آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

ماجرای دستگیری شهروند آمریکایی با تابعیت اسرائیلی در لبنان

چند روز قبل نیروهای امنیتی لبنان از دستگیری یک فرد یهودی-آمریکایی خبر دادند که بعدا مشخص شد تابعیت اسرائیلی دارد و با پاسپورت آمریکایی وارد لبنان شده است. او همچنین تصمیم داشت فقط 24 ساعت در لبنان بماند و همین مسئله موجب شد تا سرویس امنیتی لبنان مشکوک شود که ممکن است این فرد با هدف انجام یک عملیات امنیتی یا جاسوسی وارد این کشور شده باشد. به ویژه اینکه یکی از کارمندان هتل محل اقامت فرد مذکور به رفتارهای او مشکوک شده و با سرویس امنیتی تماس گرفته بود.

بعد از دستگیری این تبعه اسرائیلی که با پاسپورت آمریکایی وارد لبنان شده، همانطور که پیش‌بینی می‌شد سفارت آمریکا اقدام به مداخله برای آزادی او کرد؛ همانند کاری که در رابطه با «عامر الفاخوری» جاسوس رژیم صهیونیستی در لبنان انجام داده و او را با یک هلی‌کوپتر به سمت قبرس فراری داد. اما در شرایطی که دستگیری یک فرد مظنون به جاسوسی در لبنان یک مسئله امنیتی و حساس بوده و مستلزم تحقیقات گسترده است، علامت سوال‌هایی درخصوص واکنش لبنان به فشارهای آمریکا در این پرونده وجود دارد.

منابع آگاه از این پرونده گزارش دادند که فشارهای آمریکا به دستگاه قضایی لبنان در رابطه با دستگیری فرد مذکور بسیار شدید بوده و قوه قضاییه لبنان دستور آزادی او را صادر کرد و تنها تلفن همراه او یک شب در مقر اداره امنیت عمومی لبنان باقی ماند. این اتفاق در 13 سپتامبر جاری رخ داد و این فرد اسرائیلی-آمریکایی بعد از تحویل گرفتن تلفن همراه خود از اداره امنیت عمومی لبنان به فرودگاه رفته و بدون هیچ مانعی این کشور را ترک کرد.

سوال اصلی اینجاست که آیا در زمانی که تحقیقات درباره فرد مذکور هنوز به پایان نرسیده و حتی 48 ساعت از زمان بازداشت او نگذشته، آیا دستگاه قضایی لبنان نمی‌توانست این فرد را در بازداشت نگه دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که دستگاه قضایی لبنان تسلیم فشارهای آمریکا شده و این پرونده را بدون انجام تحقیقات لازم مختومه کرده است.

این پرونده که جزئیات آن توسط روزنامه الاخبار بررسی شده مربوط به «شلومو زلمان» شهروند آمریکایی با تابعیت اسرائیلی است که به طرز مشکوکی به مدت 24 ساعت وارد بیروت و با همکاری نیروهای امنیتی و شعبه اطلاعات ارتش لبنان دستگیر شده بود. بعد از دستگیری او سفارت آمریکا تماس‌های متعددی با نهادهای مربوطه لبنان برگزار کرده بود و همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی در واشنگتن نیز برای درخواست آزادی شلومو زلمان با طرف‌های لبنانی تماس گرفتند.

در جزئیات مربوط به این پرونده آمده که ماشین گشت سرویس امنیت عمومی لبنان روز سه شنبه 13 سپتامبر در نزدیکی یکی از هتل‌های خیابان «الحمرا» بیروت این فرد آمریکایی-اسرائیلی را دستگیر کرده بود. روزنامه صهیونیستی جروز الم پست در این زمینه گزارش داد که شلومو زلمان اخیرا در مدرسه‌ای در قدس ثبت‌نام کرده بود و روز دوشنبه 12 سپتامبر بعد از رزرو هتل به شکل اینترنتی، از طریق فرودگاه بین‌المللی بیروت وارد لبنان شد.

بر اساس این گزارش، شلومو بعد از ورود به فرودگاه پاسپورت آمریکایی خود را به افسران اداره کل امنیت عمومی لبنان نشان داده و سپس مجوز عبور گرفته و با تاکسی به هتلی در خیابان الحمرا بیروت رفته بود. اما یکی از کارمندان هتل هنگام بررسی مدارک این فرد آمریکایی-اسرائیلی متوجه شده بود که نام خانوادگی وی با آنچه در گذرنامه نوشته شده فرق دارد.

در سند بازداشت این فرد که روزنامه الاخبار آن را بررسی کرده آمده است که فرد مذکور تابعیت اسرائیلی داشته و مقصد اصلی او نیز فلسطین اشغالی بوده و همچنین به نظر می‌رسد نام واقعی‌اش «شلومو سیزمنت» باشد. به همین دلیل کارمند هتل بلافاصله با مرکز اطلاعات ارتش که نزدیک هتل بود تماس گرفت. این فرد بعد از دستگیری در جریان بازجویی‌ها مدعی شد که در چارچوب تصمیم برای سفر به فلسطین اشغالی، امارات متحده عربی، قبرس، لبنان، عراق و سایر کشورها از طریق امارات وارد لبنان شده بود.

اما منابع امنیتی لبنان گزارش می‌دهند که حضور یک شهروند آمریکایی با تابعیت اسرائیلی در لبنان تردیدهایی را در خصوص اینکه ممکن است ماموریت خاصی به او سپرده شده باشد به وجود می‌آورد.

منابع رسمی امنیتی لبنان همچنین گزارش دادند که سوالاتی نیز در خصوص عبور این فرد آمریکایی-اسرائیلی از نقطه امنیتی فرودگاه بیروت مطرح است و اینکه چرا کارکنان فرودگاه به تفاوت نام فامیلی شلومو در پاسپورت او و سایر مدارکش توجهی نکردند. همچنین نیروهای شعبه اطلاعات ارتش لبنان بعد از بررسی محتوای تلفن همراه وی فیلم‌هایی را مشاهده کردند که نشان می‌داد شلومو در تظاهرات‌هایی علیه فلسطینیان شرکت کرده است.

آزادی این فرد آمریکایی-اسرائیلی همچنین شبهاتی درباره رفتار اداره امنیت عمومی لبنان و نیز دستگاه قضایی این کشور به وجود آورده است؛ به ویژه اینکه هیچ بیانیه‌ای برای شفاف‌سازی این موضوع منتشر نکرد. این شبهات بعد از گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مبنی بر اینکه شلومو به ظن جاسوسی برای اسرائیل در لبنان دستگیر شده است، بیشتر می‌شود. همچنین هنوز مشخص نیست که سفارت آمریکا چگونه از دستگیری شلومو اطلاع پیدا کرده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا