آخرین اخبار روز استان های ایران

قزوین در آموزش‌های تلفیقی پیشرو است

قزوین در آموزش‌های تلفیقی پیشرو است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: استان قزوین در زمینه پوشش دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی طرح تلفیقی فراگیر پیشرو است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین گفت: استان قزوین در زمینه پوشش دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی طرح تلفیقی فراگیر و تامین تجهیزات هوشمند آموزشی در قالب طرح هدایت از جمله استان های پیشرو کشور است.

سید جواد حسینی در این نشست که با حضور مدیر کل و اعضای شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین برگزار شد، به بیان فلسفه ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق پرداخت و گفت: آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یکی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی هم ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه به صورت سالانه ، ارائه خدمات به دانش آموزان دیرآموز از طریق بیش از ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر با پوشش بیش از ۷۰ هزار دانش آموز در ۲۱ هزار مدرسه عادی و طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای کلیه دانش آموزان کم برخوردار چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.

معاون وزیر با بیان اینکه تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد گفت: از دو جهت به آموزش و پرورش استثنایی نگاه ویژه ای وجود دارد، این آموزش و پرورش هم می تواند پیشرو نظام تعلیم و تربیت باشد و هم حساسیت ویژه ای بر روی این آموزش وپرورش در حوزه عدالت ترجیحی آموزشی وجود دارد.

وی تصریح کرد: حرکت به سمت جامعه عاری از خطر، عادلانه، دوستدار انسان و مناسب سازی شده بخشی از ماموریت های آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در خصوص آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.

حسینی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.

معاون وزیر با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت های موجود سعی شده است بخشی از توان آموزش و پرورش استثنایی در استان ها افزایش یابد گفت: تفویض اختیار به ادارات آموزش و پرورش استثنایی با استقرار نمایندگی ذیحسابی و تفویض صدور احکام و تصویب ضابطه درجه بندی مدارس با رویکرد حل مشکلات آموزش و پرورش استثنایی از جمله اقداماتی است که در کنار تشکیل شورای هماهنگی آموزش و پرورش استثنایی منجر به ارتقای تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.

حسینی با بیان محورهای عمده ای که شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه استان ها می تواند به آنها وارد شوند گفت: شوراها می توانند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر، مناسب سازی مختلف در تمامی ابعاد برای دانش آموزان استثنایی، تامین و مناسب سازی نیروی انسانی، ارتقای کیفی آموزش به دانش آموزان دیر آموز ، ارتقای کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری و تبیین بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی ورود پیدا کنند.

وی با تشریح برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: شورا می تواند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در حوزه فراگیری سنجش، پایین آوردن سن سنجش، استفاده و تبادل داده های غربالگری بین آموزش و پرورش ، بهزیستی و وزرات بهداشت، استفاده از داده های حاصل از سنجش و داده پژوهی، ایجاد ظرفیت های لازم برای دائمی شدن پایگاه های سنجش ورود پیدا کند.

معاون وزیر با بیان جهت گیری های نظام های تعلیم و تربیت مترقی دنیا گفت: در نظام های تعلیم و تربیت مترقی دنیا توجه ویژه ای به کودکان به جای توجه به بزرگسالان، توجه بیشتر بر مناطق کم برخوردار با رویکرد عدالت آموزشی، تاکید بر مهارت آموزی و توجه ویژه بر حرکت به سمت تلفیق و فراگیر سازی با آموزش های فردی شده وجود دارد.

حسینی افزود: طرح تلفیقی فراگیر در آموزش و پرورش استثنایی گامی برای حرکت به سمت فراگیر سازی است که این برنامه از زمان اجرا تاکنون ۸۰ برابر رشد داشته است و استان قزوین جزو استان های پیشرو در این زمینه است.

وی تصریح کرد: راه اندازی سامانه ندای همراه و راه اندازی کارگاه های توانمند سازی معلمان، اولیا و دانش آموزان از جمله اقدامات در حوزه کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر است.

حسینی با بیان اینکه سال گذشته سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق سند تحول بنیادین تدوین و اجرایی شد گفت: در سال جاری نیز دو بسته آموزش، پرورش، توان‌بخشی و تربیت بدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

معاون وزیر با اشاره به نهضت توان افزایی برای تامین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی گفت: سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به این حوزه در سراسر کشور کمک کردند که با این میزان کمک ۳۱.۵ درصد نیاز دانش آموزان استثنایی به تجهیزات توان افزایی مرتفع شد.

جانشین وزیر با بیان اینکه زیست بوم کرونا آموزش و پرورش را به سمت آموزش های مجازی سوق داد، ولیکن حدود ۳۰‌ درصد دانش آموزان به شبکه ارتباطی یا وسایل هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد دسترسی نداشتند اظهار کرد: تاکنون با مشارکت خیرین ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است.

وی افزود: استان قزوین در ردیف استان های برتر در زمینه تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار قرار دارد و در سال جاری ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین این تجهیزات به استان قزوین اختصاص خواهد یافت.

شایان ذکر است ۱۰۸۸ دانش آموز با نیازهای ویژه در ۵۹ مدرسه خاص و ۱۲۵۰ دانش آموز نیز در مدارس عادی طرح تلفیقی فراگیر در استان قزوین مشغول به تحصیل هستند.

48

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا