پزشکی

درمان اضطراب جدایی از والدین

متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، در آستانه بازگشایی مدارس، توصیه هایی برای والدین داشت که چگونه ترس از مدرسه را از فرزند خود دور کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، امین ماهورام اظهار کرد ترس از مدرسه یکی از مشکلات شایع در دوران تحصیل است که به ویژه در سال‌های ابتدایی دبستان بیشتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کودکان هنگام جدا شدن از والدین مضطرب می‌شوند به والدین هشدار داد: جلوگیری از هرگونه تماس کودک با محیط خارج، این پیام را به کودک می‌دهد که محیط بیرون خطرناک است.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه هراس از مدرسه، ترس بیش از حدی است که در مورد برخی کودکان در خصوص رفتن و ماندن در مدرسه وجود دارد، افزود: این کودکان ممکن است در مکان‌های دیگر بتوانند دوری از مادر را تحمل کنند.

وی خاطر نشان کرد: ترس از مدرسه می‌تواند از بخش خاصی از مدرسه، عملکرد تحصیلی، محیط مدرسه یا در اثر تجربه اتفاق‌های ناخوشایند، مانند آزار دیدن از دوستان در مدرسه یا مشکلاتی در مسیر خانه تا مدرسه باشد، در این موارد پی بردن به علت هراس، برای مداخلات درمانی ضرورت دارد.

ماهورام با اشاره به اینکه برخی کودکان هنگام جدا شدن از مادر اضطراب شدیدی تجربه می‌کنند، توضیح داد: در مواردی هم کودک حتی در خانه هم مانند سایه مادرش را دنبال می‌کند تا به این وسیله بر اضطراب خود غلبه کند. چنین کودکانی به جدا شدن از مادر (یا هرکدام از والدین) و خانه، تمایلی نشان نمی‌دهند، چون به شدت وابسته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اضطراب جدایی می‌تواند به صورت‌های گوناگون، حتی شکایات جسمی مانند دردهای شکمی، حالت تهوع، بی اشتهایی، مشکلات خواب، سردرد و کابوس‌های شبانه خود را نشان دهد افزود: در صورت بروز علائم اضطراب جدایی در نوجوانان، باید بررسی و درمان جدی‌تر باشد، زیرا در برخی موارد علائم اولیه افسردگی نوجوانان همین اضطراب جدایی است.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان به والدین توصیه کرد: کودک به جزئیات همه قوانین و مقررات مدرسه واقف نیست و تهدید و ترساندن آن‌ها می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، بنابراین هرگز او را از معلم نترسانید، مثلاً به او نگویید اگر غذا نخوری به معلمتان خواهم گفت.

ماهورام تاکید کرد: برای آن که بتوانید استرس و نگرانی شروع مدرسه فرزندان‌تان را کاهش دهید باید به سراغ روش تمرین و تکرار بروید، یعنی باید تغییرات روزمره‌ای را که بعد از شروع سال تحصیلی در زندگیشان رخ می‌دهد پیش از آن زمان کم‌کم ایجاد کنید تا خود را به آنها عادت دهند. برای مثال شما می‌توانید از چند روز قبل از شروع مدرسه، فرزند خود را صبح زود بیدار کنید.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از والدین عادت دارند که تا لحظه آخر در کنار فرزند خود بمانند و خیال کودک خود را راحت کنند، در حالی که این کار باعث می‌شود جدایی کودک از والدین سخت‌تر شود. بهتر است والدین بصورت تدریجی از کودک دور شوند تا هم برای کودک قابل تحمل باشد و هم بتوان پس از مدتی ترس از جدایی را از بین برد.

ماهورام به والدین یادآوری کرد: اگر کودک شما دچار مشکلات جدی و یا اختلالات مشخصی نباشد، می‌تواند یاد بگیرد که خودش را با شرایط جدید و رفتن به مدرسه تطابق دهد. علاوه بر آنکه مهم است به ترس‌ها و نگرانی‌های فرزند خود توجه کنید و آنها را نادیده نگیرید، به فرزند خود بگویید در کنار او هستید و می‌توانید با کمک یکدیگر آمادگی لازم را برای این مرحله تازه از زندگی او ایجاد کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا