آخرین و مهمترین خبرهای اجتماعی

فناوری ارتش ایالات متحده برای شکار پشه به کمک آمد!

سحراستادرحیمی_ محققان توانستند اولین فیلم را از لحظه شکار کردن لارو پشه به ثبت برسانند. این شکار آنقدر سریع انجام می شود که با چشم های غیر مسلح قابل مشاهده نیست. طول لاروهای شکارچی آبزی حدود ۲ سانتی متر است. این لارو ها در هنگام شکار سر خود را مانند نیزه به سمت طعمه خود پرتاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

حرف های جالب وزیر ارتباطات درباره پاخور ، فالوئر و خوشحالی از بی نیازی به پلتفرم های آمریکایی

کلک جدید ایلان ماسک برای پول گرفتن از توییتری‌ها!

در این تحقیق که چند دهه زمان برده است، محققان از زمان شکار سه گونه مختلف پشه فیلم برداری کرده اند. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که در هنگام شکار، پشه سر خود را حدود ۱۵ میلی ثانیه به سمت طعمه خود پرتاب می‌کند.

فناوری ارتش ایالات متحده برای شکار پشه به کمک آمد!

رابرت هنکاک، استاد گروه زیست شناسی دانشگاه متروپولیتن دنور، برای اولین بار در زمان دانشجویی خود این نوع شکار پشه‌ها را دهه‌ها پیش در یک کلاس حشره شناسی پزشکی مشاهده کرده‌است.

او می گوید:"در آن کلاس، زمانی که لارو T. amboinensis به طعمه خود واکنش نشان می‌داد، دانشجویان سعی می‌کردند لاروها را زیر میکروسکوپ تماشا کنند. ما تصاویر غیر واضحی را از فرو رفتن طعمه به سمت دهان لارو پشه را دیدیم".

اما گام بعدی این مشاهدات بیش از ۲۰ سال طول کشیده است تا دانشمندان بتوانند چگونگی شکار لارو ها را کشف کنند.

هنکاک در دهه ۱۹۹۰ با استفاده از سریعترین سیستم اپتیکی موجود در آن زمان مشاهداتی جدید را ثبت کرد. این سیستم اپتیکی برای ارتش ایالات متحده جهت ردیابی موشک ها ساخته شده‌بود.

در این مطالعه طعمه لاروها را با موچین‌های جواهرسازی مقابل دوربین قرار می‌دادند تا لحظه شکار را ثبت نمایند. در نهایت فیلم شکار لارو را با سرعت ۳۴۰ فریم در ثانیه ثبت کردند.

دانشمندان در مشاهدات خود دریافتند که لاروها سر خود را با فشار انباشته شده داخل شکمی پرتاب می‌کنند. همچنین دسته‌ای از موهای برس‌مانندی که در اطراف سرشان وجود دارد به جارو کردن طعمه به سمت آرواره‌ها و دندان‌های تیز شکارچیان کمک می‌کند.

طبق این مطالعه، شکار گونه P. ciliata معمولاً به صورت محوری-خطی و گونه T. amboinensis اغلب با مقدار زیادی قوس بدن و پیچش سر، همراه است.

فناوری ارتش ایالات متحده برای شکار پشه به کمک آمد!

پس از آن زمان این پروژهش تا سال ۲۰۲۰ متوقف شد. این بار، محققان از یک دوربین فیلمبرداری با قابلیت فیلمبرداری ۴۳۵۲ فریم در ثانیه استفاده کردند و لاروهای گونه S. cyaneus را در هنگام شکار مورد بررسی قرار دادند.

این مشاهدات نشان داد که لارو های S. cyaneus در هنگام شکار از حرکت سریع دم برای کشیدن طعمه به سمت دهان خود استفاده می‌کنند. این نوع پشه هنگامی که قربانی خود را می گیرد دهان خود را به سرعت باز و بسته می کند و آن را می‌بلعد.

۲۲۷۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا