پزشکی

عواملی که باعث می شود هر 7 ثانیه یک نوزاد یا مادر باردار در جهان بمیرند

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: پیشرفت جهانی در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان از سال ۲۰۱۵ به مدت هشت سال راکد مانده است و دلیل این موضوع کاهش سرمایه گذاری در سلامت مادران و نوزادان است.

به گزارش بهداشت نیوز، گزارش جدید بهبود سلامت و بقای مادر و نوزاد و کاهش مرده زایی روز گذشته در سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت منتشر شد.

این گزارش جدید سازمان ملل نشان می دهد در سراسر جهان، سالانه بیش از چهار و نیم میلیون زن و نوزاد در طول بارداری، زایمان یا هفته های اول پس از تولد جان خود را از دست می دهند. آمار فوق این به این معنی است که هر ۷ ثانیه یک زن باردار یا یک نوزاد در گوشه ای از جهان می میرد. متأسفانه، بیشتر این مرگ‌ها ناشی از علل قابل پیشگیری یا درمان هستند.

دکتر انشو بانرجی، مدیر بخش بهداشت مادر، نوزاد، کودک و نوجوان و سالمندی در سازمان بهداشت جهانی، همچنین ابراز نگرانی کرد که مرگ و میر زنان باردار و نوزادان به میزان غیرقابل قبولی در سرتاسر جهان ادامه دارد که بخشی از آن به دلیل همه‌گیری کرونا است که خدمات بهداشتی حیاتی را مختل کرده است.

وی تاکید کرد: سرمایه ‌گذاری‌ های بیشتر و هوشمندانه ‌تر در مراقبت‌ های بهداشتی اولیه ضروری است تا اطمینان حاصل شود که هر زن و نوزاد بهترین شانس سلامت و بقا را دارند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، سالانه حدود ۲۹۰ هزار مرگ مادر، ۱.۹ میلیون مرده زایی و ۲.۳ میلیون مرگ نوزاد (نوزادانی که در ماه اول زندگی می میرند) در سراسر جهان رخ می دهد.

در این گزارش تاکید شده است که همه ‌گیری کووید-۱۹، افزایش فقر و تشدید بحران‌ های بشر دوستانه، فشار ها را بر خدمات بهداشتی زایمان و نوزادان تشدید کرده است که منجر به کاهش بودجه برای سلامت مادران و نوزادان شده است.

استیون لووریر، مدیر بهداشت یونیسف، در این رابطه خاطرنشان کرد که نوزادان، کودکان و زنانی که قبلاً در معرض تهدیدات سلامتی بوده ‌اند، با شدیدترین پیامد های کاهش هزینه‌ ها از زمان همه ‌گیری کووید-۱۹ مواجه هستند.

در ادامه به بررسی برخی از عوامل موثر در مرگ مادران و نوزادان در سراسر جهان اشاره می کنیم:

نارس بودن علت اصلی همه مرگ و میرهای کودکان زیر پنج سال در سطح جهان است، اما کمتر از یک سوم کشور ها واحد های مراقبت از نوزادان کافی برای درمان نوزادان نارس و بیمار دارند.
اکثر مراکز زایمان اضطراری در جنوب صحرای آفریقا فاقد منابع ضروری هستند.
کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای مرکزی و جنوبی بیشترین بار مرگ و میر نوزادان و مادران را دارند.
دکتر جولیتا اونابانجو، مدیر بخش فنی در صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، نابرابری ‌های اقتصادی-اجتماعی، تبعیض، فقر و بی‌عدالتی را به عنوان عواملی که منجر به نتایج ضعیف سلامت مادران و نیاز فوری به رسیدگی به این مسائل می‌شود، ذکر کرد.
منبع: سیناپرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا