پزشکی

داروهای کمیاب را این گونه پیدا کنید

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به اینکه اخیراً در سطح استان با کمبود شیرخشک مواجه بودیم، گفت: با اقدامات انجام‌شده نسبت به دو هفته گذشته وضعیت بهتری داریم.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر کاوه دماوندی‌کمالی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: داروخانه‌ها به سه دسته روزانه، نیمه وقت و شبانه روزی تقسیم می‌شوند و معمولاً بیشتر داروخانه‌ها در استان روزانه و شبانه‌روزی هستند.

وی با تأکید بر اینکه ساعت کاری داروخانه‌های روزانه باید حداکثر ۱۲ ساعت و حداقل هشت ساعت باشد، افزود: ساعت کاری داروخانه‌ها باید بین هشت صبح تا ۲۲ شب باشد، در اکثر صدور پروانه‌ها شروع به کار داروخانه‌ها معمولاً بین ساعت ۹ تا ۱۰ صبح اعلام کرده که تا ۲۲ شب هم فعالیت آن‌ها ادامه دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان به گلایه برخی از مردم علی آبادکتول از کمبود داروخانه اشاره کرد و افزود: علی آبادکتول از جمله شهرهایی بوده که تعداد داروخانه‌ها بعد از ابلاغ آیین‌نامه جدید دو برابر شده، این شهرستان یک داروخانه شبانه‌روزی وجود دارد و از لحاظ اضافه شدن داروخانه شبانه‌روزی و صدور مجوز جدید به این شهرستان مشکلی نداریم.

دماوندی‌کمالی به شرایط تبدیل به داروخانه به داروخانه شبانه‌روزی اشاره کرد و توضیح داد: داروخانه‌هایی که یک سال از زمان فعالیت آن گذشته باشد و متراژ کف ۴۵ متر باشد و تخلف به مرجع قضایی نداشته باشد به راحتی می‌توانند به داروخانه شبانه روزی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار داروخانه‌های شبانه‌روزی داروخانه‌های کشیک هم فعالیت می‌کنند تا در روزهای تعطیل به کمک داروخانه‌های شبانه روزی بیایند، خاطرنشان کرد: برای کردکوی کلاله مجوز داروخانه شبانه روزی صادر شده و علی‌آبادکتول متقاضی دارد و به زودی مجوز آن صادر می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان، آخرین وضعیت کمبود دارویی را در سطح استان گلستان تشریح کرد و گفت: مشکل کمبود سرم‌های وارداتی و داروهای آنتی‌بیوتیک قبل از سال ۱۴۰۲ حل شد و در حال حاضر با راهکارهای اتخاذ شده مشکل چندانی در این حوزه وجود ندارد، همچنین اخیراً با کمبود شیرخشک مواجه بودیم که با تمهیدات انجام شده نسبت به دو هفته گذشته وضعیت مطلوب‌تری داریم.

دماوندی‌کمالی متذکر شد: بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌توانند با مراجعه به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان و یا شبکه بهداشت و درمان شهرستان مربوطه، نام بیمار را در سامانه ثبت کنند تا برای تأمین دارو دچار مشکل نشوند. همچنین سامانه ۱۹۰ معاونت غذا و دارو هم پاسخگوی شهروندان است.

وی از نظارت دقیق بر حوزه دارو خبر داد و خاطرنشان کرد: در نظارت‌ها بر حوزه دارو موارد مختلف اعم از تأمین دارو، نحوه محاسبه قیمت، شرایط نگهداری و تمامی روال‌های جاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و این پایش‌ها به طور مرتب انجام می‌شود. مردم می‌توانند گزارش تخلف و شکایات خود را به تلفن ۳۱۹۳۲۵۳۶ گزارش کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا