آخرین و مهمترین خبرهای اجتماعی

عکسl تصاویر خیره‌کننده از اشیاء باستانی یک غار مخفی در فلسطین !

باستان شناسان در فلسطین اشغالی، درست در فاصله چند متری از ساحلی واقع در جنوب تل‌آویو، یک غار مخفی استثنایی را کشف کرده‌اند که ۳۳۰۰ سال پیش توسط تمدن باستانی مهر و موم شده و در آن، متعلقات قبرها و احتمالا دفن انسان‌ها پنهان شده است.

استفاده از این غار مخفی مربوط به دوره سکونت مصریان باستان به رهبری رامسس دوم است که در بین سال‌های ۱۲۱۳ تا ۱۲۷۹ قبل از میلاد سلطنت می‌کرد. در این بخش از فلسطین اشغالی، مصر یک امپراتوری را تحت کنترل داشته که از سودان امروزی تا سوریه را شامل می‌شد. کارگران ساختمانی که کار حفاری مکانیکی را در پارک ساحلی پالمیهم برعهده دارد، به شکلی غیرمنتظره به سقف این غار مخفی نفوذ کردند.

عکسl تصاویر خیره‌کننده از اشیاء باستانی یک غار مخفی در فلسطین

سپس، باستان‌شناسان IAA به محل کشف، فراخوانده شدند. در این بیانیه آمده که آنها از طریق نردبان به داخل غار تاریکی که به‌نظر می‌رسید در طول سال‌ها بی‌تغییر باقی‌مانده، بر روی پوششی سرامیکی و برنزی که به دقت جای‌گذاری شده بودند و معمولا از آنها در مراسم تدفین استفاده می‌شده، فرود آمدند. به باور تمدن‌های باستانی، این اشیاء در زندگی پس از مرگ، به کمک فرد درگذشته می‌آید.

این تیم در بیانیه‌ای اعلام کرد که باستان‌شناسان ده‌ها ظروف سفالی از جمله کاسه‌هایی عمیق و کم‌عمق که برخی از آنها با رنگ قرمز، رنگ‌آمیزی شده را در کنار جام‌هایی با پایه‌های پهن، دیگ‌های پخت‌وپز، کوزه‌های ذخیره‌سازی آب و لامپ‌هایی برای روشنایی پیدا کردند.

با این حال، برخی از صنایع دستی درون این غار مخفی واقع در فلسطین اشغالی، محلی و بومی نبودند. الی یانایی، باستان‌شناس IAA در این بیانیه گفت که تعدادی از ظروف سفالی در سوریه، لبنان و قبرس ساخته شده‌اند. این تیم قصد دارد هرگونه بقایای ارگانیک روی رگه‌های هر یک را بررسی کند تا در مورد آنچه ممکن است در داخل آنها وجود داشته باشد، اطلاعات بیش‌تری را کسب کند. این غار هم‌چنین دارای نوک پیکان‌های برنزی است که بر اساس جهت‌گیری‌شان، احتمالا در تیرکی قرار داشته‌اند که از آن زمان تجزیه شده است.

عکسl تصاویر خیره‌کننده از اشیاء باستانی یک غار مخفی در فلسطین

یانای در بیانیه خود گفت: این یک کشف تاریخی و بی‌نظیر است. این غار که با ظروف دست‌نخورده‌ای به مدت ۳۳۰۰ سال، از اواخر عصر برنز، در زمان پادشاه قدرتمند، رامزس دوم، برجای مانده است و به نوعی تداعی‌گر مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز است.

وی در ادامه ازود که چون این غار مخفی مهر و موم شده بود، بخش اعظم آن دست‌نخورده و به دور از غارت و سرقت باقی‌مانده است.

او گفت: این غار احتمالا چشم‌انداز کاملی از آداب و رسوم تدفین در اواخر عصر برنز را ارائه می‌دهد.

در بیانیه IAA هنوز مشخص نیست که آیا بقایای انسانی یا کتیبه‌ها یا آثاری که احتمالا بتواند فرد یا افراد را شناسایی کند، در غار پیدا شده است یا خیر. IAA از زمان کشف این غار مخفی در فلسطین اشغالی، آن‌را مجددا پلمپ کرده و از آن محافظت می‌کند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که این اثر تاریخی اخیرا مورد غارت قرار گرفته است. بر اساس این بیانیه، تحقیقات برای مشخص شدن هویت غارتگران در جریان است.

در همین حال، باستان‌شناسان خود را برای تجزیه و تحلیل حفاظت منحصر به فرد غار آماده می‌کنند. مدیر سازمان طبیعت و پارک‌های فلسطین اشغالی در بیانیه خود اعلام کرد:

خبر کشف این غار مخفی آتشی در دنیای آکادمیک برپا کرد و ما را با سیل انبوهی از درخواست‌های متعدد محققان برای شرکت در کاوش‌های باستان‌شناسی مواجه کرده است.

۲۲۷۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا