آخرین و جدیدترین اخبار فرهنگی و هنری

 مجید گیاهچی: جعفری جوزانی گفت برای بازی در نقش میرزا کوچک‌خان نیازی به گریم نداری

 مجید گیاهچی: جعفری جوزانی گفت برای بازی در نقش میرزا کوچک‌خان نیازی به گریم نداری

مجید گیاهچی که شباهت زیادی به میرزا کوچک خان جنگلی دارد معتقد است که برای بازی در نقش میرزا کوچک خان جنگلی در سریال «در چشم باد» نیاز به هیچ گریمی نداشت چون بدون گریم هم شاهت زیادی به شخصیت اصلی داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید گیاهچی، بازیگر نقش میرزا کوچک خان در سریال «در چشم باد» که مهمان بخش نوستالوژی برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود، درباره دومین تجربه حضور او مقابل دوربین صحبت کرد.

او در ابتدا گفت: «سریال «در چشم باد» دومین تجربه تصویری من بود. پیش از آن یک کلیپ تصویری با شاهرخ دولکو به نام «بازگشت» کار کردم. بنا به دلایلی تمایل زیادی به بازیگری نداشتم. هرکدام از این نقش‌ها بنا به علتی اتفاق افتاد. گاهی می‌نویسم و تدریس می‌کنم. بازیگری یک مهارت و یک خلاقیت خاص می‌خواهد و لازمه‌اش این است که خودت را متمرکز کنی و کاملا در اختیار این هنر قرار بدهی. در هر ایفای نقشی باید با وضعیت صفری باشی؛ انگار که هیچ گذشته‌ای وجود ندارد. برخی از تجارب به کار شما می‌آید. اما اگر بخواهید بازیگری کنید و نقشی را بسازید باید از ابتدا شروع کنید. پروسه‌ای پیچیده است که نیازمند گذاشتن زمان است. من چون در دیگر امور مشغول بوده‌ام و علاقه‌ام بیشتر به آن امور بوده است هرگز توان و انرژی خودم را معطوف بازیگری نکرده و هرگز خودم را در جایی بازیگر معرفی نکرده‌ام.»

مدیر شهرداری چطور بازیگر میرزا کوچک خان شد؟

ایفاگر نقش میرزاکوچک‌خان در سریال «درچشم باد» در ادامه درباره نحوه انتخابش شدنش برای این نقش، گفت: «در دهه ۸۰ مدیر امور تئاتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بودم. در آنجا یک شورای عالی تئاتری داشتم که داریوش ارجمند و اصغر همت در آن عضویت داشتند. یکی از چیزهایی که در این جلسات دائم تکرار می‌شد شباهت من با میرزا کوچک خان جنگلی بود و اصرار آن‌ها بر اینکه اگر این‌بار قرار شد فعالیت تصویری انجام شود من این نقش را ایفا کنم. البته پیش از آن هم به خاطر دارم در دوره دانشجویی که ۳۰ سال پیش بود، یکبار خدمت آقای مهدی هاشمی در منزلش در میدان منیریه رسیدم و به محض دیدن من گفت چقدر شبیه علیرضا مجلل هستی. جوانی‌هایم که با علیرضا دوست بودم برایم تداعی شد.»

او ادامه داد: «بارها توسط افراد مختلف این شباهت به من یادآوری می‌شد. تا اینکه آقای جعفری جوزانی که قرار بود سریال «در چشم باد» را بسازند در جست وجوی کسی برای ایفای این نقش بودند. آقای همت من را معرفی کرد. خودم آگاه به این شباهت بودم. برخی از عکس‌های میرزاکوچک خان جنگلی در برخی حالات شباهت زیادی به من داشت و متوجه این شباهت شده بودم. همین موضوع من را کنجکاو می‌کرد که به دنبال شخصیت میرزا کوچک خان بروم. در تاریخ منحصربه فردی هستیم، دقیقا ۱۰۰ سال پیش در ۱۱ آذر ۱۳۰۰ در چنین ایامی پیکر بی‌جان میرزاکوچک خان جنگلی پیدا شد. در حالی که تنها یار و یاورش در آن گریزش به سمت خلخال؛ گائوک آلمانی که در نهضت جنگل به هوشنگ معروف بود را بر دوش می‌کشید.»

او ادامه داد: «این پایانی است بر یک عمر، هر چند او ۴۳ سال بیشترعمر نکرد. اما تمام این دوران کوتاه عمرش را واقعا به مبارزه گذراند. ۷ سال از زندگی او از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۰ در نهضت جنگل گذشت و رهبری نهضت را برعهده داشت. رهبری ۷ ساله یک نهضت چریکی در آن شرایط آشفته بسیارموثر و مهم بوده است. ۷ سال اداره یک نهضت پارتیزانی درجنگل‌های گیلان بسیار دارای اهمیت است.»

بازیگر نقش میرزاکوچک خان یادآور شد: «گروه زیادی بر نابسامانی‌های دنیا چشم می‌پوشند و زندگی خود را دنبال می‌کنند. گروهی اما به دنبال ایجاد تغییری مثبت در جهان هستند، دامنه این تغییر بسیار بزرگ است و می تواند از خود فرد شروع شود. هرچقدر این شعاع بزرگ‌تر می‌شود باید هزینه بیشتری پرداخت. در شب تاریک آسمان ایران ستاره‌های زیادی منشا الهام هستند. میرزاکوچک خان جنگلی بی شک یکی از این ستارگان همیشه پرفروغ است.»

«کوچک جنگلی» را علی حاتمی یا ناصر تقوایی بهتر می‌ساختند

او درباره شخصیت میرزا کوچک خان جنگلی گفت: «میرزا کوچک خان از اساس آدم کاریزماتیکی بوده است. از نظر بدنی و جثه و قد بلندش و چشم‌های روشنی که داشته، همیشه متبسم بوده و بیشتر به رافت و مهربانی شناخته می‌شده است. او اولین جمهوری را در ایران افتتاح می‌کند. خودم سریال «کوچک جنگلی» را دیده‌ام. اگر آقای تقوایی ساخته بود چیز متفاوتی بود اما آقای افخمی کار را ادامه داد. دو سریال دیگر در این زمینه، «گیله وا» و «عمارت فرنگی» را ندیدم. تصور می‌کنم فقط «کوچک جنگلی» درباره زندگی میرزاکوچک خان بود. سریال‌های دیگر به بخش کوچکی از زندگی او پرداخته‌اند. فکر می‌کنم اگر این سریال توسط علی حاتمی یا به ویژه ناصر تقوایی ساخته می‌شد نتیجه متفاوتی حاصل می‌شد. برمبنای شواهد و قرائن احتمالا بهتر هم می‌شد.»

گیاهچی بیان کرد: «زمان بازی در نقش میرزاکوچک خان در سریال «در چشم باد» ۳۶ ساله بودم. یکی از دلایل انتخابم این بود که وقتی آقای جوزانی من را دید گفت نیازی به گریم ندارد. سعی کردند کمی موهایم را روشن کنند. به نظرم نیازی نبود این اتفاق بیفتد اما تصمیم و نظر آنها اینطور بود. ایفای این نقش برای کسی مثل من که کارش بازیگری نیست خیلی نیازمند مطالعه بود. در یک تقسیم بندی نقشی برای بازی در نقش‌های رئال دو گروه داریم. یک گروه از بازیگران که نقش را با خود تطبیق می‌دهند. تقریبا اغلب بازیگران این کار را انجام می‌دهند. یک گروهی از بازیگران که شاخص هستند کسانی هستند که خودشان را با نقش تطبیق می‌دهند. یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که بازیگر را به درستی پرورش می‌دهد تئاتراست.»

متاسفم تله‌تئاتر از تلویزیون حذف شده است

او در پایان درباره حذف تله تئاتر از تلویزیون گفت: «متاسفم برای اینکه سال‌هاست تله تئاتر در تلویزیون حذف شده است. تله تئاتر پشتوانه‌ای قوی برای فرهنگ غنی ایران و ساختار برنامه سازی و تولید در ایران بوده است. مهم‌ترین بازیگران ما از تئاتر می‌آیند. حذف تله تئاترها به این فرایند لطمه زده است. تله تئاترها الان پیشرفت کرده‌اند. بسیاری از سریال‌ها هم برمبنای ساختار تئاتری در استدیو ساخته می‌شود. تله تئاتر به مراتب کم هزینه‌تر از سریال سازی است. مشخص نیست به چه دلیلی حذف شده است.»

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.

۵۸۲۴۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا