رپورتاژ

سرطان سینه چیست؟ و عوامل موثر در درمان سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان می‌باشد که بیشتر در بین زنان دیده می‌شود تا مردان؛ اما به این معنی نیست که مردان سرطان سینه نمی‌گیرند. بصورت ساده، سرطان سینه یعنی وجود سلول‌های بدخیمی که بافت پستان‌ها و غدد شیری را درگیر خود می‌کند و مانع رشد و سلامت آن‌ها می‌گردد. درباره سرطان سینه هم مانند دیگر انواع سرطان شما هرچقدر سریع‌تر از آن مطلع شوید، راحت‌تر قادر به درمان آن خواهید بود.

در صورتی که عضوی از خانواده یا نزدیکان شما دارای سرطان سینه می‌باشد و به دنبال مطمئن‌ترین روش برای درمان او هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای دیدار با بهترین جراح سرطان سینه در تهران به وب‌سایت دکتر رقیه جلیلی سر بزنید.

عوامل موثر در درمان سرطان سینه

بهتر است که بدانید سرطان سینه تحت تاثیر چه مواردی شدت و یا کاهش می‌یابد. همانطور که انتظار می‌رود، درمان سرطان سینه به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد. از مهم‌ترین موارد، حجم و مکان توده می‌باشد. مطمئنا توده سرطانی براساس مکانی که در آن قرار میگیرد می‌تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد؛ همچنین حجم این توده می‌تواند بر شدت آن تاثیر بگذارد. از قطعی‌ترین مواردی که شما از دکتر خواهید شنید، میزان پیشرفته بودن بیماری می‌باشد که مطمئنا امید می‌رود که این میزان پائین باشد.

در بیشتر موارد سن و سال بیمار نقش مهمی را ایفا می‌کند و می‌تواند در روند درمان تاثیر فراوانی داشته باشد. برای مثال، اگر فرد موردنظر تحت تاثیر بیماری‌های دیگری می‌باشد، این مورد می‌تواند در روند درمان تاثیر بگذارد. برخی بیماران ممکن است برای دفعات متعددی به این بیماری مبتلا شده باشند که تعداد این دفعات بسیار مهم است.

سرطان سینه بدخیم

در دنیا سرطان سینه بیشترین نرخ بدخیمی را در بین انواع سرطان داشته است و عوامل متعدد مرگ ناشی از سرطان در میان زنان است. سرطان سینه در آمریکا به عنوان رایج‌ترین سرطان در بین زنان شناخته می‌شود و به عنوان دومین علت معمول مرگ ناشی از سرطان شناخته می‌شود.

ویژگی‌های گروه‌های در خطر سرطان سینه

همانطور که پیش‌تر گفته شد، سرطان سینه بیشتر در زنان شایع است تا مردان؛ تا جایی که سرطان سینه در زنان 100 برابر مردان می‌باشد و این رقم واقعی و قابل توجه می‌باشد. برای مثال در آمریکا سالانه 250 هزار زن با سرطان سینه مواجه می‌شوند، اما این رقم در مردان تنها 2500 نفر می‌باشد.

از دیگر مواردی که بسیار دیده شده است، رنگ پوست می‌باشد. به نظر می‌رسد که سرطان سینه بیشتر در زنان سفید پوست شایع است؛ البته سرطان سینه برای تمامی گروه‌های نژادی در نظر گرفته می‌شود.

همچنین در یک تحقیق مشاهده شده است که زنان بلند قد (معمولا با قد بیشتر از 175 سانتی متر) 20 درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند. هنوز مکانیسم و شیوه این ارتباط مشاهده نشده است اما گویا این مورد به دوران بلوغ و کودکی مرتبط است.

درمان سرطان سینه بدخیم

برای درمان سرطان سینه بدخیم روشهای متعددی وجود دارد که هر روش مناسب‌تر توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود، انتخاب می‌شود. بصورت کلی، درمان سرطان سینه شامل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و درمان هورمونی می‌باشد و بسته به فاکتورهای موثر در سرطان سینه و شرایط بیمار، یکی از این روش‌ها انتخاب می‌شود.

معمولا برای درمان تومور‌های کوچک‌تر از 3 سانتی‌متر از جراحی استفاده می‌شود. در این شیوه بخشی از سینه برش داده شده و تومور برداشته می‌شود. در صورتی که تومور بزرگ‌تر از 3 سانتی متر باشد و یا غدد لنفاوی را درگیر کرده باشد، از دیگر روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد استفاده می‌شود.

ممکن است که بعد از عمل جراحی، پزشک تشخیص دهد که جهت جلوگیری از برگشت دوباره سرطان، بیمار یک دوره پرتودرمانی را تجربه کند. البته امکان دارد که اندازه تومور بیش از 3 سانتی متر بوده و همان اول از همین روش استفاده گردد. پرتو درمانی یکی از آسان‌ترین روش‌های درمان سرطان است که در آن به وسیله اشعه ایکس برای از بین بردن و توقف رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. روش پرتو درمانی هیچگونه دردی ندارد و هر جلسه بسیار کوتاه می‌باشد. معمولا بیماران از روش پرتو درمانی ابراز رضایت می‌کنند زیرا علاوه بر ساده بودن آن، وارض بسیار کمتری دارد.

یکی از روش‌های درمان سرطان سینه که معمولا نام آن به گوش همه رسیده است، شیمی درمانی می‌باشد. شیمی درمانی از رایج‌ترین شیوه‌های مورد استفاده برای درمان سرطان می‌باشد. همانطور که شاید بدانید، یکی از ویژگی‌های شیمی درمانی که اغلب بیماران آن را دوست ندارند، عوارض آن می‌باشد. شیمی درمانی معمولا با خوردن قرص‌های شیمیایی و یا تزریق دارو انجام می‌گردد. عوارضی همچون کم اشتهایی، ریزش مو، حالت تهوع، زخم دور دهان و لب‌ها، اسهال و خستگی زیاد معمولا بعد از شیمی درمانی مشاهده می‌شوند و البته پس از اتمام دوره شیمی درمانی و سلامت فرد کاملا بازمی‌گردند.

شاید روشی که کمتر از همه نام آن را شنیده باشید، درمان هورمونی می‌باشد. در این روش معمولا با خورن داروهای هورمونی و یا برداشتن تخمدان‌ها که هورمون استروژن ترشح می‌کنند از رشد سلول‌های سرطانی بدخیم جلوگیری می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا