آخرین اخبار روز استان های ایران

ماجرای حذف مالیات ارزش افزوده از طلا و جواهر به همت یک سمنانی

ماجرای حذف مالیات ارزش افزوده از طلا و جواهر به همت یک سمنانی

حدود یک ماه پیش (۱۳‌دی ماه ۱۴۰۰)، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین در ارتباط با قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش‌افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده طلا، جواهر و پلاتین، فقط از اجرت ساخت و سود از مشتریان دریافت شود و به اصل طلا هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد و این قانون از ۱۳ دی ماه به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان فعالان بازار معتقدند اگر این اتفاق زودتر از این‌ها می‌افتاد به بازار طلا کمک زیادی می‌کرد، به این دلیل که طلا ابزاری برای ساخت یک مصنوع تلقی می‌شود، اما متأسفانه به اصل آن نیز این مالیات لحاظ می‌شد و به همین سبب قیمت تمام شده طلا در بازار گران بود.

حالا موضوع قابل تأمل در این تحول جدید که بازار طلا مدت‌ها در انتظار آن بود، آن است که این اتفاق تا چه میزان بر خروج بازار طلا از رکود و رونق‌بخشی به آن کمک خواهد کرد؟ با توجه به این‌که در بخشی از اصلاح صورت پذیرفته در قانون مذکور دیگر اصل طلا از شمول این مالیات کنار گذاشته می‌شود، موضوعی که به‌گفته فعالان بازار طلا، اجرایی‌شدن آن می‌تواند به کاهش قیمت طلا و همین‌طور رونق‌بخشی به بازار نیمه‌جان فعلی کمک قابل‌توجهی کند.

به همین منظور خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان به سراغ سید محمد رضا شریعت پناهی مدیر کمپین اصلاح و حذف مالیات ارزش افزوده از صنف و صنعت طلا، نائب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر سمنان و مالک گالری طلا وجواهر شریعت پناهی رفته و در یک گفتگوی اختصاصی چرایی تشکیل کمپین تا تصویب و اجرائی شدن این قانون را مورد بررسی قرار داد.

شریعت پناهی، با تاکید بر اینکه به جز کمپین اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده هیچ احدی نتوانست اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را انجام دهند، گفت: متاسفانه پس از به تصویب رسیدن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و حذف مالیات از اصل طلا، برخی سعی دارند این اصلاح قانون را به نام خود مصادره کنند.

وی اظهار داشت: درحال حاضر ۵ سال از آغاز تشکیل کمپین اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده می گذرد و این کمپین در ابتدا با اعلام حضور بیش از ۸ هزار و ۵۰۱ نفر از همکاران موافق اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و حذف مالیات از اصل طلا از شهرهای مختلف چون کازرون، کرمان، دزفول، قم، شیراز، یزد، اصفهان و .. آغاز به کار کرد و برای اصلاح این قانون با بیش از ۲۰۸ نماینده مجلس دیدار و گفتگو داشته است و بیش از ۵ سال شبانه روزی از ۵ آذر ماه سال ۹۵ تا امروز پیگیر اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده است تا نهایت در ۲۸ اسفند ۹۸ قانون مصوب شد و بعد از اصلاح نیز کمپین حفظ شده تا در مواقعی که برای صنف مشکلی پیش آمد بتوان با همکاری و پیگیری کمپین آن را رفع کرد.

وی اظهار داشت: در طول مدت ۵ سال پیگیری اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ برگ مکاتبه با مسئولین و نمایندگان مجلس انجام شد که تمام این مکاتبات در ۶ جلد کتاب گردآوری شد و به صورت مصور در یک دوره ۴ جلدی چاپ و صحافی شد که یک دوره ۴ جلدی آن به شورای نگهبان، یک دوره در اختیار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و یک دوره ۴ جلدی نیز نزد کمیسیون اقتصادی و پژوهشهای مجلس است و یک دوره هم به عنوان گنجینه ارزشمند نزد بنده به عنوان مدیر کمپین وجود دارد.

تعلل در اصلاح قانون و تعطیلی ۶هزار واحد طلافروشی

نائب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر سمنان ادامه داد: بی اعتنایی برخی از افراد در زمانی که قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس تصویب می شد، باعث شد قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۷ بدون کارشناسی مصوب شود تا مانند همه کشورهای جهان ارزش افزوده محصولات و کالاها به نفع دولت برای پر کردن خزانه و هزینه کردن در بهبود وضعیت عمرانی واجتماعی کشور اخذ شود ولی در طول این سالها اجرای این قانون باعث شد صنف و صنعت طلا و جواهر از هم پاشیده شود.

شریعت پناهی تصریح کرد: در کشور های دیگر طلاها به صورت عیار پایین ۸ تا ۱۴ و به صورت ریز و زینتی ساخته می شود چرا که طلا جنبه سرمایه گذاری در آن کشور ها را ندارد ولی در کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ایران طلا جزء سبد کالای خانوار و پس انداز برای آینده خانواده محسوب می شود و دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باعث می شود خریداران طلا موقع فروش طلا حدود ۱۶ درصد ضرر کنند و این ضرر به مرور تمایل به خرید و پس انداز طلا را کم کرد و موجب کاهش رونق بازار طلا و جواهر شد.

وی ادامه داد: سه سال بعد از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده، برای بار دوم در سال ۹۰ به این قانون اعتراض کردیم و در مجلس پیگیر اصلاح این قانون شدیم و تقریبا به نتیجه رسیده بودیم و قرار بود اصلاح شود که متاسفانه آقای احمدی نژاد و دکتر حسینی (وزیر اقتصاد وقت) و مرکز پژوهش های مجلس مخالفت کردند.

نائب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر سمنان اظهار داشت: در سال ۹۵ وقتی مالیات های میلیاردی برای کسبه مقرر شد و کسبه توان پرداخت مالیات ها را نداشتند، این مسئله باعث تعطیلی واحدها و از رونق افتادن بازار شد؛ تصمیم گرفتم که در نهایت کمپین اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را جهت نجات صنف و صنعت طلا تشکیل دهم. با پیگیری های این کمپین، قانون کلی در سال ۹۸ تصویب شد که البته جواهر در این قانون جا افتاده بود که دوباره درخواست اصلاح در کمیسیون اقتصادی مجلس دادیم و جواهر هم اضافه شد.

وی در ادامه اذعان داشت: البته قانون کلی تصویب شده دارای ایراداتی بود که در سال ۹۹ به شورای نگهبان ارسال شد و کمپین حتی در این راستا نیز با اعضای شورای نگهبان دو جلسه برگزار و آنها را متقاعد و به اصلاح و حذف مالیات از اصل طلا، جواهر و پلاتین کرد.

شریعت پناهی اظهار داشت: در نهایت در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰ قانون به دولت ابلاغ شد و بر اساس قانون، دولت ۶ ماه زمان داشت تا آیین نامه های اجرایی آن را بنویسد و اجرا کند که ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ مدت ۶ ماهه دولت تمام شد و ۱۳ دی ماه قانون جدید برای اجرا به واحدهای صنفی ابلاغ شد. اما همچنان سامانه ثبت خرید وفروش در سازمان امور مالیاتی آماده نیست لذا طبق توافقی که در زمان اصلاح قانون با مجلس انجام شد چنانچه سازمان امور مالیاتی به وظایف خود عمل ننماید و سامانه را آماده نکند نمی تواند مانند گذشته علی الراس عمل کند.

***در حال حاضر چند نفر در سمنان در زمیه طلا، جواهر و نقره فعالیت دارند؟

هم اکنون 100 واحد صنفی در شغل طلا و ۶۰ واحد نیز در رشته های زیورآلات بدلی و نقره و ساعت در سمنان مَشغولند. اما درسطح کشور حدودا 36 هزار نفر در این شغل فعالیت مستمر دارند.

*** کمی در خصوص اهمیت طلا و نقش فلزات گرانبها و جواهر در اقتصاد کشور بگویید.

کشورهای پیشرفته همیشه به انباشت طلا در خزانه ها می پردازند چرا که قدرت حاکمیتی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال هندوستان در سال ۱۹۹۸ میلادی به بمب اتم دست یافت. کارشناسان اقتصادی کشورهای مخالف افزایش زرادخانه های (بمب اتم)(هسته ای) برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در وین گرد هم آمدند تا هندوستان را تحریم کنند. پس از بررسی های کارشناسان اقتصادی مشخص شد هندوستان ۱۵ درصد طلای جهان را دراختیار دارد، ۱۱درصد در اختیار مردم و ۴ درصد در خزانه. پس از نشست های مختلف به این نتیجه رسیدند که حکومت هند با اعمال سخت ترین تحریم ها و با اختیار داشتن ۱۵درصد اندوخته طلای جهان و جمعیت بیش از ۱.۳ میلیارد و دیوار کشیدن دور هندوستان، می تواند 17 سال خود را اداره کند لذا با پذیریش افزوده شدن هندوستان به باشگاه هسته ای خوش آمد گفتند و این قدرت و اعتبار طلاست که به مالک آن می دهد.

***آقای شریعت پناهی، سرانجام پس از مدت‌ها بحث و بررسی بر سر موضوع اصلاح بخشی از قانون اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده، حذف این مالیات از طلا به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد. لطفا تاریخچه کوتاهی از ارزش افزوده برای خوانندگان ما بگویید و بفرمایید چگونه چنین طرحی در ذهن شما به وجود آمد و آن را پیگیری کردید؟

قانون ارزش افزوده در سال ۸۷ درمجلس مصوب و از 6 ماه بعد اجرایی شد. اما برای صنف طلا از مهر ماه سال ۸۹ اجرایی شد که در همان زمان با اعتراضات بسیار و بسته شدن مغازه ها از اصفهان و تهران و مشهد و تبریز شروع شد و به کل کشور رسید. من در آن زمان عضو هیات رئیسه اولین اتحادیه طلا و جواهر کشور بودم. با مسئولین و مجلس لابی و صحبت های بسیار شد که طلا مانند پول سرمایه است و ارزش افزوده به آن تعلق نخواهد گرفت. متاسفانه گوش شنوایی نبود و با اجبار مغازه ها باز شد که این قانون را اصلاح کنند اما پس از مدتی عکس آن عمل شد و در آن زمان قیمت طلا آن چنان نبود و۳ درصد هم رقمی نمی شد ولی از آنجایی که خداوند برخی آینده نگران را باهوش آفریده، ما موافق این قانون نبودیم وگفتیم این قانون غیرکارشناسی مصوب شده، اما پذیرفته نشد. مجددا درسال ۹۰ وقت ملاقاتی از آقای لاریجانی گرفتیم وخدمتشان رسیدیم. اما مجددا با تهدید آقای احمدی نژاد به کمیسیون اقتصادی که چنانچه قانون زرگرها را اصلاح کنید، یارانه ها را به مجلس برمی گردانم و با تهدید اتحادیه های صنف وصنعت طلا، ما مظلومانه وتحت فشار این ظلم رفتیم. اما هیچ دادخواهی نیافتیم و صدا وسیما هم با مطرح کردن سئوالی که آیا طلا فروشان باید مالیات ارزش افزوده بدهد؟ مردم را تحت تاثیر روانی قرارداد که بله طلا فروشان فراریان مالیات هستند. درصورتی که می بایست سئوال می شد مردم شما حاضرید ۳ درصد مالیات برای خرید طلا به طلا فروشان بدهید که آنها به خزانه واریز کنند؟ متاسفانه سئوال را وارونه مطرح و ما را در منگنه گذاشتند. درصورتی که اصولا قانون برای نظم بخشیدن درجامعه تنظیم و به اجرا گذاشته می شود. تمام نظام صنفی را که تا یک صدم گرم را محاسبه می نمودیم و منظم ترین صنف بودیم را به هم ریخت تا جایی که تولید کننده به بنکداران و بنکداران به ویترین داران از ترس مالیات ارزش افزوده، از صدور فاکتور خودداری و مبلغی هم اضافه ترگرفتند تا نکند از سازمان امور مالیاتی جریمه شوند. همچنین مشتری ها حاضر به پرداخت چنین مالیاتی نبودند که درخواست طلای بدون فاکتور می کردند. لذا از آنجایی که کسبه خرد توان در آوردن خرج زندگی خود را نداشتند عقب نشینی و از برخی می گرفتند و فاکتور می دادند و از بیشتر افراد نمی توانستند این مالیات را بگیرند. پس اولین بی نظمی این قانون زیر زمینی شدن و عدم صدور فاکتور شد.

درسال ۹۵ سازمان امور مالیاتی اقدام به صدور برگه های مالیاتی میلیونی و تا چند برابر سرمایه همکاران کرد که صدای همه همکاران را درآورد که ناچارا اینجانب موضوع را در بنیاد توسعه سمنان با آقای دکترکواکبیان مطرح نمودم و از ایشان درخواست نمودم تا با حضور در بازار تهران این بی عدالتی را به چشم ببیند که به اتفاق وی در تاریخ ۵ آذر ماه سال ۹۵ به بازار تهران رفتیم و با تعدادی از پیشکسوتان صنف دیدار و پای درد دل همکاران نشستند و نتیجه این شد که وقت ملاقاتی گرفته شود تا خدمت معاون وزیر برسیم که متاسفانه معاون وزیر وقت، به بهانه های واهی از پذیرفتن ما خودداری کرد که آنجا دیگر تحمل تمام شد و با مسئولیت خودم اقدام به ایجاد کمپینی بنام اصلاح و حذف قانون مالیات ارزش افزوده کلید خورد ‌و با ایجاد کمپین کمتر از ده دقیقه بیش از یک هزار عضو و پس از مدت کوتاهی به ۸۵۰۱ عضو رسیدیم که همه همکاران شاکی از نحوه مالیات ستانی ارزش افزوده شدند که با گرفتن مشاوری کاردان از 27 آذرماه سال 95 اولین نامه را با امضای خودم به عنوان مدیر کمپین به سازمان بازرسی کل کشور و استانداری سمنان تقدیم نمودم و رونوشت به ارگانهای مختلف که نتیجه حاصل نشد. سپس با تنظیم نقشه راه مکاتبات زیادی را به مقامات کشور داشتم که این عمل ما باعث شد دولت صدای ما را شنید و مالیات را به یک سوم یعنی ۳درصد کاهش ودرتاریخ 25 اسفندماه سال 95 لایحه تنظیمی به مجلس تقدیم نمود. اما از آنجایی که ما طلا را پول نقد می دانیم و کالا نیست این را نپذیرفته و با لابی های مکرر و مستمر به نمایندگان مجلس شهرهای مختلف مراجعه می نمودیم و بالاخره با دیدار و اقناع ۲۰۸ نماینده مجلس ظرف 3 و نیم سال درتاریخ 28 اسفند ماه سال 98 ، بند ب ماده ۲۶ قانون ارزش افزوده به تصویب رسید. ناگفته نماند آقای دکتر احمد همتی نماینده سابق سمنان نقش کلیدی در همراهی و اصلاح این قانون با ما داشتند و اولین دیدار نزد معاون وزیر را هم ایشان زحمت کشیدند و در طول راه همواره یار و یاور کمپین و حمایت برای اصلاح قانون بودند. ضمنا باید یاد آور شوم طبق نقشه راه، ما همه تمهیدات لازم را برای اصلاح قانون تدارک دیده بودیم. حتی دو بار برای اقناع مجلس خبرگان با دکتر کدخدایی ملاقات و چهار جلد کتاب که مجموعه دیدار و مکاتبات ما با نمایندگان کشور بود، تقدیم نمودیم. با کمیسیون اصل نود و با کمیسیون پژوهشهای مجلس و با معاون وزیر و کمیسیون اقتصادی کشور، بیش از ۵۰ جلسه داشتیم که این قانون با ۸۹ درصد رای موافق اصلاح و از تاریخ ۱۲ تیر ماه پس از رفع ابهامات به دولت ابلاغ که لازمه آن آماده سازی زیر ساختهای سازمان امور مالیاتی بود که همچنان این سامانه ایجاد نشده است. پس پیشنهاد اصلاح این قانون به ابتکار شخص من بود.

***آیا پیشنهاد شما به همان شکل اولیه به تصویب رسیده است؟

خیر. پیشنهاد ما تنها اجرت ساخت بود. چون طلا تغییر شکل می دهد و با ذوب کردن طلا، تنها اجرت ساخت آن از بین می رود اما کمیسیون اقتصادی علاوه بر ۹ درصد از اجرت ساخت، سود را هم مصوب نمود که این نیز خود با خواسته ما مطابقت نداشت. و و از آنجایی که نشستی در اناق بازرگانی تهران داشتیم که نمایندگان کمیسیون اقتصادی هم آنجا بودند، کمیسیون اقتصادی متنی را نوشتند که مورد قبول من واقع نشد. که متاسفانه رئیس اتحادیه تهران پذیرفت و ۹ درصد جریمه غیر قابل بخشش در مورد کسانی که به سامانه نمی پیوندند، شد که من امضا نکردم و گفتم جریمه باید متناسب جرم باشد. یعنی ۳ درصد که خود دولت پیشنهاد نموده اما رئیس اتحادیه تهران امضا کرد. اگر چه نمی توان به کل کشور تعمیم داد اما دکتر همتی مجددا دردو مورد کمک کردند و پیشنهاد اینکه جریمه به 5 درصد کاهش یابد و کلمه جواهر که جا افتاده بود را به کمیسیون دادند که کمیسیون اقتصادی ۹درصد جریمه را کاهش ندادند ولی اصل جواهر را اضافه نمودند که اصل طلا و جواهر و پلاتین از مالیات ارزش افزوده معاف و فقط ۹درصد از اجرت کار و سود شد که جمعا ما توانستیم ۷.۵درصد از مالیات که از سال ۸۹ لغایت ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ اضافه دریافت شده بود، را کسر نماییم و باعث آرامش خریداران طلا گردیم. بعنوان مثال شخصی مثلا کارمند دولت یا رفتگر یا کارگر کارخانه دختری دارد دم بخت، چنانچه قبلا برای خرید یک حلقه ۷ میلیون پرداخت می نمود از ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ شش میلیون وسیصد هزار تومان پرداخت می نماید و این خدمتی بود که جواهری شریعت پناهی سمنان به مردم ایران هدیه داده است.

***حذف مالیات بر ارزش افزوده، چه تاثیری در بازار طلا می‌گذارد؟آیا طلا با حذف مالیات بر ارزش افزوده از خرید، ارزان می‌شود؟

به نظر بنده،در حال حاضر صنعت طلا و جواهر باید از کارگاهی خارج و به صورت برند های معتبر و صنعتی مبدل شود تا اجرت های ساخت کاهش یابد. دراین شِلوغی بازار که همه سیاستمداران به دنبال کارهای سیاسی بودند، دستگاه های نظارتی واحدهای تولیدی را رها و اجرت های ساخت را چند برابر کردند در صورتی که این اجرت ساخت ها با ایجاد کارخانجات طلا می توانند بسیار پایین تر برای مشتری درآید که ما در سمنان زیر ساختهای کلیدی آن را از سال ۹۲ آماده نموده ایم اما در آمایش سرزمین متاسفانه شهر سمنان که اولین زون تخصصی کشور را ایجاد و زمین های آن تقسیم و تخصیص یافته است، نیامده است و این کار با همت مسئولان استان و مطالبه شما خبرنگاران شدنی است.

***فعالان صنعت طلا در ارتباط با اجرای این قانون چه می‌گویند؟

فعالان صنعت طلا بسیار از این قانون جدید راضی هستند. چون در دراز مدت و رشد اقتصادی با افزایش اشتغال و تولید روبرو خواهیم بود.

*** برخی از کارشناسان و همکاران شما معتقدند اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید با نصب صندوق‌های فروش مکانیزه همزمان باشد. ولی در حال حاضر که اصلاح این قانون انجام شده، هنوز زیر ساخت‌های اجرای آن برای ایجاد صندوق فروش مکانیزه ایجاد نشده و به نظر می‌رسد که این مساله تا چند سال آینده هم عملیاتی نخواهد شد. نظر شما چیست؟

بله. ما با سازمان امور مالیاتی و مجلس به توافق رسیده ایم تا زمان نصب سامانه ها، خود اظهاری همکاران پذیرفته شود و با قولی که سازمان امور مالیاتی داده تا چند ماه آینده سامانه ها ایجاد خواهد شد.

***حفظ و نگهداری طلا در آینده چه خاصیت و سودی برای کشور دارد؟

انباشت طلا چه نزد مردم و چه نزد دولت ها، بنفع و قدرت جامعه است. ترکیه تا سال ۲۰۰۶ طلاهای کهنه ما را خریداری و با شستشو، در بازار ترکیه عرضه می نمود.کارشناسان اقتصادی دولت ترکیه به این مسئله پی بردند که طلا فلزیست گرانبها که چنانچه دولت روی آن سرمایه گذاری کند، منافع آن علاوه بر اشتغال، روان شدن اقتصاد، اقتدارحاکمیت و ارز آوری را با خود به همراه دارد و از سال ۲۰۰۶ ترکیه شروع به ساخت شهرک های طلا و دراختیار قرار دادن طلا با اجاره ای ناچیز به سرمایه گذاران دراین بخش پرداخت و امروز پس از ایتالیا، دومین صادر کننده طلا و جواهر جهان با درآمد 20 میلیارد دلار درسال است. ضمنا در بند ۲ نامه ای که درتاریخ 7 بهمن ماه سال 84 به دفتر رئیس جمهور وقت نوشتم، عنوان کردم که طلا فلزیست ارزشمند، که ارزش افزوده ذاتی آن باعث اقتدار کشور می شود. دولت آقای احمدی نژاد با تشکر از اینجانب که به فکر اندوخته و اقتدار کشور هستم، ۱۴۰۰ تن طلا به ازای هراونس ۶۵۵ دلار برای کشور خریداری گردید. چنانچه آن طلا امروز وجود داشت یا دارد، ما به سادگی با پایاپای نمودن طلا، می توانستیم از این تحریم های شکننده رهایی یابیم. چون خود آقای احمدی نژاد عنوان کرد من خزانه ای با ۶۰۰ تن طلا تحویل دکتر روحانی دادم. پس طلا اقتدار کشورها و حتی خانوارها را با خود خواهد داشت. با آرزوی اینکه روزی مسئولین اقتصادی کشور به این درک برسند که از ما مردم کمک فکری بگیرند.

***باتوجه به وضعیت اقتصادی و وضعیت بازار، مردم باید با طلاهای خود چه کار کنند؟

اولا من پیشنهاد می کنم مردم هر آنچه اندوخته دارند را طلا بخرند چون اول اعتبار افراد است.دوم اینکه در دراز مدت ارزش افزوده ای معادل حداقل چهار برابر سود بانکی را به آنها می دهد. ثالثا به هنگام نیاز به علت نقد شوندگی فوری، درشادیها و برای خرید املاک و خودرو و نیاز آنی، پول نقد است. لذا خرید طلا درسوره "نسا" بکرات تکرار شده و برای اینکه رخسار بانوان را نورانی جلوه می دهد و از آنجایی که بانوان نیاز به خون دارند، طلا در بانوان خون سازی می کند و بهداشت بانوان را عهده دار است و به هزار و یک دلیل خرید طلا منافع سرشاری را برای خانواده و جامعه در پی خواهد داشت.

***در ایران معمولا گرایش مردم به جواهرات به علت گران بودن آن خیلی زیاد نیست؟ یک توضیح هم راجع به قیمت و ارزش جواهر می دهید؟

جواهر از سنگ های معدنی است که پس از ۸۰۰ هزار سال در اعماق زمین تولید و به آسانی به دست نمی آید به همین دلیل جواهرات قیمت های نجومی دارند که بستگی به موارد بسیاری دارد. اولا پاک بودن جواهر که 10 درجه دارد. دوما تراش جواهر که خود ارزش جواهر را صدها برابر افزوده می نماید. ثالثا کسی که جواهر را دوست داشته باشد پول درخشش و زیبایی آن را برای دل خود پرداخت می کند از طرفی به دلیل اندک درآمد، مردم بیشتر راغب به خرید طلا هستند. به همین دلیل جواهر فقط درشهرهای بزرگ و بین ثروتمندان رد و بدل می شود که هم باعث فخر و هم ارزش افزوده آن بالاست به شرط آنکه جواهر خریداری شده درشت و شناسنامه دار باشد که این سنگ مثلا الماس است با تراش برلیان یا پرنس یا باگت و مارکیز و یا زمرد و یاقوت سرخ و یاقوت کبود و سنگ های متفاوت را بر روی پایه های طلا نصب می کنند که همگان مشتری آن نیستند و فقط در قشر مرفه جامعه داد و ستد می شود.

***یک مقدار راجع به نوساناتی که در مورد طلا وجود دارد توضیح می دهید؟ آیا این نوسانات در کوتاه مدت هستند؟

طلا فلزیست که ذاتا از خود ارزش افزوده تولید می کند و هر روز هم این افزایش با کوچکترین حرف یک سیاستمدار درگوشه ای از جهان برقیمت طلا تاثیر گذار است. طلا از ابتدای انقلاب تا امروز 30 هزار برابر افزایش داشته است. شما چه چیزی را می شناسید که با این افزایش روبرو شده باشد؟ هیچ ملک و خودرو هم 6 هزار برابر رو رفته است و طلا همیشه ارزش افزوده تولید و در دراز مدت خریداران طلا برنده هستند و ثروت خود را چند ده برابر می کنند تا پس انداز پول در بانک ها ببینید. در این چند ساله همه ارگان ها به خصوص بانک ها خود وارد معاملات طلا وسکه شدند چرا؟ چون ارزش پول خود را حفظ و زیان انباشته خود را از این راه جبران کنند که در مواردی که نام نمی برم، توسط مسئولان کشور اعلام شد که بنگاه داری و خرید و فروش طلا را کنار بگذارند اما کو گوش شنوا؟ چون می دانند که طلا در تمام صنایع با قیمت بالا داد و ستد می شود.

و اما نوسانات طلا به همه چیز بند است. به دلار، به جنگ، به صلح، به برجام، و تروریست و هر آنچه در جهان رخ می دهد در طلا نوسان ایجاد می کند. اما دارندگان سنتی اصلا ترسی از نوسانات طلا ندارند و همیشه به اندوخته و ذخیره خانوار،افزوده می کنند. چون قیمت طلا در نوسانات پس از مدت کوتاهی به جای خود باز می گردد و با افزایشی چند ده برابر. ِلذا من امیدوارم مردم به نوسانات طلا توجه نفرمایند و فقط به انباشت طلا و خرید و قدرت خانواده فکر کنند و حکومت ها هم همچنین برای اقتدارحاکمیت خود باید به انباشت طلا روی آورند که برنده خواهند بود.

***به نظر شما چه چیزی بازار طلا را در ایران متلاطم و بی ثبات نگه داشته است؟

امروز بازار طلای ایران تحت تاثیر برجام و دلار است و اقتصاد و تحریم که پس از اصلاح موارد فوق، طلا هم روند ثبات را به خود خواهد دید، با شیب افزایش ملایم و حداقل با بیش از چهار برابر سود بانکی.

***تحلیل شما از بازار طلا در چند ماه آینده چگونه است؟آیا چون طلا مبنای اقتصاد هر کشوری است به شدت تحت تاثیر هر بحرانی قرار می گیرد؟ چند نمونه از این بحران ها را نام می برید؟

تلاطم قیمت طلا در جهان و ایران یکسان است. چون اصلا نمی تواند قیمتی غیر از قیمت جهانی داشته باشد. چون در وال استریت معامله می شود و هرگاه نرخ دلار براثر کاهش اشتغال کاهش یابد، طلا افزایشی است و بالعکس نرخ طلا به همه چیز دنیا بستگی دارد. مثلا الان می گویند رمز ارز، اما نه آن را کسی دیده و نه امکان دیدارش است به جز تعداد معدودی ریسک پذیر که آن را می شناسند و نه می توان به آن اطمینان کرد که آیا واقعی است یا خیر؟ می بینید رمز ارزها یک روز آدم را میلیونر و فردای همان روز مالک خود را ورشکست می کند و حضور فیزیکی و ذاتی هم ندارد. بالعکس طلا فلزی است که می توانید در زمان جنگ و صلح و زلزله و سیل و سفر آن را پشتوانه خود بدانید. مثلا درسفر، موتور خودروی شما می سوزد و پولی هم همراه ندارید، کافی است فاکتور طلای خریداری همراه شما باشد و اولین مغازه خریدار طلای شما خواهد بود درصورتی که درموارد دیگر این چنین نیست.

***اجازه بدهید راجع به سکه و تفاوت آن با طلا هم صحبت کنیم، در این خصوص توضیح می دهید؟

سکه قبل از انقلاب فقط توسط بانک مرکزی برای مناسبت های خاصی ضرب می شد و توسط بانک ملی به خواستاران آن عرضه می شد اما امروزه مردم سکه طلا را به عنوان حفظ سرمایه و پس انداز حفظ و خریداری می کنند. طلای ساخته شده به صورت مصنوعات زیوری برای زینت دست وگردن وگوش بانوان ساخته و باعث اعتبار انسان و پس انداز و حفظ ارزش پول و بهره مندی در مجالس و بهبود بهداشتی بانوان استفاده می شود که شمش طلا به مصنوع تبدیل وکارخانه سازنده مصنوع اجرت ساختی را اخذ می نماید که قابل استفاده است اما سکه فقط طلایی است سرمایه ای، که با عیار ۹۰۰ ساخته می شود و کسانی که قصد پس انداز دارند بدون زینت و برای اعتبار آن را خریداری می کنند.

***یک سوالی که شاید در شرایط فعلی خیلی ساده به نظر برسد. بین پس انداز پول در بانک و خرید طلا شما کدام یک را پیشنهاد می کنید؟

من به شخصه همیشه طلا را انتخاب و همه مشتریان من می دانند و در زمان مشورت به آنها اعلام می کنم هیچ چیزی مانند طلا سود ندارد و بانکها ارزش پول و سپرده واقعی مردم را کاهش می دهند.

*** مطلبی که مدتی است ذهن مرا مشغول کرده، عدم راه اندازی شهرک طلا و جواهر در سمنان است. آخرین اقدامات چه بوده و موانع اصلی بر سر راه چیست؟

ایجاد شهرک و یا زون تخصصی طلا می تواند باعث رونق و برند شدن هر شهری شود که کلید آن را از سال ۸۴ زدم تا کارگاه های کوچک را درقالب کارخانه تعریف و با پشتیبانی دولت و حاکمیت این اتفاق مهم در سمنان کلید بخورد. با برگزاری همایش ها و رایزنی و لابی با تمام مسئولین، توانستم بالاخره بعد از سالها تلاش درسال ۹۲ ، 26 هکتار از بهترین زمین های شهرک صنعتی طبق توافق نامه ای با استانداری به زون تخصصی طلا تخصیص دادند و در ابتدا ۳۲ برند برتر ایران استقبال فراوانی کردند که ناگاه با اقتصاد بسته دولت اول آقای روحانی مواجه و جلوی تمام کارهای اقتصادی عملا گرفته شد. حال مجددا در این دولت چهار کارخانه شروع به ساخت شدند. امیدوارم با کمک و مساعدت استاندار محترم، اولین تفاهم نامه ای که در پانزدهم دی ماه ۹۲ با استاندار وقت جناب وکیلی انجام شده، را بتوانند در آمایش سرزمین بگنجانند و ۵ سال وقت دهند تا سرمایه گذار جذب شود. از آنجایی که یک دست صدا ندارد و من ۱۶ سال یک تنه این ذهنیت را به اینجا رساندم، مسئولین سازمان صمت و برنامه ریزی و ستاد سرمایه گذاری استان و همچنین مدیریت شرکت شهرک ها که تاکنون زحمات زیادی برای ایجاد این زون تخصصی کشیده اند، همچنان پشتیبان و یاری دهنده ما باشند. درود بر یاران توسعه استان. ما باید خود را باور داشته تا به اهداف برسیم. از روزی که این اتفاق افتاده ما در دانشگاه هنر و آموزشگاه هفتان و با کمک فنی وحرفه ای نیاز به هنرمندان حرفه ای داریم که درحال آموزش هستند و حداقل امروز بیش از ۲۰۰ نفر در این شهر به شغل و ساخت طلا در منزل مشغول هستند که ثمره آن می شود کارخانه.چنانچه کارشناسان دولت به این امر برسند قطعا ما علاوه بر نیاز کشور، نیاز جهانی را نیز با صادرات تامین خواهیم نمود. من دست استمداد نزد تک تک بزرگانی که می توانند راهگشای این امر باشند دراز می کنم و از همراهی آنها استقبال می کنم.

*** نقش شهرک های تخصصی صنعتی و ایجاد اشتغال چه می تواند باشد؟

ایجاد اشتغال مولد و پایدار و توسعه و صادرات و تعویض برند استان و همچنین گردش مالی بالا می تواند ترنوول مالی بزرگی را در سمنان به چرخه در آورد که ادارات استاندارد و کمرگ و غیره هم فعال خواهند شد که بهره آن توسعه شهر سمنان و کشور است.

***در چند سال گذشته شاهد قاچاق کالا و ورود بدلیجات زیادی به کشور بوده ایم. نظر شما در این خصوص چیست؟

بله. پس از اجرایی شدن قانون ارزش افزوده، مردم ناچار شدند ذائقه خود در زینت آلات را با بدلیجات جابجا کنند که این زیان بزرگی را به کشور تحمیل نمود و آن آوردن بلدیجات و توسعه در فروش آن و دور ریختن ثروت ملی است. درصورتی که اگر فرض کنیم طلا ثابت باشد و افزایش هم نداشته باشد با خرید یک میلیون طلا، ۹۳۰ هزار تومان آن برگشت دارد ولی در بدلیجات باید آن را پس از دوبار استفاده معدوم نمود.

***نظر شما در خصوص خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان چیست؟

تشکر می کنم از مدیریت و کارکنان زحمتکش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان که با این سئولات و اطلاع رسانی، نقش و جایگاه افراد در سلامت و پیشرفت جامعه را روشن می سازید و بلندگوی کاستی های جامعه محلی وکشوری می باشد. درود بر شما .

***سخن آخر.

درخاتمه خدا را شاکرم که با ایجاد کمپین اصلاح و حذف قانون مالیات ارزش افزوده از اصل طلا، پس از ۵ سال تلاش مستمر شبانه روزی توانستم به اتفاق ۸ نفر ادمین زحمتکش ‌ازهمکاران سطح کشور و حاجی ذوالفقاری مشاوری کاردان، این هدیه زیبا را به مردم کشورم ایران و همکارانم در صنف وصنعت طلا دراقصی نقاط کشور که از قانون غیر کارشناسی مصوب سال ۸۷ رنج می بردند، نجات بخشم.(هدیه می نمایم). این کاهش مالیات به نفع حاکمیت و مردم است تا مانند گذشته بدون دغدغه برای حفظ سرمایه و پس انداز و اعتبارخود به خرید و انباشت طلا برای روزهای مبادا اقدام نمایند که ارزش افزوده ذاتی طلا بیش از هر کالای سرمایه ای دیگر می باشد. در قانون جدید مالیات برای هر گرم طلای خریداری شده بجای ۹٪ از اصل طلا ۹درصد از اجرت ساخت و سود مغازه دار مصوب شده است که تقریبا معادل ۱.۵ درصد از قیمت فروش قبل است و عملا مردم ۷.۵ درصد طلا را ارزانتر از گذشته می خرند. این هدیه جواهری شریعت پناهی سمنان، تقدیم به هموطنان عزیز و همکاران صنف و صنعت طلا می گردد تا با رونق فروش اشتغال های ازدست رفته هنرمندان و صنعتگران در این صنف و صنعت نیز مجددا احیا گردد. با تشکر از ارگان ها و نهادهای نظارتی و دولت و مجلس و معاونت محترم سازمان امور مالیاتی جناب آقای دکتر مسیح ‌و به خصوص دکترکواکبیان و دکتر همتی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و دیگر یارانی که در این راه با من همکاری صمیمانه ای نمودند، تشکر و قدردانی می نمایم.

48

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا