دسته‌بندی نشده

محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

اگر به دنبال یادگیری محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. ما در گروه مستر بهترین فروشنده انواع پمپ آب در تهران هستیم.

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاروه رایگان در خصوص خرید پمپ آب، همین حالا با مشاوران گروه مستر تماس بگیرید.

02133997522 | 02133997661

بوسترپمپ چیست

بوسترپمپ دستگاه یکپارچه ای متشکل از یک یا چند الکتروپمپ است که به طور موازی یه یکدیگر ملحق شده اند تا با کاهش فشار سیستم، یک یا چند الکتروپمپ به صورت نوبتی روشن شوند و با افزایش فشار نیز یک یا چند الکتروپمپ به همان ترتیبی که روشن شده اند، خاموش گردند. بوسترپمپ ها از نقطه نظر تثبیت فشار به بوسترپمپ دور ثابت و بوسترپمپ دور متغیر طبقه بندی می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بوستر پمپ آبرسانی را مطالعه کنید.

کاربرد بوسترپمپ

جهت تامین و تنظیم فشار آب در آبرسانی، آتش نشانی و آبیاری فضای سبز در شهرها، شهرک ها، مجتمع های مسکونی، ساختمان های بلند مرتبه، فرودگاه ها، بیمارستان ها، شبکه های مختلف آب شهری، مراکز مختلف صنعتی و آبیاری تحت فشار در مزارع مکانیزه از بوسترپمپ استفاده می شود.

برای محاسبه پمپ آتش نشانی به دو مولفه هد و دبی بوستر پمپ آتش نشانی نیاز داریم.

طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

طراحی بوستر پمپ آتش نشانی
در محاسبه و طراحی یک بوستر پمپ آتش نشانی مهمترین بخش تعیین مقدار آب مورد نیاز و فشار آن میباشد. در ساختمان های مسکونی برای اطفاء حریق عموما از جعبه آتش نشانی و هوزریل استفاده می شود.
هر هوزریل در هر طبقه قادر است تا ۸۰۰ متر مربع را پوشش دهد. برای سطح زیر بنای بیشتر از این مقدار از جعبه آتش نشانی استفاده می شود. حداکثر آب مصرفی برای هر هوزریل ۳۰ لیتر در دقیقه معادل ۸ گالن در دقیقه و برای هر جعبه آتش نشانی ۱۹۰ لیتر در دقیقه معادل ۵۰ گالن در دقیقه است.
بر اساس استانداردهای بین المللی در چنین شرایطی محاسبه ظرفیت آب آتش نشانی بر مبنای دو آتش سوزی همزمان و استفاده از دو هوزریل و یا دو جعبه آتش نشانی صورت می گیرد. فشار آب خروجی از هر نازل هوزریل ۵/۱ بار و از نازل جعبه آتش نشانی بر اساس استانداردهای اروپایی ۳ بار و استاندارد آمریکا ۴ بار می باشد.
تأسیسات اطفاء حریق خصوصی در ساختمان ها از جمله بوستر پمپ آتش نشانی و منبع ذخیره آب آتش نشانی با توجه به موارد فوق برای مقابله با آتش توسط ساکنین برای مدت ۳۰ دقیقه تا رسیدن مأموران آتش نشانی طراحی و محاسبه می شود. ظرفیت آبدهی تأسیسات اطفاء حریق در مورد هیدرانت های محوطه حداقل ۵۰۰ گالن در دقیقه می باشد. بوستر پمپ آتش نشانی بعنوان بخشی از تأسیسات اطفاء حریق ساختمان باید قادر به پمپاژ آب آتش نشانی مورد نیاز در فشار لازم باشد.
پیشنهاد ویژه: برای تقویت فشار آب های مورد استفاده برای آتش نشانی، علاوه بر بوستر پمپ می توانید از منبع تحت فشار نیز استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
02133997522 | 02133997661
محاسبه دبی پمپ آتش نشانی
دبی: (Q) دبی یک جعبه آتش نشانی در حال کار معادل 50gpm می باشد و با توجه به تعداد جعبه های موجود در ساختمان دبی پمپ برابر است با:
gpm = 50 x n
که در رابطه بالا n برابر تعداد جعبه های آتش نشانی است.
ﺩﺑﯽ ﯾﮏ ﺟﻌﺒﻪ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮐﺎﺭ ﻣﻌﺎﺩﻝ ۵۰gpm ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺟﻌﺒﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺩﺑﯽ ﭘﻤﭗ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ: gpm = 50 × n
ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎﻻ‌ n ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺰﻣﺎﻧﯽ ﺟﻌﺒﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ. ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﻮﺳﺘﺮ ﭘﻤﭗ ﻫﺎﻱ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﻲ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻧﻮﻉ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺍﻃﻔﺎﻱ ﺣﺮﻳﻖ ﺁﺑﻲ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ N.F.P.A ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﺟﻌﺒﻪ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﻲ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﻮﺳﺘﺮﭘﻤﭗ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﻣﺼﺮﻑ ۵۰ ﮔﺎﻟﻦ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﺟﻌﺒﻪ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺟﻌﺒﻪ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﻲ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺎﻛﻦ ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﻫﻴﺪﺭﺍﻧﺖ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﻲ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﻮﺳﺘﺮﭘﻤﭗ ۵۰۰ ﮔﺎﻟﻦ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
محاسبه هد پمپ آتش نشانی
هد : (H) برای محاسبه هد بوستر پمپ آتش نشانی از رابطه زیر استفاده می کنیم:
Pt = P1 + P2 + P3 افت مسیر P1 = 1.5 x L x 0.04
L: طول مسیر رفت از دهانه بوستر پمپ تا بالاترین جعبه آتش نشانی بر حسب متر P2 = XMR بر حسب متر.
محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی
برای محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی کافیست عدد دبی بدست آمده برای پمپ را در عدد 30 ضرب کنیم تا حجم منبع بر حسب گالن بدست آید.

بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی

حال که به اجمال به محاسبه و طراحی تأسیسات اطفاء حریق اشاره شد، به تفصیل به ساخت، کنترل و سرویس و نگهداری بوستر پمپ آتش نشانی میپردازیم. اولین قدم انتخاب پمپ جهت استفاده در ساخت بوستر پمپ آتش نشانی است و باید بر اساس استانداردهای بین المللی صورت گیرد.

انتخاب پمپ

بوستر پمپ آتش نشانی باید مجهز به پمپ های سانتریفوژ زمینی با سیل گرافیتی با یک قطره چکه آب در دقیقه از سیل آن باشد و استفاده از انواع پمپ های طبقاتی اعم از افقی یا عمودی در ساخت بوستر پمپ آتش نشانی مجاز نمی باشد.

پیشنهاد ویژه: برای خرید پمپ آب آتش نشانی ما برندهای پمپ آب داب و البته پمپ آب ابارا را پیشنهاد می کنیم. با ما تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661

 

تعداد پمپ ها

بوستر پمپ های آتش نشانی می تواند بدون جاکی پمپ و یا با جاکی پمپ ساخته شوند.

وظیفه جاکی پمپ در بوستر پمپ آتش نشانی ثابت نگاه داشتن فشار شبکه آتش نشانی در طول زمان عدم استفاده از بوستر پمپ برای جبران افت فشار ناشی از نم و نشت آب از شیرآلات و اتصالات شبکه آتش نشانی است. بر اساس استاندارد، بوستر پمپ آتش نشانی باید مجهز به دو پمپ اصلی باشد بطوریکه هر یک از آنها قادر به تأمین حداکثر مقدار آب آتش نشانی مورد نیاز در فشار مورد نظر باشند. به عبارتی هر بوستر پمپ آتش نشانی دارای یک پمپ اصلی و یک پمپ رزرو مطابق با مشخصات پمپ اصلی است.

انتخاب نقطه کار بوستر پمپ آتش نشانی

در انتخاب پمپ آتش نشانی مهمترین مسأله منحنی مشخصه آن است. بهترین پمپ برای تأمین فشار سیستم آتش نشانی پمپی است که منحنی مشخصه آن در محدوده ظرفیت مورد نظر از شیب نسبتا کم برخوردار باشد. در چنین شرایطی تغییرات مصرف آب با تغییرات نسبتا کم فشار توأم خواهد بود. اگرچه در این محدوده راندمان پمپ نسبتا کم است ولی باید توجه داشت که بوستر پمپ آتش نشانی مصرف کاملا محدود دارد و شاید در طول عمر یک ساختمان حتی یکبار نیز مورد استفاده قرار نگیرد. لذا پائین بودن راندمان آن تأثیر گذار نمی باشد.

تنظیم فشار بوستر پمپ آتش نشانی

تنظیم فشار بوستر پمپ آتش نشانی بسیار حائز اهمیت است. تنظیم فشار در بوستر پمپ آتش نشانی بوسیله پرشر سوئیچ انجام می گیرد. بر اساس استانداردهای بین المللی هر یک از پمپ های اصلی در بوستر پمپ آتش نشانی باید از یک پرشرسوئیچ بطور مستقل فرمان بگیرد. هر پرشرسوئیچ دارای دو تنظیم است.

این تنظیمات باید به گونه ای باشد که با توجه به منحنی مشخصه بوستر پمپ در حداقل و حداکثر مصرف آب آتش نشانی، حداکثر فشار بوستر پمپ پائین تر از حداکثر فشار پرشرسوئیچ و حداقل فشار بوستر پمپ بیشتر از حداقل فشار پرشرسوئیچ قرار گیرد. در این شرایط تا مادامیکه از بوستر پمپ استفاده می شود، بوستر پمپ در حال کار خواهد بود ولی با بسته شدن آخرین مصرف کننده اطفاء حریق آبی فشار بوستر پمپ به حداکثر فشار پرشرسوئیچ میرسد و بوستر پمپ خاموش می گردد. باید توجه داشت که در بوستر پمپ های آتش نشانی مجهز به جاکی پمپ، پرشرسوئیچ این پمپ باید به گونه ای تنظیم شود که حداقل فشار آن بالاتر از حداقل فشار پرشرسوئیچ های پمپ اصلی و پمپ رزرو باشد تا به هنگام کار آن برای جبران نم و نشت شبکه آتش نشانی مانع از روشن شدن پمپ اصلی و رزرو شود.

تعیین ظرفیت و مشخصات بوسترپمپ های آتش نشانی

یکی دیگر از انواع بوسترپمپ هایی که در ساختمان ها و صنایع مورد استفاده دارد، بوسترپمپ آتش نشانی است که در انواع تک پمپه و چند پمپه با الکتروپمپ پیشرو و یا بدون الکتروپمپ پیشرو ساخته می شوند. ظرفیت بوسترپمپ های آتش نشانی بستگی به نوع وسایل اطفای حریق آبی مورد استفاده در ساختمان دارد. بر اساس استاندارد N.F.P.A در ساختمان های مجهز به جعبه آتش نشانی ظرفیت بوسترپمپ بر مبنای مصرف 50 گالن آب در دقیقه برای هر جعبه و استفاده همزمان از دو جعبه آتش نشانی تعیین می گردد.

پیشنهاد ویژه: برای خرید پمپ آب آتش نشانی ما برندهای پمپ آب لوارا و البته پمپ آب پنتاکس را پیشنهاد می کنیم. با ما تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا