آخرین و مهمترین خبرهای جهان

رزمایش عظیم روسیه در نزدیکی مرز افغانستان

رزمایش عظیم روسیه در نزدیکی مرز افغانستان

ایسنا نوشت:یک بلوک امنیتی پساشوروی به رهبری روسیه، در میان تنش‌های بین مرزی در آستانه مذاکرات میان طالبان و قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای، بزرگترین مانورهای نظامی خود در چند سال گذشته را در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر خلاف دیگر همسایگان شمالی افغانستان که رهبری طالبان را عملاً به رسمیت شناخته و شروع به ایجاد روابط کاری با کابل کردند، تاجیکستان از به رسمیت شناختن آن‌ها خودداری کرده و گزارش‌هایی مبنی بر افزایش نیروهای نظامی در دو طرف مرز وجود دارد.

به گفته وزارتخانه‌های دفاع روسیه و تاجیکستان، در این رزمایش که توسط سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) انجام می‌شود، بیش از پنج هزار سرباز، که بیش از نیمی از آنها سربازان روس هستند، شرکت خواهند کرد.

این رزمایش‌ شش روزه در پی مجموعه‌ای از تمرینات کوچکتری است که در نزدیکی مرز افغانستان توسط روسیه و متحدانش در آسیای میانه در ماه‌های اوت و سپتامبر انجام شده است.

روسیه نگران احتمال نفوذ شبه نظامیان به جمهوری‌های آسیای میانه است که زمانی متعلق به شوروی بوده و امروز حائل دفاعی جنوبی روسیه هستند.

مسکو یک پایگاه نظامی در تاجیکستان دارد و به دولت دوشنبه (پایتخت این کشور) اطمینان داده است که در صورت هرگونه تجاوز به مرز آن‌ کشور، کمکشان خواهد کرد.

قرار است این هفته یک هیئت عالی رتبه طالبان برای گفتگوهایی که مسائل چین، پاکستان، هند و ایران را نیز شامل خواهد شد، به مسکو سفر کند؛ هرچند گزارش شده است که یک مقام ارشد روس گفته که انتظار پیشرفت خاصی را ندارد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان نیز گفت که مقامات روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان روز سه شنبه به طور جداگانه در مسکو دیدار خواهند کرد تا در مورد تغییر وضعیت در افغانستان موضع واحدی ارائه دهند.

311311

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا