خبری ویژه

رئیس‌جمهور اوایل سال جدید میلادی به «مسکو» سفر می‌کند

رئیس‌جمهور اوایل سال جدید میلادی به «مسکو» سفر می‌کند

سخنگوی دولت گفت: ولادیمیر پوتین از رئیس‌جمهور کشورمان دعوت کرد که به روسیه سفری داشته باشد، از این رو رئیس‌جمهور اوایل سال جدید میلادی به روسیه سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (سه شنبه) در دومین نشست خبری خود با اهالی رسانه ضمن تبریک میلاد با حضرت مسیح (ع) و همچنین سالروز حماسه ۹ دی، گفت: در آستانه ۹ دی قرار داریم روزی که روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است. این روز، روز ایستادگی مردم بر سر جمهوریت نظام بود.سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به ۱۳ دی سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم سلیمانی در اقدام تروریستی آمریکا به شهادت رسیدند، که حتماً پیگیری‌های حقوقی علیه آمران و عاملان این اقدام تروریستی با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

بهادری جهرمی با تاکید بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا از سوی مردم اظهار داشت: مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همراه استفاده از ماسک را همچنان ادامه دهند تا شیرینی کاهش مرگ و میر روزانه را بیشتر لمس کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت در هفته گذشته، عنوان کرد: شوراهای متعددی به ریاست رئیس جمهور در هفته‌های گذشته برگزار شد و دومین جلسه شورای عالی اشتغال نیز در همین دولت در فاصله کمتر از دو ماه که در گذشته بی سابقه بوده است برگزار شد که نشان از توجه و اهتمام دولت به حل مشکل بیماری مردم و جوانان دارد.

رئیس‌جمهور اوایل سال جدید میلادی به «مسکو» سفر می‌کند

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس‌جمهور به مسکو گفت: آقای پوتین از رئیس‌جمهور کشورمان دعوت کردند که به روسیه سفری داشته باشند از این رو رئیس‌جمهور اوایل سال جدید میلادی به روسیه سفر خواهد کرد.

وی در رابطه با جزئیات و زمان سفر رئیس جمهور به مسکو، افزود: در استمرار تعاملات راهبردی ایران و روسیه آقای پوتین از رئیس جمهور کشورمان دعوت کردند تا ایشان سفری به روسیه داشته باشند و اوایل سال آتی میلادی قرار است این سفر صورت گیرد. این سفر در چارچوب سیاست کشور مبنی بر همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه جهانی با اولویت کشورهای همسایه صورت خواهد گرفت و محوریت مباحث توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری است.

وی همچنین افزود: معاون سیاسی رئیس جمهور محتوای گفتگو و رایزنی‌های این سفر را نهایی خواهد کرد.

بهادری جهرمی در رابطه با انتصاب‌های دولت و اعتقاد منتقدین مبنی بر کند بودن این اقدام، تصریح کرد: این مطالبه مطرح شده، مطالبه به حقی است و بارها صدای آن به گوش دولت رسیده و در جلسات متعدد مطرح می‌شود. آقای رئیس‌جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت نسبت به لزوم تسریع و تثبیت مدیران تاکید داشتند. بنای دولت بر شایسته سالاری، کارآمدی و اعتقاد به حرکت تحولی است.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر آن است که مدیران شایسته و کارآمد امور مردم را برعهده بگیرند و به این موارد اعتقاد داشته باشند. دستور رئیس‌جمهور تثبیت این افراد بود تا با سرعت بیشتر جایگزینی‌ها انجام شود.

فروش نفت و بازگشت منابع ارزی خوب است

سخنگوی دولت در رابطه با وضعیت منابع ارزی و گشایش‌های ارزی در کشور نیز گفت: طبیعتاً کشور در شرایط تحریمی قرار دارد اما به نسبت این شرایط فروش نفت و بازگشت منابع ارزی خوب است و مشکلی در این زمینه نداریم. ما در بسیاری از روزها در بازار نیمایی عرضه ارز را بیش از تقاضای آن شاهد بودیم. امید است با سرعت فروش نفت و برخی تدابیر اتخاذ شده، شاهد تحولات و گشایش‌های بیشتر باشیم.

پیش بینی‌های دولت در بودجه کاملاً قابل دسترسی است

بهادری جهرمی در رابطه با تدابیر دولت در تامین منابع ارزی گفت: پیش بینی‌های دولت در بودجه کاملاً قابل دسترسی است. ما تقریباً همین میزان فروش و بازگشت ارز را شاهد هستیم و این پیش بینی‌ها بر اساس خوشبینی نبوده، بلکه بر اساس واقعیت‌ها است. از ابتدای سال تا پایان آذر ماه معادل ۴۰ میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف تامین ارز داشتیم که از مجموع تامین ارز ۱۲ ماهه سال گذشته بیشتر شده است. پیش از این هم رئیس جمهور بارها تاکید کردند که دولت مذاکرات را به زندگی مردم گره نمی‌زند و از راهکارهای خنثی سازی تحریم‌ها غافل نمی‌شود.

ستاد تنظیم بازار در حوزه گران فروشی با جدیت پیگیر است

وی در خصوص با بالا بودن قیمت کالاهای اساسی و موانع موجود در کاهش قیمت‌ها و همچنین برنامه دولت برای ثبات قیمت‌ها گفت: مشکلی که مشکل هر روزه مردم است دو بعد دارد. یک بعد ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای کشور است مانند تورم چندساله و بعد دیگر موارد گران فروشی و تخلفات صورت گرفته در بازار است. ستاد تنظیم بازار در دولت در حوزه گران فروشی با جدیت پیگیر است و جلسات این ستاد هر هفته با ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: تدابیر متعددی پیرامون گران فروشی اتخاذ شده است، برای مثال در خصوص تکمیل زنجیره توزیع کالا تصمیمات مهمی اتخاذ شده، همچنین نظارت بر بازار با همکاری صنوف در حال انجام است. اصناف در تنظیم بازار مشارکت دارند و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در کنار سازمان تعزیرات قرار گرفتند و سعی شد بدنه مردم با حمایت بسیج به کمک گرفته شوند.

افزایش قیمت‌ها ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای اقتصادی است

بهادری جهرمی بیان کرد: مسأله اساسی در افزایش قیمت ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای اقتصادی در حوزه بانک، ارز و حوزه‌های مختلف اقتصادی است. در بودجه ریزی ها رشد نقدینگی وجود داشته که اینها نیازمند برنامه ریزی ه ای بلند مدت است. دولت بسیاری از این موارد را در دستور کار خود قرار داده و در بودجه ریزی لحاظ کرده است و اصلاح در نظام پرداخت یارانه‌ها که یکی از عوامل جذب در بروز تورم است اتفاق خواهد افتاد.

دولت هیچ برنامه کوتاه مدتی برای حذف ارز ترجیحی دارو و گندم ندارد

وی در رابطه با حذف ارز ترجیحی دارو و گندم اضافه کرد: دولت هیچ برنامه کوتاه مدتی برای حذف ارز ترجیحی دارو و گندم ندارد و پس از تصمیم‌گیری مجلس، دولت در چارچوب قانون تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ خواهد کرد.

سخنگوی دولت در رابطه با برنامه دولت در خصوص بنزین نیز اظهار کرد: دولت هیچی برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. برنامه دولت باز توزیع عادلانه بنزین آن هم نه در کل کشور بلکه در دو جزیره انتخابی است. تا امروز یارانه بنزین به دارندگان خودرو تخصیص داده شده و بدتر اینکه آنهایی که دارای چند خودرو هستند یارانه بیشتری دریافت می‌کنند و در آلودگی شهرها هم اثرگذارند.

بهادری جهرمی تاکید کرد: باز توزیع عادلانه بنزین در دستور کار است و مردم خودشان نتیجه اجرای آزمایشی آن در دو جزیره را خواهند دید و می‌توانند اظهار نظر کنند. طبیعتاً پس از اجرای آزمایشی در سطح کلان برنامه ریزی خواهد شد و جزئیات اجرای آن به مردم اطلاع رسانی خواهد شد. نامه منتشر شده پیش از اجرا بود و شایعات به همراه داشت.

دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد

وی در رابطه با تکذیب افزایش قیمت بنزین از سوی مسئولین و مشابهت آن با دولت روحانی، گفت: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست. دولت سیزدهم دولت مردمی است نه امنیتی. دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد. اجرای توزیع عادلانه برای شیرین شدن آن با همین نرخ توزیع خواهد شد و نتیجه اجرای آن را خود مردم خواهند دید.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا