آخرین و جدیدترین اخبار اقتصادی

قیمت شش منطقه محبوب در تهران / سعادت‌آباد ۱۰۷ متری ۵.۹ میلیارد تومان

بخش اقتصادی آخرین و خبرهای اقتصادی معرفت نیوز به نقل از خبرگزاری خبر آنلاین نوشت

قیمت شش منطقه محبوب در تهران / سعادت‌آباد ۱۰۷ متری ۵.۹ میلیارد تومان

ایسنا نوشت: شش منطقه از شهر تهران که محدوده سکونتی اقشار متوسط و بالا محسوب می‌شود در بین مناطق ۲۲ گانه حدود نیمی از معاملات مسکن را به خود اختصاص می‌دهد؛ تعداد قراردادهای خرید و فروش در یکی از مناطق مذکور (منطقه ۵) به تنهایی از هفت منطقه جنوبی تهران بیشتر است.

​آمار آبان ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۱۴ و ۸ که به ترتیب بالاترین میزان معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران را در بین مناطق ۲۲ گانه به خود اختصاص می‌دهند ۵۱.۷ درصد از کل قراردادهای خرید و فروش را در بر گرفتند. در این میان قیمت مسکن در سه منطقه شامل ۵، ۲ و ۴ بالاتر از میانگین شهر و در سه منطقه دیگر شامل ۱۰، ۱۴ و ۸ پایین‌تر از میانگین قرار دارد. اما به طور نسبی می‌توان مناطق مذکور را هدف اقشار متوسط جامعه دانست.

تعداد معاملات ماهیانه مسکن در شش منطقه از جنوب شهر تهران کمتر از ۲۰۰ فقره و در دو منطقه کمتر از ۱۰۰ فقره بوده است. جمع تعداد قراردادهای خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۹، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ که همگی در نیمه جنوبی تهران قرار دارند به تعداد معاملات منطقه ۵ نمی رسد. آبان امسال در منطقه ۵ تعداد ۱۰۱۱ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن منعقد شد؛ در حالی جمع معاملات در هفت منطقه مذکور ۹۴۳ فقره بود.

توزیع معاملات برحسب قیمت یک متر مربع نیز نشان می‌دهد آبان ۱۴۰۰ واحدهای دارای قیمت ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان در هر متر مربع ۵۶.۲ درصد از کل قراردادهای خرید و فروش را به خود اختصاص دادند. از نظر مساحت نیز آپارتمانهای ۴۰ تا ۸۰ متر ۵۵.۷ درصد از معاملات را در بر گرفتند. در این بین رتبه اول از نظر متراژ به واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع با ۱۶.۱ درصد از کل معاملات تعلق گرفت. درخصوص ارزش هر واحد مسکونی هم خانه‌های با قیمت ۵۰۰ میلیون تا ۲.۵ میلیارد تومان ۶۰.۵ درصد از معاملات را شامل شدند.

اگر متوسط قیمت هر متر خانه در شهر تهران یعنی ۳۲ میلیون تومان را در رتبه اول از نظر متراژ یعنی ۵۰ تا ۶۰ متر مربع ضرب کنیم محدوده قیمتی معاملات مسکن در شهر تهران ۱.۶ تا ۱.۹ میلیارد تومان است.

قیمت شش منطقه محبوب در تهران

تمامی نمایه‌های مذکور نشان می‌دهد جدا از آنکه تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق گران قیمت پایتخت تا حد زیادی از بازار مسکن خارج شده، طرف تقاضای مصرفی در جنوب تهران از قدرت خرید متناسب با رشد چهار سال اخیر برخوردار نیست و نبض بازار در اختیار سفته‌بازان یا متقاضیان واقعی در مناطق متوسط تهران است.

از طرف دیگر شواهد و قرائن نشان می‌دهد بازار مسکن در آبان ماه با تحرک نسبی مواجه شده است. تعداد معاملات در آبان ماه در مقایسه با مهرماه امسال ۳۳.۵ درصد و نسبت به آبان پارسال ۶۳.۵ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین بررسی‌ها از افزایش محسوس بازدید از آگهی‌های ملکی در آبان ماه نسبت به مهرماه حکایت دارد. بیشترین میزان رشد بازدید از آگهی‌های مسکن یک سامانه ملکی در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ترتیب مربوط به مناطق ۲۲، ۳، ۱۵، ۱، ۹، ۱۷، ۱۰ و ۴ بوده است. قیمت پیشنهادی مسکن در آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته ۰.۸ درصد و با وزن دهی به مناطق بر اساس تعداد معاملات قطعی ۲.۸ درصد بوده است.

به نظر می‌رسد دو عامل عمده شامل مذاکرات برای رفع تحریمها و نزدیک شدن به ماههای پایانی سال در رونق نسبی بازار مسکن موثر بود. رصد تغییرات ایجاد شده در بازار مسکن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد با وجود افزایش ۱.۲ درصدی قیمت کل، مناطق جنوبی تهران با ثبات یا کاهش قیمت همراه بوده‌اند که نشانه‌ای از نبود ظرفیت در تقاضای مصرفی است و فعالان بازار ملک انتظار دارند این بازار تا پایان سال با مقداری رشد معاملات با ثبات نسبی قیمت همراه شود.

بنابراین گزارش، آبان ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و ۱۷.۷ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه نیز حدود ۷.۳ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳.۵ و ۶۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این محتوا توسط بخش اقتصادی که مهمترین و آخرین خبرهای اقتصادی روز را جمع آوری و انتشار میدهد توسط وب سایت خبرگزاری خبر آنلاین منتشر شده و در سایت معرفت نیوز منتشر گردیده است معرفت نیوز در قبال صحت محتوای منتشر شده هیچ نوع مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا