آخرین و جدیدترین اخبار اقتصادی

دومان: 330 میلیارد تومان از مردم گرفتم

تهران- ایرنا- سومین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده شركت دومان توكان امروز شنبه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی به صورت علنی برگزار شد. دومان سهند متهم ردیف اول این پرونده در این جلسه به دریافت 330 میلیارد تومان از مردم اعتراف كرد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، ابوالقاسم صلواتی ریاست دادگاه رسیدگی به پرونده 60 جلدی دومان توكان را با 186 شاكی و پنج متهم به عهده داشت. در دو جلسه گذشته این دادگاه نماینده دادستان تهران به قرائت كیفرخواست متهمان پرداخت و برخی شاكیان نیز درخواست های خود را مطرح كردند.
صفریان، نماینده دادستان از «دومان سهند» فرزند اصغر به عنوان متهم ردیف اول نام برد كه به مشاركت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشاركت در كلاهبرداری شبكه ای متهم است و رشید جباری فرزند محمد، مهدی ذكایی فرزند یحیی و احسان حدیدساز فرزند محمدعلی نیز به همین اتهام در دادگاه حضور دارند ولی ندا مختارزاده كه به معاونت در كلاهبرداری شبكه‌ای و معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی متهم است، به خارج از كشور متواری شده است.
به گفته نماینده دادستان متهمان این پرونده طی سال های متمادی با جذب سرمایه های مردم و وعده سودهای بالا در حوزه های مختلفی از جمله هتلداری، سرمایه گذاری در حوزه صنعت غذا و آشامیدنی، صنعت شكلات سازی، دارو، نفت، پوشاك و اپلیكیشن های موبایلی فعالیت كرده اند و با استفاده از همین سرمایه ها در دوبی، سنگاپور، لندن و كیش به خرید سهام برخی هتل های چند ستاره اقدام كرده و به سپرده گذاران وعده مسافرت با جت و اقامت در جزایر فیجی را داده اند.
متهم اصلی این پرونده در این جلسه اعلام كرد: شركت توكان گردش 550 میلیارد تومانی و جذب 330 میلیارد تومانی از مردم و سپرده گذاران داشته است.

* تعداد شاكیان، علت طولانی شدن این پرونده است
نماینده دادستان درباره اظهارات متهم در دومین جلسه دادگاه گفت: دومان سهند اعلام كرد كه روند رسیدگی به پرونده عمدا در دادسرا طولانی شده تا پرونده با توجه به استجازه رهبر معظم انقلاب در دادگاه ویژه رسیدگی شود؛ در حالی كه با توجه به تعداد شاكیان و تخصصی بودن پرونده، طبیعی است با طولانی شدن روند رسیدگی روبه‌رو باشیم.
صفریان افزود: حتی طبق استجازه رهبر معظم انقلاب پرونده‌هایی كه در مرحله تجدیدنظر قرار دارند، مشمول این استجازه می شوند و باید در دادگاه ویژه مورد رسیدگی قرار گیرند.
وی اضافه كرد: متهم در جلسه قبل به دادگستری توهین كرد و دادسرا این حق را برای خود محفوظ می داند كه در این زمینه متهم را مورد تعقیب قرار دهد.
نماینده دادستان افزود: متهم در جلسه قبل اعلام كرده بود كه پرونده شاكی نداشته و دادسرا بی جهت وارد این پرونده شده است در حالی كه با بررسی پیامك ها در فضای مجازی می توان اثبات كرد كه متهمان در جریان این مساله بودند كه سپرده گذاران از آنها شاكی هستند.

* ورود دادسرا، برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق مردم
وی اضافه كرد: دادستانی برای رسیدگی به این پرونده طبق ماده ۲۹۰ آیین دادرسی كیفری ملزم به شكایت شاكیان نیست. چون در هر جا كه حقوق ملت و اشخاص پایمال شود، دادستانی می تواند بدون وجود شاكی ورود پیدا كند.
صفریان گفت: اقرار به تنهایی دلیل محسوب نمی شود در حالی كه در كیفرخواست به اقرار متهم بسنده نشده بلكه در كنار آن از نظریه كارشناسی و سایر دلایل استفاده شده است و كیفرخواست را صادر كردیم.
نماینده دادستان تهران با اشاره به مانورهای متقلبانه متهم در جلسه قبل گفت: این مانورها نشان می دهد تبلیغات كذایی و واهی برای اغوای سپرده‌گذاران صورت گرفته است؛ به طوری كه در متن پیامك ها دیدیم دومان سهند تحت عنوان سرمایه‌گذار به كاركنان خود اعلام كرده بود كه از اهرم ترس یا وسوسه استفاده كنید و گفته بود كه بعضی ها را بترسانید ولی وسوسه بیشتر جواب می‌دهد.

* جشن تولد بادیگارد در فضای مجازی
وی افزود: متهم در جلسه قبل موضوع محافظ شخصی و بادیگارد را نفی می كرد؛ در حالی كه شخصی به نام مافی به عنوان بادیگارد شركت معرفی شده و حتی برای او جشن تولد نیز گرفته بودند و تصاویر آن را در شبكه‌های اجتماعی قرار دادند.

* 560 میلیارد گردش مالی شركت توكان
كارشناس رسمی دادگستری به درخواست قاضی صلواتی به ارائه گزارش كارشناسی حسابرسی این شركت پرداخت و گفت: شركت توكان طی سال های ۹۴ تا ۹۶ اقدام به افتتاح ۴۶ فقره حساب كرده بود كه ۵۶۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.
به گفته این كارشناس این گردش مالی شامل ۲۸۰ میلیارد تومان واریزی به حساب متهمان و ۲۸۰ میلیارد تومان برداشت بوده است. البته برخی از نقل و انتقالات در حساب های این شركت حذف شده و خالص واریزی این شركت ۱۴۱ و نیم میلیارد تومان بوده است كه ۷۰ درصد این واریزی ها شناسایی و مشخص شده كه از سوی چه كسانی صورت گرفته است.
وی افزود: ۹۴ میلیارد تومان مربوط به واریزی از سوی 259 سپرده گذار و ۲۵۰ میلیون تومان نیز مربوط به درآمد هتل ها و رستوران ها بوده است. البته برخی شكات هیچ سودی دریافت نكرده اند.

* هیچ اثری از سرمایه گذاری در شركت ندیدیم
كارشناس رسمی دادگستری افزود: ما هیچ اثری از سرمایه‌گذاری در این شركت ندیدیم و مدیران این موسسه همواره تلاش داشتند تا هر چه سریعتر به سود برسند.
وی افزود: ۸۳۰ فقره قرارداد مربوط به ۲۵۹ نفر در این شركت به دست ما رسیده كه ۳۱۷ میلیارد تومان سپرده بوده و ۱۶۷ میلیارد تومان مربوط به سود آن است. البته این شركت ماهیانه سه تا ۴۰ درصد سود به سپرده گذاران خود پرداخت می‌كرده كه بیشترین سودها در سال ۹۶ بوده است.
این كارشناس رسمی دادگستری اضافه كرد: یكی از دلایل طولانی شدن رسیدگی به حساب های این شركت، استفاده نكردن از نرم افزارهای حسابداری است و اگر از نرم افزارهای حسابداری استفاده می شد، در آن صورت گردش مالی و مبالغ شركت خیلی شفاف تر، دقیق‌تر و كامل‌تر بود.
وی افزود: ۱۱۹ نفر از شركت خارج شدند كه قرارداد آنها منقضی شده و قرارداد جدیدی وجود ندارد ۱۴۰ نفر نیز در هنگامی كه مدیرعامل این شركت دستگیر شد، قرارداد داشتند.

* اخطار قاضی صلواتی به متهم
قاضی صلواتی قبل از اظهارات متهم ردیف اول به او اخطار كرد تا ضمن رعایت نظم جلسه بر اساس صداقت سخن بگوید و از او خواست تا درباره مبنای تعیین سودهای اعلام شده، دفاع كند.
متهم گفت: میزان سود بر اساس پروژه ها بود و قراردادهای شركت در قالب مشاركت بسته می شد و به كسی سود ماهانه پرداخت نمی شد.
وی افزود: در این قراردادها گاهی ۴۰ درصد سود پرداخت می شد ولی سپرده گذاران در ضرر پروژه ها نیز مشاركت داشتند كه پروژه «آژانس مسافرتی اریكه ایرانیان» بر همین اساس بود.
رئیس دادگاه گفت: بر اساس گزارش حسابرسی ۱۵ نفر سودهایی از هشت تا ۴۰ درصد دریافت می كردند و شما در شهریور ۹۶ متوجه زیان‌ده بودن شركت شدید ولی نتوانستید جوابگوی سپرده‌گذاران باشید. چرا شركت را تعطیل نكردید؟
متهم درباره سرمایه شركت توكان گفت: من در زمان تاسیس شركت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آورده داشتم.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا به رغم اخطار نهادهای نظارتی به تبلیغات برای شركت ادامه دادید، اظهار داشت: بانك مركزی به ما تذكر داد ولی ما به دیوان عدالت اداری شكایت كردیم و شكایت ما نیز قبول شد. چون مصداق بانك مركزی واسطه‌گری و جذب سپرده بود كه ما هیچگونه جذب سپرده نداشتیم.
متهم تاكید كرد: سرمایه‌هایی را كه دریافت می كردیم، عندالمطالبه نبود و مصداق ماده ۵۵۱ قانون مدنی یعنی قرارداد مدنی بود و متن هایی كه از پیامك ها خواندید، باید به صورت كامل خوانده می‌شد و خواندن بخشی از آن جای سوال دارد.

* متهم: آموزش نحوه فروش در فضای مجازی اغواگری نیست
سهند گفت: آموزش نحوه فروش و ماركتینگ در كانال های فضای مجازی اغواگری نیست و اگر آن را مصداق اغواگری می دانید، تمام واحد های ماركتینگ را شامل می شود. چون در كانال ها به روش فروش و دریافت جذب سرمایه ها پرداخته می شود.

* متهم: پرداخت حق شاكیان اولویت من است
متهم در پاسخ مستشار كه گفت «شما هنوز در فضای اغواگری هستید»، اظهار داشت: درباره اتهام های وارده در جلسه قبل پاسخ دادم و در تمام بازجویی ها و تحقیقات دادسرا تاكید كردم كه اولویت من پرداخت حق شاكیان است.

* قاضی: از پاسخ دادن طفره نروید
متهم با اظهارات خود باعث شد تا قاضی صلواتی به او اخطار قانونی بدهد و بگوید: شما قادر به پاسخ دادن سوالات من نیستید و از جواب طفره می‌روید و برای آخرین بار می گویم اگر نظم دادگاه را رعایت نكنید، اقدام قانونی می كنم.
متهم در معرفی شركت های تحت پوشش شركت توكان گفت: رستوران های شمس العماره ۱ و ۲، آركا، كابانی، ستاره كیش و هتل ستاره كیش و هتل بلور از شركت‌های این جانب هستند.

* قاضی: چه كسی ادعای آزادی متهم را دارد؟
یكی از شاكیان گفت: متهم طبق اظهارات و پیام ها گفته است در صورتی كه از زندان بیرون بیاید، اصل، سود و خسارت‌های پول سپرده گذاران را برمی گرداند و ما از متهم می خواهیم توضیح دهد كه چگونه می‌خواهد این پول ها را برگرداند.
قاضی صلواتی گفت: چه كسی آزادی متهم را به شما اعلام كرده است؟ در هر دادگاه قاضی یك هفته بعد از آخرین جلسه، حكم صادر می كند و موضوعی به عنوان آزادی متهم وجود ندارد.
متهم گفت: من درخواست آزادی ندادم. من منتظر حكم دادگاه هستم.

* پرداخت 2 میلیارد تومان پورسانت
قاضی خطاب به متهم گفت: طبق گزارش های اعلام شده ۱۵ نفر بیشترین سود را دریافت كرده اند و ۱۷ نفر بیشترین پورسانت را برای مشاوره گرفتند كه از 590 میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان است. متهم در پاسخ گفت: چیزی به نام پورسانت نداریم. جمع این هزینه ها ۲ میلیارد تومان بوده كه در سه سال به ۱۷ نفر داده ام. یعنی نفری سه میلیون تومان بوده است.
وی در پاسخ به رئیس دادگاه درباره اعتیاد خود گفت: من حتی سیگار نمی كشم.

* وكیل متهم درخواست مهلت داد
مجتبی پناهی وكیل سهند با ارائه یك لایحه ۱۲ برگی به رئیس دادگاه گفت: متهم در تیر ماه ۹۴ شركت سرمایه گذاری توكان را با هدف اشتغالزایی تاسیس كرده و طبق نظر كارشناس رسمی میزان مشاركت به مبلغ 94 میلیارد تومان است كه 61 میلیارد آن به سرمایه گذاران پرداخت شده و 386 میلیارد تومان به شاكیان بدهكار است و می توان 12 میلیارد تومان از اموال این شركت را استیفا كرد.
وی از دادگاه خواستار اعطای مهلت و اعزام متهم برای تعیین تكلیف اموال شركت شد.

* وكیل متهم: سخنان موكلم در جلسه قبل زیبنده نبود
پناهی درباره صحبت های متهم در جلسه قبل نكاتی را بیان كرد و گفت: اظهارات متهم زیبنده نبود و با واقعیت مطابقت نداشت. چون بنده طی 15 روز 58 جلد از پرونده را در دفتر دادگاه مطالعه كرده و متهم چند بار از زندان تماس گرفت و بنده به اتفاق سایر وكلا توضیحاتی را از او اخذ كردم.
وی افزود: متهم اعلام كرده بود كه مداركی را برای دفاع ارسال می كند ولی تا این لحظه مدركی نفرستاده است.

* متهم: اتهام كلاهبرداری را قبول ندارم
متهم به عنوان آخرین دفاعیات با استناد به برخی از قوانین مربوط به كلاهبرداری خطاب به قاضی صلواتی گفت: شركتی كه 120 میلیارد تومان تراز مثبت داشته، چگونه كلاهبرداری می كند؟

* قاضی صلواتی: بازیگری یا خبرنگار؟
رئیس دادگاه پس از ارائه مطالبی از سوی متهم درباره درآمدهای شركت توكان گفت: اینجا دادگاه است. مگر می خواهی فیلم بازی كنی؟ زمانی خبرنگار بودی و حالا هم تصور می كنی خبرنگار هستی؟
متهم با بیان اینكه «همچنان خبرنگارم» اظهار داشت: شركت توكان گردش 550 میلیارد تومانی و جذب 330 میلیارد تومانی داشته و چگونه می توان گفت این شركت سوددهی نداشته و از پرداخت سود ناتوان است.
وی با قرائت مطالبی درباره ماهیت ركن مادی و معنوی كلاهبرداری گفت: برای احراز جرم كلاهبرداری باید همزمان با ركن مادی، سوء نیت نیز ثابت شود و با توجه به بازپرداخت سود، نمی توان عنوان كلاهبرداری به آن داد.
سهند همچنین اتهام اخلال اقتصادی را رد كرد و گفت: طبق گزارش كارشناس مالی هیچ حیف و میلی صورت نگرفته و سرمایه های مردمی به سمت پروژه های زود سودده هدایت می شد.
وی ضمن مقایسه پرونده موسسه ثامن الحجج و میزان مجازات مدیرعامل آن گفت: تمام پروژه های شركت توكان مشغول به كار بوده و هیچگونه شركت كاغذی و صوری نداشته ایم.

* عذرخواهی متهم از سپرده گذاران
سهند گفت: در حضور دادگاه اعلام می كنم با وجود این كه اتهامات وارده را قبول ندارم ولی آماده همكاری با دادگاه برای بازپرداخت اصل سرمایه، سود مندرج در قرارداد و ضرر و زیان وارده به شاكیان هستم.
وی از تمامی شاكیان بابت ضرر و زیان وارده عذرخواهی كرد و گفت: از دادگاه می خواهم كه احقاق حق اینجانب در اولویت نباشد بلكه احقاق حقوق شاكیان و رسیدن به پولشان جزو اولویت ها باشد.

* قاضی: متهم هیچ اموالی معرفی نكرده است
قاضی صلواتی گفت: متهم در آخرین دفاعیات خود شاكیان را تهدید می كند و متهم تا این لحظه هیچ صداقتی از خود به خرج نداده و هیچ اموالی را معرفی نكرده است.
در پایان با اعلام ختم رسیدگی به اتهام های دومان سهند، اعلام كرد كه ادامه رسیدگی به این پرونده فردا (یكشنبه) برگزار خواهد شد.

منبع : ایرنا
لینک کوتاه : https://irna.ir/xjrVQ6

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا