رپورتاژ

فیلتر سپراتور چیست و انواع آن کدامند

به معنای تفکیک کننده یا جدا کننده می باشد. در حالی که تمامی فیلتر آلات صنعتی در واقع نقش جدا کننده آلاینده ها را از جریان سیال ایفا می کنند لفظ فیلتر سپراتور تنها به نوع خاصی از فیلتر ها گفته می شود. به صورت خلاصه وار باید گفت که فیلتر های تفکیک کننده آب از جریان گازوئیل که از نوع فیلتر های سوخت هستند و فیلتر های تفکیک کننده روغن از جریان هوا که در کمپرسور های صنعتی اتصال پیدا می کنند دو مورد از شناخته شده ترین نوع فیلتر های سپراتور می باشند

فیلتر های صنعتی بر روی ماشین آلات سبک و سنگین برای تصفیه سیالات در فاز مایع و جامد از انواع آلاینده ها اتصال پیدا می کنند. بکارگیری فیلتر و حذف آلاینده ها بر روی ماشین آلات با دو هدف مشخص صورت می پذیرد. هدف اول جلوگیری از ورود آلاینده ها به جریان های هیدرولیک و پنوماتیک که می تواند سایش بین اجزا، خوردگی و رسوب را افزایش داده و در طولانی مدت سبب از کار افتادن و کاهش طول عمر اجزای موتور ها گردد. دلیل دوم برای بکارگیری فیلتر های صنعتی افزایش راندمان خروجی ماشین آلات که می تواند به شکل گشتاور و یا خروجی های دیگر باشد.

فیلتر سپراتور کمپرسور

یکی از مهمترین دسته بندی های فیلتر های سپراتور فیلتر سپراتور کمپرسور می باشد. این فیلتر که اغلب بر روی کمپرسور های اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد برای جذب و حدف ذرات و قطرات روغن معلق در هوای فشرده در خروجی پمپ های اسکرو کمپرسور ها می باشد. فیلتر سپراتور کمپرسور اغلب بصورت استوانه ای شکل دارای یک کارتریج از الیاف مصنوعی که به دور آن یک محفظه و یا مش فلزی قرار گرفته است مورد استفاده قرار می گیرد.

فرایند فشرده سازی هوا در داخل کمپرسور های صنعتی با مکش هوا در ورودی که با عبور از یک فیلتر هوا برای حذف آلاینده ها و ممانعت از ورود آنها به محفظه پمپ صورت می گیرد آغاز می شود. هوای مکش شده به داخل پمپ به تدریج به سمت جلو و در بین پره های پمپ اسکرو بصورت محبوس پیش رفته با نزدیک شدن پره ها و کاهش فضا به تدریج فشرده و دمای آن افزایش پیدا می کند. روان کاری پره های پمپ با روغن از یک سمت و بستن منافذ بسیار اندک بین پره ها و هوزینگ پمپ از سمت دیگر سبب مخلوط شدن تدریجی روغن با هوای فشرده شده بگونه ای که هوای فشرده در خروجی پمپ اسکرو دارای قطرات و بخاری از روغن می باشد

قطرات بزرگ تر روغن مخلوط در هوای فشرده خروجی از پمپ کمپرسور ابتدا با برخورد این هوا بر روی یک صفحه فلزی جذب شده و قطرات ریز تر با بکارگیری فیلتر سپراتور روغن از هوای کمپرسور جذب می شوند. جذب این قطرات معلق دو مزیت را به همراه دارد. اوله از آلودگی هوای فشرده خروجی از کمپرسور که برای کاربری های صنعتی دیگر مانند به حرکت در آوردن پمپ های دیافراگمی استفاده می شود می کاهد و به بهبود کیفیت هوا کمک می کند و ثانیا از هدر رفتن روغن جلوگیری به عمل می آورد. روغن جذب شده توسط فیلتر سپراتور کمپرسور به تانک ذخیره باز کشته و دوباره به چرخه روانکاری باز می گردد.

فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل

سوخت گازوئیل پر مصرف ترین نوع سوخت در صنایع سنگین می باشد. اغلب ماشین آلات سنگین معدنی، کشاورزی، حمل و نقل، راهسازی و معدنی از موتور های احتراق دیزلی استفاده می کنند که سوخت گازوئیل دارند. گازوئیل سوختی آلوده و دارای انداع بسیار متعددی آلاینده ها در فاز های جامد و مایع می باشد. این آلاینده ها در مراحل حمل سوخت از پالایشگاه ها توسط تراک ها و در مرحله ذخیره سازی این سوخت در داخل تانکر ها به آن اضافه می شوند.

فیلتر های گازوئیل نسل قدیم تنها از کارتریج هایی سلولزی مانند فیلتر های روغن تشکیل می شدند که قابلیت جذب آلاینده ها تنها در فاز جامد مانند انواع سنگ ریزه، گرد و غبار و الیاف را داشتند. با این وجود آلاینده های فاز مایع که آب در راس آنها با فراوانی بالا در سوخت گازوئیل یافت می شود از این فیلتر ها عبور کرده و با ورود به موتور اولا به کاهش دمای احتراق و کاهش راندمان و گشتاور خروجی از موتور دیزل می انجامید و ثانیا به زنگ زدگی سر سوزن های انزکتور و اجزای دیگر موتور و آسیب های جانبی دیگر ختم می شد.

نسل جدید فیلتر های گازوئیل تحت نام فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل دارای کارتریج هایی متشکل از دو بخش که یک بخش برای جذب آلاینده های فاز جامد مانند نمونه های سنتی از این فیلتر ها و بخش دوم که از الیاف مصنوعی تولید شده است برای جذب، پیوند و گسترش تدریجی قطرات ریز آب معلق در گازوئیل که در نهایت به سقوط این قطرات به داخل مخزن نگهدارنده آب در پایین فیلتر سپراتور است می انجامد. اغلب فیلتر های سپراتور گازوئیل دارای شیر هایی برای تخلیه و بکارگیری مجدد فیلتر هستند که به افزایش طول عمر کاری این فیلتر ها می انجامد.

برند های Separator filter

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا