آخرین و جدیدترین اخبار فرهنگی و هنری

شعله‌ور شدن اعتراض‌ها در پی جنجال معده یک شاخ مجازی!

هنوز ۲۴ ساعت از انتشار خبر بیمه‌شدن معده حمید سپیدنام مشهور به «مستر تیستر» نگذشته است که موج انتقادات همه طرف‌های درگیر در ماجرا را فراگرفته است. از بیمه تعاون وابسته به یک وزراتخانه دولتی گرفته تا وزیر مسئول آن و حتی هتل اسپیناس پالاس که میزبان این مراسم بوده و البته خود مستر تیستر که به نظر می‌رسد انتقادات به او از صرف راه‌اندازی یک جریان نامطلوب فرهنگی-اجتماعی به سطح یک شوی تجاری فراتر رفته است.

چهره مشاغل پس از ورود به جهان جدید فضای مجازی به کلی تغییر کرده و خصوصاً رشد حضور عامه مردم در این فضا طی همه‌گیری کرونا، توجه همگان را به مسائل جاری و جریان‌ساز در این فضا بیشتر جلب کرده است.

فودبلاگری یکی از همین مشاغل است که مخاطبان بسیاری هم دارد و منحصر در اینستاگرام نیست. کانال‌های یوتیوب و حتی برنامه‌های تلویزیونی، پیشینه‌های جدی‌تر این فعالیت نسبت به اینفلوئنسرهای اینستاگرامی محسوب می‌شوند که حالا به خاطر رشد روزافزون حضور مردم ایران در اینستاگرام، از آن‌ها عقب افتاده‌اند.

انتقادها همچنان جاری است و جرقه بیمه کردن یک معده، خیلی گویا آتش زیر این خاکستر را شعله‌ور کرده است چرا که تا قبل از این، پنداشته می‌شد که فرهنگ جدید به سادگی در میان مردم یا لااقل اهالی اینستاگرام پذیرفته شده اما شعله انتقادات نشان می‌دهد این طور نیست.

رسانه‌های رسمی پیکان انتقادات خود را سمت نهاد بیمه‌کننده این معده گرفته‌اند و «بیمه تعاون» وابسته به «وزارت کار» را مسئول جا انداختن یک فرهنگ غلط غذایی و همچنین رویه اقتصاد سرمایه‌داری دانسته‌اند.

در اینستاگرام اما موج رسانه‌ها جدی‌تر و تیزتر در جریان است. یکی از کاربران در پستی که نزدیک ۶ هزار بار لایک داشته نوشته است: «معده مستر تیستر رو بیمه کردن و مجری میگه: «اینایی که دست نمی‌زنن حسودی می‌کنن؟ وگرنه خیلی باید تشویق کنین!» نکنه نوبل فیزیکه و ما خبر نداریم!؟ متأسفانه یا خوشبختانه (چون برای بعضیا یک شبه ره صد ساله رفتنه) جهان امروز تبدیل به بهشت امثال این افراد شده که بدون اینکه بدونن به چه دردی می‌خورن و چرا مورد اقبال جامعه هستن، همه جا در صدر نشونده میشن و مورد تکریم و تشویق و چاپلوسی متملقان قرار می‌گیرن».

یک‌خبرنگار فعال در اینستاگرام هم در پستی با ۱۲ هزار لایک به نقل بخش نادیده‌ای از فرهنگ عمومی پرداخته و با انتشار عکسی از دیده‌بوسی مسترتیستر با پدرش نوشت: «آن چیزی که شما در تصویر می‌بینید آدم سمت چپ است که دیروز بیمه تعاون معده‌اش را که پر است از آت و آشغال‌های فست‌فودی و رستوران‌های کنار خیابانی بیمه‌کرده‌است […] اما من همه توجهم به آدم سمت راستی‌ست! اصلاً حضور آدم سمت راستی در این عکس خیلی مهم‌تر است. «دکتر قدرت سپیدنام» کسی که مؤلف و مترجم اصلی بسیاری از کتب دانشگاهی و سطوح بالای کشور در شاخه مهندسی کامپیوتر است. […] اما کاش از این بیمه‌ها قسمت دکترسپیدنام‌ها هم بشود! وگرنه مسترتسترها جز خرابی عایده‌ای ندارند. آقای دکتر اجازه دهید ما فچقط در سپیدنام‌ها به خودتان افتخار کنیم.»

لزوم اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی

اما پیرو موج انتقادها در رسانه‌ها و افکار عمومی، نمایندگان مجلس نیز در صحن علنی به این اتفاق واکنش نشان دادند و لزوم اخذ مالیات از اینفلوئنسرها را یادآوری کردند. مالک شریعتی نیاسر در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با طرح پیشنهادی برای اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بیان کرد: «پیشنهاد بنده در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز موجود است. در پیشنهاد بنده اینفلوئنسرهایی که بالای ۲۰۰ هزار فالوئر دارند باید مالیات پرداخت کنند ما از معافیت‌های فرهنگی حمایت می‌کنیم اما درآمد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بسیار بالا است. در چند روز اخیر خبری منتشر شد که یکی از آن‌ها که مستر تیستر نام دارد آن‌قدر درآمد بالایی دارد که رفته و معده خود را بیمه کرده است. وی گفت: بر اساس پیشنهاد بنده باید عدالت اجرایی شود و این قشر پردرآمد نیز مالیات بپردازد

۵۸۵۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا