آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

لکه جنگ اوکراین را از خودمان پاک کنیم

 لکه جنگ اوکراین را از خودمان پاک کنیم

سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: باتوجه به تلاشی که غربی‌ها، ناتو و امریکایی‌ها در این زمینه می‌کنند، روسیه قطعا تاوانش را خواهد داد تا از سمت کشور‌های دیگر تکرار نشود. ضمن اینکه روسیه در مناسبات شرق و غرب دعوا‌های دیگری دارد که باید تسویه حساب کند اما ما اگر از حالا به فکر این نباشیم که لکه در کنار روسیه بودن در جنگ اوکراین را از خودمان پاک کنیم، قطعا دچار مشکلات بعدی خواهیم شد.

ابوالقاسم دلفی با تاکید براینکه تصور استفاده سلاح هسته‌ای توسط روس‌ها در بحران اوکراین در حد تصورات رسانه‌ای و نگاه به افکار عمومی است، به «انتخاب» گفت: در حقیقت بعید است که روس‌ها بخواهند پای چنین کاری بایستند و از سلاح هسته‌ای استفاده کنند. این خیلی تصور وحشتناکی است؛ گفتنش راحت است، ولی استفاده آن چندان راحت نیست. چراکه همان یکبار که آمریکا استفاده کرد، هنوز دارد توانش را می‌دهد. راه‌های دیگری وجود دارد؛ به هر حال آنچه الان دارد در صحنه اوکراین اتفاق می‌افتد این است که روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت و دارنده سلاح هسته‌ای، به همسایه خود تجاوز کرده که این تجاوز با هیچ معیار و منطق بین‌المللی سازگاری ندارد و برای همه روشن است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: این تجاوز تاوان دارد. کمااینکه هم غربی‌ها و هم اروپایی‌ها دارند مدارک و شواهد آن را مکتوب و جمع‌آوری می‌کنند تا به موقع به وضعیت روسیه رسیدگی کنند. در کنار این وضعیت، ما به عنوان کشوری که در کنار روسیه در حال نقش‌آفرینی هستیم و علیرغم فرصت‌هایی که برای از بین بردن این تصور داریم تا نشان دهیم ما کنار متجاوز نیستیم و نمی‌خواهیم باشیم، به هر دلیلی از کنارش عبور می‌کنیم؛ بنابراین در کنار تبعاتی مثل تحریم و فشار بین‌المللی که اکنون برای روس‌ها اعمال می‌شود، برای ما هم این تبعات را خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا