رپورتاژ

شیر اطمینان چیست ؟

شیر اطمینان دسته ای از شیرهایی است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد  که از آن در جهت تنظیم ، کاهش و ثابت نگه داشتن فشار خروجی شیر در خطوط انتقال ، شبکه و توزیع آبهای آشامیدنی و خام و دیگر صنایع حتی در صورت ایجاد نوسان در فشار ورودی مورد استفاده قرار بهره می برند. شیر های فشار شکن در دو نوع مکانیکی و پایلوتدار شناخته شده است و مورد استفاده قرار می گیرند.

شیرهای اطمینان با عبور دادن سیال تحت فشار از یک مسیر جانبی، می توانند فشار موجود در سیستم را رها کنند ، شیر اطمینان به شکلی  طراحی یا تنظیم شده است که در یک فشار از قبل تعیین شده، عمل می ‌کند و از مخزنهای تحت فشار و سایر تجهیزات سیستم که در معرض فشار هستند، در برابر فشار بیش از حد مجاز محافظت می ‌کند و جلوی آسیب های احتمالی را می گیرد، از این جهت شیر های اطمینان از مهمترین فاکتور های استاندارد در هر کارخانه صنعتی هستند، با داشتن شیر های اطمینان شما می توانید با اطمینان بیشتری کار کنید، بدون اینکه استرس این را داشته باشید که هر لحظه شرایط از کنترل خارج شود، هر چند نباید فراموش کرد که خود شیر های اطمینان نیز شرایطی دارند و برای خودشان استاندارد های مخصوصی دارند، که باید هنگام تهیه آن ها به این استاندار ها توجه کرد.

کاربرد شیر اطمینان چیست ؟

در کارخانه های صنعتی، مخزن ها تحت فشار بايد به وسيله دريچه اطمينان محافظت شوند دلایل آن را قبلا گفتیم در صورت حفاظت نشدن از مخازن هر لحظه ریسک انفجار و یا خرابی وجود دارد پس بهتر است برای اطمینان از شرایط شیر اطمینان را برای کارآگاه خود تهیه کنید. دريچه های اطمينان بايد به گونه ای انتخاب شوند كه در صورت به هم خوردن تعادل در فشار مخزن، شير اطمينان باز شده و مقادير اضافی مايع يا گاز خارج شوند. شيرهای اطمينان در فشاری در حدود 10 درصد بيش از فشاری كه مخزن بايد نگه دارد و يا در بالاترين فشاری كه مخزن می تواند تحمل كند درست می شوند و پس از نصب مورد استفاده قرار می گیرند. در مخازن ضد انفجار، فشار مخزن نبايد از 20 درصد فشار شیر اطمینانی که طراحی شده است بالاتر برود.

شير اطمينان به عنوان وسيله ای مناسب و بسیار کاربردی در جهت جلوگيری از افزایش فشار ناگهانی در موتورخانه ها، كارخانه ها و به طور كلی انواع بخش های صنعتی و برای انواع مختلف سيالات از قبيل گاز، بخار، آب و يا هوای فشرده استفاده می شوند. محدوديت فشار در این موارد معمولا ناشی از فشار قابل تحمل تجهيزات، لوله ها و دستگاه ها و يا محصولات توليدی و همچنين مسائل مرتبط با حفظ ايمنی افراد می باشد كه اصطلاحاً به محدوده فشار كاركرد امن شناخته می شود.

چگونگی باز شدن شيرهای اطمينان و مشخصات کاربردی آن ها ارتباط مستقيم با نحوه طراحی قطعات داخلی شير ها دارد. در اغلب موارد اين طراحی ها طوری انجام می گردد كه پس از باز شدن شير اطمينان در اثر ازدياد فشار این عمل به سرعت بیشتر شده تا زمانی كه شير كاملاً باز شود.

شيرهای اطمينان از طریق آزاد كردن مقداری از سيال به واحد يا به داخل خطوط عمليات ايمن سازی را انجام می دهند تا جلوی خطر های احتمالی را بگیرند و صاحبان صنایع با ریسک کمتری به تولید محصولات خود بپردازند. شيرهای فشار در قسمت هایی که حداكثر فشار در خط تولید وجود دارد نصب می شوند ، نمونه ای از مکان هایی که این ابزار ها نصب می شوند می توان در سيستم های توليد بخار، شيرهای اطمينان برای جلوگيری از افزايش فشار بر روی بويلرها اشاره کرد.

مشخصات فنی شیر اطمینان

به‌ طور کلی شیر اطمینان از اجزا و مشخصات مختلفی تشکیل شده و در بخش زیر به مشخصات فنی آن‌ها اشاره خواهیم کرد: درپوش : درپوش ها اغلب در بخش فوقانی شیر اطمینان قرار داده می شوند و سبب محافظت از اجزای درونی شیر اطمینان خواهند شد.

بخش بونت : این بخش اساسا در قسمت میانی بدنه شیر اطمینان قرار دارد و به شکل پوششی بر روی فنر شمارده می شود . وظیفه کلی بونت محافظت از شیرهای اطمینان می باشد، بونت‌ها به‌ طور معمول در دو مدل باز و بسته طراحی می‌ شوند و تعیین نوع آن‌ها به شرایط سیال‌های موجود در شیر و نحوه‌ی نصب بستگی دارد، نوع سیالات در این قسمت بسیار تاثیر گذار است.

بخش بدنه: بخش اصلی شیر اطمینان که بیشتر وسایل و تجهیزات بر روی آن قرار می‌ گیرد ، بخش بدنه است و بدنه شیر اطمینان می تواند از جنس های فولاد، برنج، چدن و استنلس استیل باشد .

اهرم شیر اطمینان: بعضی از انواع  شیر های اطمینان به‌ صورت اهرم است و در بخش فوقانی شیر قرار می ‌گیرد. از اهرم شیر اطمینان عموما در شرایطی که شیر عمل ‌نکرده و یا وضعیت اضطراری پیش آمده باشد، استفاده می‌ شود.

تلفن ثابت:
۰۲۱-۳۶۴۱۶۱۰۶
۰۲۱-۳۶۴۱۶۱۰۳
همراه :
۰۹۱۲۷۶۵۴۸۷۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا