسب هستند.

آچار هیدرولیک با تبدیل کردن فشار هیدرولیک به گشتاور، نیرو و گشتاور لازم برای شل کردن یا سفت کردن بست را فراهم می کند

9. پولی کش هیدرولیک

از پولی کش ها برای حذف بلبرینگ ها، چرخ دنده ها از شفت استفاده می شود. اعمال نیرو می تواند به صورت هیدرولیکی یا مکانیکی باشد. در پولی کش هیدرولیکی با فشار سیال، نیروی لازم برای فشار به یاتاقان شفت و جدا کردن آن ایجاد می شود. آسیب به قطعات با استفاده از نیروی هیدرولیک کنترل شده به حداقل می رسد.

کاربردهای سیستم های هیدرولیک

 

هیدرولیک رگ حیات صنعت است؛ اما مطمئناً فقط برای بلند کردن قطارها و سفت کردن پیچ ها استفاده نمی شود؟ در ادامه کاربردهای دیگر ابزارآلات هیدرولیک که در زندگی روزمره با آن ها روبرو می شوید، آورده شده است.

سیستم هیدرولیک برای پمپ بنزین

از پمپ هیدرولیک بنزین برای کشیدن بنزین از مخزن ذخیره به وسایل نقلیه استفاده می کنند.

سیستم هیدرولیک در خودروها

یک مدار ترمز هیدرولیک، ترمزهای خودرو را روی هر چهار چرخ به کار می‌برد. همچنین برخی خودروها از فرمان هیدرولیک استفاده می کنند.

تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه

سیستم هیدرولیک چیزی است که باعث می شود یک ماشین بسیار سنگین در حین انجام سرویس بالا و پایین بیاید.

ماشین ظرفشویی

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما در ماشین های ظرفشویی نیز از سیستم هیدرولیک استفاده می شود. در ماشین ظرفشویی از هیدرولیک برای افزایش فشار آب برای تمیز کردن بهتر استفاده می کنند. ماشین های ظرفشویی مجهز به هیدرولیک نیز معمولاً کم صداتر هستند.

ماشین آلات ساختمانی

تجهیزاتی مانند جرثقیل ها، لیفتراک ها، جک ها و پمپ ها از هیدرولیک برای بلند کردن و پایین آوردن اجسام استفاده می کنند.

هواپیماها

آنها از مکانیزم های هیدرولیکی برای کار با پانل های کنترل خود استفاده می کنند.

وسایل شهربازی

ماشین های هیدرولیک حرکت چرخ و فلک را فراهم و کنترل می کنند.

سالن تئاتر

قدرت هیدرولیک این امکان را فراهم می کند که استیج بالا رفته و بعد از اجرا به جای خود بازگردد.

آسانسور

برخی از انواع آسانسورها از مکانیزم هیدرولیکی برای تامین نیروی حرکت کابین آسانسور استفاده می کنند و در صورت نیاز آنها را متوقف می کنند

نانوایی ها

از سیستم هیدرولیک برای تولید انبوه نان و شیرینی استفاده می شود.

صندلی های آرایشگری

پدالی که آرایشگر روی آن پا می گذارد از مکانیزم بالابر هیدرولیکی برای تنظیم ارتفاع صندلی استفاده می کند.

صندلی های اداری

هیدرولیک این امکان را برای صندلی فراهم می کند که هنگام تنظیم اهرم های مربوطه، صندلی بالا یا پایین برود، به عقب یا جلو خم شود.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی انواع ابزارآلات هیدرولیک و کاربرد آن ها پرداختیم؛ اما ابزارهای هیدرولیکی به همین جا ختم نمی شوند و تنوع بیشتری دارند. آرش تولز ارائه دهنده انواع ابزار آلات و تجهیزات هیدرولیکی و پنوماتیکی است که شما با خیال آسوده می توانید باکیفیت ترین ابزارهای الکتریکی را از آن خریداری یا اجاره کنید. برای مشاوره درباره اجاره آچار هیدرولیک گرفته تا اجاره جک هیدرولیکی به کارشناسان حرفه ای آرش تولز مراجعه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا