آخرین و مهمترین خبرهای اجتماعی

در دیدار اژه‌ای با خانواده محکومان آبان 98 چه گذشت؟

در دیدار اژه‌ای با خانواده محکومان آبان 98 چه گذشت؟

رئیس قوه قضائیه با خانواده برخی محکومان امنیتی، جمعی از مالباختگان در پرونده‌های کثیرالشاکی، اصحاب دعوا در پرونده‌های بیمه‌ای دیدار و دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، در سلسله برنامه‌های ملاقات مردمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، صبح امروز چهارشنبه (۲۰ بهمن) رئیس قوه قضائیه قریب به ۲ ساعت با ۱۷ نفر از مراجعه‌کنندگان شامل برخی محکومان امنیتی و خانواده آنها، جمعی از مالباختگان در پرونده‌های کثیرالشاکی، اصحاب دعوا در پرونده‌های بیمه‌ای و همچنین سایر متقاضیان دیدار کرد.

این افراد طی روزهای گذشته با مراجعه به دفتر ارتباطات مردمی قوه قضائیه، درخواست‌های خود را مطرح کرده بودند و با عنایت به اینکه تصمیم‌گیری و صدور دستور در باب درخواست‌های این مراجعه کنندگان، عمدتاً در حیطه اختیارات و مسئولیت‌های قانونی رئیس دستگاه قضا بود، لذا شرایط دیدار مستقیم و بدون واسطه آنها با رئیس عدلیه فراهم شد.
رئیس قوه قضائیه در جریان ملاقات مردمی امروز خود، بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌ها با در نظر گرفتن جهات قانونی و تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضائی ابلاغ کرد.

یکی از مراجعه‌کنندگان از جمله شاکیان و مالباختگان یک پرونده کثیرالشاکی خودرویی که رئیس قوه قضائیه پس از استماع توضیحات این مراجعه‌کننده، فی‌المجلس با رئیس کل دادگستری استان البرز که پرونده مزبور در این استان در جریان است، تماس گرفت و تأکیدات و دستورات مقتضی را برای تسریع در تعیین تکلیف این پرونده که دارای ۲۰۰ شاکی است صادر کرد.
طبق وعده فاضلی رئیس دادگستری البرز جلسات دادگاه این پرونده کثیرالشاکی خودرویی در ابتدای اسفند ماه برگزار و تلاش خواهد شد قبل از پایان سال حکم مقتضی صادر شود.

صدور دستور از جانب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به رئیس دیوان عالی کشور برای رفع مشکل قضائی یک شهروند سالخورده که سواد خواندن و نوشتن نداشت نیز در جریان ملاقات مردمی امروز رئیس قوه قضائیه انجام گرفت.

مادر یکی از محکومان «پرونده جاسوسی در پوشش محیط زیست» که اکنون دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراند، از دیگر مراجعه کنندگان به رئیس قوه قضائیه بود که درخواست عفو و بخشش فرزند محکوم خود را داشت که رئیس عدلیه در رابطه با پرونده این فرد، دستور مقتضی صادر کرد.

یکی از مراجعه کنندگان در جریان ملاقات مردمی امروز رئیس قوه قضائیه، از شلوغی و ازدحام دفاتر خدمات الکترونیکی قضائی در مناطقی از تهران و قم گلایه داشت که رئیس عدلیه خطاب به این مراجعه‌کننده گفت: همین الان مکان و محل دقیق دفاتر خدمات الکترونیکی قضائی که دارای ازدحام و شلوغی هستند را اعلام کنید تا ترتیب اثر دهیم.

در جریان ملاقات مردمی امروز، مراجعه‌کننده‌ای درخواست عفو یکی از بستگان محکوم خود را داشت که رئیس قوه قضائیه پس از بررسی پرونده خطاب به فرد متقاضی اعلام کرد از آن جهت که پرونده دارای شاکی خصوصی است، مشمول عفو نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان ملاقات مردمی امروز خود با اشاره به فعال‌تر شدن بخش ارتباط مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: قبل از دهه مبارک فجر هر هفته تقریباً یکی از مسئولان عالی قوه قضائیه برای ملاقات مستقیم و بدون واسطه با مردم به مرکز ارتباط مردمی دستگاه قضائی دعوت می‌شد و در جریان این امر مسائل و مشکلات قضائی مردم مورد رسیدگی مسئول مربوطه قرار می‌گرفت.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در ایام دهه مبارک فجر رویه حضور مسئولان عالی قضائی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه برای رسیدگی به مسائل و مشکلات قضائی مردم به صورت روزانه انجام می‌گیرد.
او با بیان اینکه غیر از ملاقات‌های مردمی در جریان سفرهای استانی و همچنین بازدیدهای میدانی از مراجع قضائی، امروز سومین دیدار مستقیم و بدون واسطه خود را با مراجعه کنندگان به بخش ارتباطات مردمی قوه قضائیه در تهران برگزار کرد، گفت: نیاز به آگاهی‌بخشی به مردم و افزایش دانش حقوقی آنها موضوعی است که به شدت احساس می‌شود و در این امر خطیر هم خود قوه قضائیه و همچنین رسانه ملی دارای مسئولیت هستند.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌ها در بدو شکل‌گیری از حیث حقوقی یا کیفری بودن در مراجع قضائی جهت پیشگیری از معطل شدن مردم و اطاله دادرسی‌ها گفت: یکی از مسائلی که در جریان ملاقات مردمی امروز از جانب مراجعه‌کنندگان بیان شد موضوع اختلاف در صلاحیت مرجع رسیدگی‌کننده بود که این موضوع نیز از جمله مسئولیت‌های دستگاه قضائی است و باید تدابیری اتخاذ شود که به محض گشوده شدن پرونده، مرجع قضائی صلاحیت‌دار برای رسیدگی به آن تعیین شود تا از معطلی و رفت‌وآمدهای غیرضروری مردم به مراجع و مراکز مختلف قضائی جلوگیری به عمل آید.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس تصریح کرد: یکی از محاسن ملاقات‌های مردمی آن است که من به عنوان رئیس قوه قضائیه با مشاهده مشکل و آسیب در یک فقره از پرونده‌ها، برای رفع این مشکل و آسیب که احتمالاً دامن‌گیر پرونده‌های مشابه نیز می‌باشد دستورات مقتضی را به واحدها و مراجع قضائی سراسر کشور صادر می‌کنم.
رئیس عدلیه با اشاره به مصادیقی از مسائل و مشکلاتی که در جریان ملاقات مردمی امروز از جانب مراجعه کنندگان و متقاضیان مطرح شد در ادامه به نمونه دیگری از پرونده‌های مطرح شده در جریان ملاقات مردمی امروز اشاره کرد و در همین راستا از پرونده‌ای ناظر بر اشتباه در واریز مبلغ دیه تصادف که متعلق به یکی از هموطنان ارامنه بود سخن گفت.

او ضمن ترتیب اثر دادن برای رفع مشکل این هموطن ارمنی، بر ضرورت شناسایی مشکلاتی از این دست که زمینه معطلی و گرفتاری مردم را فراهم می‌آورد تاکید کرد و گفت: اینکه در بخشی از دستگاه قضائی از سوی متولی و متصدی‌ای اشتباه رخ دهد و تاوانش را ارباب رجوع بپردازد، قابل پذیرش و توجیه نیست و این موضوع از جمله مسائلی بود که امروز من را رنج داد.
رئیس دستگاه قضا همچنین از درخواست شهروندی سخن گفت که با چند ماه تأخیر در پیگیری مواجه شده بود؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن دستور فوری برای رفع مشکل این شهروند، به مسئولان حوزه ریاست قوه قضائیه تاکید کرد که درخواست‌های مردمی را با فوریت و جدیت پیگیری کنند و از هرگونه تأخیر در امر رسیدگی و ترتیب اثر دادن به تقاضاهای مردمی واصل شده، جداً بپرهیزند.

لازم به ذکر است در جریان نشست ملاقات مردمی امروز رئیس قوه قضائیه مشکل این شهروند حل و پرونده وی به نتیجه رسید.

او همچنین بر اهتمام خود برای شناسایی مشکل و آسیبی که باعث مغفول ماندن و عدم رسیدگی به این درخواست شده بود نیز تاکید کرد.

در سوم مردادماه سال جاری نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفتگو کرده بود.
رئیس قوه قضائیه در پایان دیدار مزبور به مسئولان قضائی ذیربط مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند را مورد بررسی مجدد قرار دهند تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول ارفاقات قانونی شوند.

در چهارم آذرماه نیز رئیس قوه قضائیه به مدت ۲ ساعت با تعدادی از خانواده‌های محکومین امنیتی، حوادث آبان ۹۸ و جرایم عمومی دیدار کرده بود و در جریان آن دیدار هم رئیس عدلیه بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌هایی که عمدتاً مربوط به جرایم عمومی و امنیتی بودند و ۳ فقره از آن‌ها نیز به محکومان حوادث آبان سال ۹۸ اختصاص داشت، با در نظر گرفتن تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضائی ابلاغ کرد.

علاوه بر رئیس قوه قضائیه که دیدارها و ملاقات‌های مستمر مردمی دارد و بدون واسطه و بصورت چهره به چهره، مشکلات مراجعه‌کنندگان به عدلیه را استماع می‌کند، سایر مقامات قضائی نیز بنا بر دستور و تاکید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به این مهم عنایت دارند؛ بر همین اساس، صرفاً طی ۲ ماه اخیر در تهران بالغ بر ۲۳۶ نفر از مراجعه کنندگان به دستگاه قضائی، بصورت مستقیم و بدون‌واسطه با مقامات عالیرتبه قوه قضائیه دیدار کرده‌اند و این رویه در تمامی مراکز استان‌ها و حوزه‌های قضائی جریان دارد.

همچنین تمامی مقامات و مسئولان عالی قضائی بصورت متناوب و روزانه ضمن حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، دیدارهای مستقیم و بدون واسطه‌ای با متن مردم و مراجعه‌کنندگان به مراجع و مراکز قضائی دارند و در راستای رفع مسائل و مشکلات قضائی مردم، اقدامات مقتضی و قانونی لازم را ترتیب می‌دهند.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضائی، یکی از رویکردهای اصلی در دوره تحول و تعالی است که مورد تاکید مؤکد حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای است و وی در اکثر موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های خود، پیگیری مستمر این رویکرد را به همه مسئولان و مدیران قضائی متذکر می‌شود.

مشی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز در طول این ۲۲۳ روزی که از انتصاب وی به سمت ریاست قوه قضائیه می‌گذرد، مؤید اعتقاد و الترام کامل رئیس عدلیه به برقرای ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضائی و استماع نظرات و مشکلات آنها از نزدیک است.

۲۳۵۲۳۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا