آخرین و مهمترین خبرهای جهان

سفر جنجالی جانسون به عربستان؛ نفت مهمتر از حقوق بشر

سفر جنجالی جانسون به عربستان؛ نفت مهمتر از حقوق بشر

ایرنا نوشت: سفر بوریس جانسون با هدف تلاش برای آنچه که پایان اعتیاد به منابع انرژی روسیه خوانده به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، با موجی از انتقادات سیاستمداران و فعالان حقوق بشر به دلیل بی توجهی دولتش به اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر در ریاض روبرو شده است.

به گزارش تارنمای شبکه خبری "اسکای نیوز"، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس با هدف افزایش فشار بر مسکو که درآمدهای اصلی آن بر فروش حاصل از سوخت های فسیلی متکی است، به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کرده تا با سران آن برای افزایش تولید نفت گفت‌وگو کند.

اما سفر نخست وزیر انگلیس به این کشورها از جمله عربستان به دلیل انتشار خبر اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر در یک روز، موجی از انتقادات را متوجه جانسون کرده است.

نخست وزیر انگلیس هدف خود را از این دیدار تلاش برای پایان "اعتیاد" غرب به نفت و گاز روسیه اعلام کرده است.

نخست وزیر انگلیس روز گذشته در مقاله‌ای برای روزنامه انگلیسی "دیلی تلگراف" نوشت که غرب «نمی‌تواند به این شکل ادامه دهد» و پس از تهاجم مسکو به اوکراین، از نظر اقتصادی به منابع روسیه وابسته بماند.

جانسون در مقاله خود اذعان کرد که پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، کشورهای غربی با اشتباه وحشتناکی که مرتکب شدند، فکر کردند می توان با روسیه روابط عادی را از سر گرفت.

وی افزود: اما ما به اشتباه نه تنها روابط اقتصادی را با روسیه از سر گرفتیم بلکه این روابط تشدید هم شد و بیش از هر زمان دیگری به نوسانات بهای جهانی نفت و گاز وابسته شدیم. بنابراین هنگامی که در نهایت «ولادیمیر پوتین» جنگ را علیه اوکراین به راه انداخت، می دانست که تحریم او برای جهان بسیار سخت خواهد بود. او می دانست که اعتیاد به وجود آمده است.

جانسون امروز چهارشنبه با «محمد بن زاید» ولیعهد امارات در ابوظبی دیدار خواهد کرد و سپس به ریاض می رود تا با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان گفت‌وگو کند.

ناظران می گویند انتظار می رود نخست وزیر انگلیس در این سفر کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای افزایش تولید نفت و گاز متقاعد کند. امری که به کشورهای غربی این امکان را می‌دهد تا وابستگی خود را به منابع انرژی روسیه کاهش داده و ضربات مالی بیشتری به مسکو وارد کنند.

با این حال، سفر جانسون پس از اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر در عربستان مورد انتقاد نمایندگان مجلس و فعالان حقوق بشر قرار گرفته است.

«جولیان لوئیس» نماینده ارشد محافظه کار پارلمان انگلیس که ریاست کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان را بر عهده دارد، از وزرای دولت انگلیس خواسته تا پیش از سفر جانسون به عربستان مطمئن شوند که تلاش برای رهایی از منابع نفت و گاز روسیه آنها را وابسته یک رژیم خصمانه و غیرقابل اعتماد نکند.

«اد میلیبند» رهبر پیشین حزب کارگر هم در واکنش به سفر جانسون گفت: «سفر نخست وزیر به عربستان نشانه آسیب پذیری و ناامنی انرژی ما است تا به دنبال افزایش تولید نفت از کشوری باشیم که سوابق وحشتناک حقوق بشری دارد». وی تاکید کرد: بهترین راه برای حل بحران انرژی، چرخش سریع به سمت استفاده از انرژی سبز و پایان دادن به وابستگی به سوخت های فسیلی است.

«کیتی فالون» از "کارزار ضد تجارت اسلحه" (یک سازمان مستقر در انگلیس که با هدف لغو تجارت بین المللی اسلحه فعالیت می کند)، گفت که سفر جانسون چراغ سبز دولت به تجارت با یک رژیم آدمکش بدون توجه به حق حیات شهروندان خود است، بماند که وضعیت کشورهای دیگر مانند یمن هم از سوی دولت انگلیس نادیده گرفته شده است.

311311

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا