آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

در چه صورتی روابط تهران-ریاض می‌تواند خطرناک باشد؟

در چه صورتی روابط تهران-ریاض می‌تواند خطرناک باشد؟

معاون سیاسی ریاست‌جمهوری در دولت روحانی در واکنش به توافق ایران و عربستان نوشت: اگر این بار هم فقط به امضا و بازگشایی سفارتخانه‌ها بسنده شود، به زودی شاهد بحرانی شدن دوباره روابط فیمابین خواهیم بود.

حمید ابوطالبی در رشته توئیتی با بیان اینکه توافق ایران و عربستان، بازگشت به توافق امنیتی سال ۱۳۸۰ و همکاری‌های ۱۳۷۷ دولت اصلاحات است، نوشت: بازگشت به عقلانیّتِ دوران اصلاحات و اعتدال و‌ برقراری رابطه با عربستان اگرچه دیرهنگام ولی بسیار خوشحال‌کننده است؛ به ویژه آنکه نزدیک دو سال مذاکره‌ی این دولت، از طریق واسطه‌ها، برای رسیدن به تفاهم بیست سال پیش بوده است!

وی ادامه داد: ‌افزون براین، باید این امید نیز پدید آید که این بازگشت به عقلانیّت و اعتدال، و فاصله‌گیری ازتندروی و شعارمحوری، به حل مشکلات برجام وعضویت FATF و برقراری رابطه با آمریکا انجامیده و با جلوگیری از تخریب بیشتر رابطه با اروپا، روابط با غرب هم به دوران اصلاحات و اعتدال بازگردانده شود.

از سوی دیگر، چین با موضعی که در قبال یکپارچگی سرزمینی ایران گرفت نشان داد در سیاستهای خود اصول چندانی نداشته و ضعف سیاست خارجی و تحت تحریم بودن ایران را برای این واسطه‌گری به عنوان اهرم مورد بهره‌برداری قرارداده است! لذا شرایط ضامن بی‌طرف را نداشته و ایران را بیش از پیش اسیرخود خواهد کرد.

مشاور رئیس جمهور در دولت روحانی توضیح داد: افزایش روزافزون نقش چین در تحولات منطقه‌ای به اهرمی برای تامین منافع آن کشور ‌و به ضرر ایران تبدیل خواهد شد. به گونه‌ای که نخستین نگرانی آن در این زمینه در دو قطبی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ نقش خواهد بست؛ اینکه: تشکیل دو جناح(روسیه، چین،ایران) دریکسو و(آمریکا، انگلیس،فرانسه، آلمان) در سوی دیگر و قطبی شدنِ (۵+۱) دربرجام، نه تنها منافع ایران را تامین نمی‌کند بلکه ایران را وجه‌المصالحه نزاع استراتژیک «ناتو و شرق» دراوکراین و تایوان می‌نماید.

از این توافق بازگشت به عرصه بین‌الملل حاصل نخواهد شد

به نوشته طالبی، رابطه موجود غیررسمی عربستان و اسرائیل و آنچه تا کنون بر دو‌کشور گذشته است هم احتمالا با واسطه‌گری چین به زودی توسعه یافته و تغییر صورت خواهد داد.

با این رابطه‌ی دوسویه با ایران و اسرائیل، عربستان به بازیگر اصلی و مهم در منطقه تبدیل شده و صورت‌بندی تازه‌ای پدید خواهد آمد.

این چهره سیاسی اضافه کرد: وضعیت روابط خارجی ایران هم سبب می‌شود تا دیگر کشورها نسبت به این تحول کماکان احتیاط پیشه کنند، تحریمها هم جلوی هرگونه ارتباط پولی، بانکی، تجاری و… با عربستان و تفاهم ۱۳۷۷ را می‌گیرد؛ لذا از این تحول، اگرچه مهم، بازگرداندن ایران به عرصه بین‌الملل، بدون برجام و رابطه با آمریکا، حاصل نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا