رپورتاژ

“خیزش شهاب‌سنگی” کلایمرها: آیا نسل جدیدی از کلایمر شهرهای ما را متحول خواهد کرد؟

 

با وجود تمام توجهی که به نقش خودروها در مناظر شهری ما شده است، کلایمرها در حال تبدیل شدن به وسیله حمل و نقل واقعاً ضروری شهر جهانی هستند. در رویدادی که اخیراً توسط Otis برگزار شد تا « کلایمر Gen2 Life » جدید خود را در خط افق صعودی لندن بفروشد، حس واقعی بودن در بازار گاو نر وجود داشت.

برتراند روتاگنون، مدیر بازرگانی Otis گفت: «در حال حاضر دو میلیارد نفر در روز با کلایمر سفر می‌کنند – این یک چهارم کل جهان است. شهرها در حال بلندتر شدن هستند و نیاز به تراکم دارند. حمل و نقل با کلایمر انبوه بخشی از چشم انداز شهر آینده است.

جمعیت سالخورده، دسترسی معلولان، شهوت “خط آسمان امضا ” را با فناوری کلایمر بهتر اضافه کنید، و آینده کلایمر امن و سودآور به نظر می رسد – بازاری که تخمین زده می شود تا سال 2021 به ارزش 125.22 میلیارد دلار برسد .

پاتریک کار می‌گوید: «افزایش شهابی در کلایمرها وجود داشته است، بدون اینکه ظاهراً جناسی در نظر گرفته شده باشد. کار مدیر انجمن تاریخی کلایمر در نیویورک است که تا تابستان گذشته که تعطیل شد، ادعا می کرد تنها موزه کلایمر جهان است. اکنون صدها هزار کلایمر بیشتر از 15 سال پیش وجود دارد. در چین، رشد کلایمرها بسیار زیاد بوده است. اوتیس و شیندلر در حال مبارزه مرگ و زندگی برای به دست آوردن بهترین قدرت [در بازار] هستند.”

بنابراین تجارت حمل و نقل عمودی و جنگ تحقیق و توسعه در جریان است. مدل Gen2 Life Otis قصد دارد «کلایمر هوشمند» را به بازار انبوه بیاورد، با برنامه‌ای که کلایمر را از تلفن هوشمند شما فراخوانی می‌کند، به‌علاوه «فناوری تسمه تخت انقلابی» که گفته می‌شود اجازه می‌دهد دستگاه کار کلایمر فشرده‌تر و فشرده‌تر شود. انرژی کارآمد

در همین حال، رقیب همیشگی اش، شیندلر، کلایمر پنل خورشیدی را معرفی کرده است ، و ThyssenKrupp در حال راه اندازی یک کلایمر بدون کابل است که از فناوری مبتنی بر آهنربا تغذیه می کند. همچنین تعداد رو به رشد کلایمرهای دو طبقه وجود دارد. و، البته، مسابقه‌ای در حال انجام برای سریع‌ترین – در حال حاضر، ساختمان Taipei 101 در تایوان است که در آن کلایمر با سرعت 37.7 مایل در ساعت حرکت می‌کند.

تایپه 101
تایپه 101 سریع ترین کلایمر جهان را دارد. عکس: عالمی
به زودی، کلایمرها به صورت افقی و همچنین عمودی در داخل ساختمان حرکت خواهند کرد. آن‌ها بدون دکمه کار می‌کنند و بخشی از اینترنت اشیا می‌شوند، داده‌های مربوط به اجزا و کاربران را جمع‌آوری می‌کنند، توقف کف شما را پیش‌بینی می‌کنند و «زمان اقامت» شما را نظارت می‌کنند.

این ممکن است باعث ایجاد وحشت در بین ما کسانی شود که به ویژه کلایمر را دوست ندارند – اما اگر نمی خواهید شهرها پراکنده شوند، کار می گوید، ما فقط باید آنها را بپذیریم. “اگر هر ساختمان در طبقه پنجم متوقف شود – که حداکثری است که مردم می خواهند پیاده روی کنند – نیویورک تا اوهایو و لندن تا نیمه راه منچستر کشیده می شود.”

شکل دادن به قلمرو شهری
در 150 سال یا بیشتر از وجود تجاری خود، کلایمرها قلمرو شهری را شکل داده اند. در کتاب Lifted: A Cultural History of the Elevator ، نویسنده آندریاس برنارد اشاره می کند که چگونه کلایمر نه تنها ظاهر شهرها، بلکه زندگی درونی آنها را تغییر داده است: انتقال زندگی مجلل از زمین به قله ای که زمانی ارزان تر بود (در پاریس هاوسمان ، کمترین مقدار روکش های مطلوب همیشه بالاترین هستند). حتی داشتن یک رمانتیسم خاص آسمانی (منطقه تماشای طبقه 86 ساختمان امپایر استیت مدتهاست که مقصد پیشنهاد ازدواج بوده است).

ما باید به سمت پله ها هدایت شویم زیرا کلایمرها برای مدت طولانی در اولویت قرار گرفته اند
پل نوکی
حتی طبیعت را بالا می برد. در برج خلیفه دبی ، که در حال حاضر مرتفع‌ترین ساختمان جهان است، می‌توانید با تماشای آن در طبقه همکف، دو غروب خورشید را در یک روز ببینید و سپس با کلایمر به بالای آن بروید.

با این حال، کلایمرها بار خاصی از بیگانگی را حمل می کنند. جین جاکوبز ، گورو شهرنشین، طرفدار آن نبود، زیرا فکر می کرد که ایجاد “آپارتمان های کلایمر” زندگی خیابانی را خالی کرده است. و آن‌ها می‌توانند انکوباتور اضطراب باشند: آن آینه‌های بی‌رحم، چهره‌های خالی مسافران رو به جلو – بدون در نظر گرفتن ترس همیشگی از گیر افتادن، یا سقوط شدید روی زمین.

بنابراین طراحان کلایمر دستی در تلاش هستند تا کابین خود را انسانی کنند و نگرانی های اساسی را از بین ببرند. کار، که از طرفداران پر و پا قرص کلایمرهای بزرگ اولیه است (“من به ویژه کلایمرهای قفس پرنده را با صندلی های مخملی دوست دارم”) می گوید تلاش زیادی برای “زیباتر کردن کلایمرها و کمتر کلاستروفوبیک بودن” انجام می شود. به نوبه خود، Otis قول داده است که کلایمر را به چیزی که آن را “اتاق شیک و کاربردی” می نامد تبدیل کند.

در عین حال، طرفداران طراحی سلامت فعال پیشنهاد می‌کنند که ممکن است ما بیش از حد به کلایمرها متکی باشیم و حرکت‌های رو به رشدی برای دور کردن ما از آنها وجود دارد.

تغییر خانه در تیت مدرن.
«پله‌های بیانیه»: خانه سوییچ در تیت مدرن. عکس: مشاهده تصاویر / رکس / شاتر استوک
در ایالات متحده، مرکز طراحی فعال ، استفاده از پله ها را تشویق می کند – همانطور که NHS انجام می دهد – و دستورات بهداشتی برای ” فعالیت اتفاقی ” در حال افزایش است و بالا رفتن از پله اولین گام آشکار است. یک شرکت اجتماعی به نام StepJockey (که توسط وزارت بهداشت بریتانیا تأمین مالی می‌شود) با هدف ایجاد تغییرات رفتاری از طریق علامت‌های مارک تجاری. پل نوکی، کارگردان آن می‌گوید: «ما باید به سمت پله‌ها هدایت شویم، زیرا کلایمرها برای مدت طولانی در اولویت قرار گرفته‌اند.

بیشتر پیاده‌روها می‌توانند پنج یا شش طبقه را تحمل کنند، و بیشتر ساختمان‌ها تا 10 طبقه بالا می‌روند – هنوز هم برای بسیاری قابل مدیریت است. اما حتی در ساختمان های بلندتر نیز می توانید استفاده از کلایمر را کاهش دهید.

«اغلب شرکت ها در ساختمان های بزرگتر چهار طبقه می گیرند. نوکی، که فکر می‌کند کلایمر ایده‌ای قرن بیستمی است، می‌گوید که آنها باید کارکنان را تشویق کنند که بین آنها راه بروند، به سمت سالن بدنسازی، غذاخوری.

همچنین استدلال می شود که کلایمرها کارایی کمتری دارند. یک مقاله IBM Smart Cities در سال 2010 نشان داد که کارکنان اداری ایالات متحده در 16 شهر در طول یک سال، 33 سال خالص را در انتظار کلایمرها سپری کردند که تأثیرات واضحی بر بهره وری داشت. و به جای گرد هم آوردن مردم، کلایمرها می توانند ضد اجتماعی باشند: زمانی که شرکت بیوتکنولوژی ایالات متحده Sigma-Aldrich یک راه پله مرکزی نصب کرد، باعث افزایش تعامل کارکنان شد .

ربات شخصی در جشنواره خلاقیت Spikes Asia در سنگاپور
پیشرفته ترین شهر دنیا کجاست؟ (و این سانفرانسیسکو نیست…)
ادامه مطلب
در همین حال، بازگشتی به پله‌های “بیانیه” بزرگتر وجود دارد. پله های عریض و برازنده معماران Tate Modern Switch House هرتزوگ و دی میرون به طور خاص برای ترویج تعامل طراحی شده اند. اپل طرح پله‌های شیشه‌ای در فروشگاه و برند خود را به ثبت رسانده است، در حالی که پلکان زندگی استودیو Paul Cocksedge برای ساختمان اداری Ampersand در سوهو برای گرد هم آوردن مردم طراحی شده است.

اما همانطور که مشاور کلایمر جان نیوبولد از می گوید: “پله ها شیک هستند اما تشنه فضا هستند، بنابراین بیشتر توسط توسعه دهندگان مترقی به جای توسعه دهندگان حجم مورد تاکید قرار می گیرند.”

با توجه به اجتناب ناپذیر بودن آنها، شرکت های کلایمر در تلاش هستند تا محصولات خود را جذاب تر و فعال تر کنند. روتاگنون می‌گوید: «از آنجایی که شهرها غیرشخصی‌تر شدند، اکنون باید احساس شخصی‌تر کردن کلایمرها را ایجاد کنیم.» علاوه بر فناوری هوشمند، این به معنای ارتقای طراحی داخلی بهتر است، به طوری که، همانطور که نیوبولد می‌گوید: «کلایمرها بیشتر شبیه یک اتاق دنج با سطوح و رسانه‌های جذاب می‌شوند».

نکته بعدی شاید بازگرداندن ذره ای از آن زرق و برق قدیمی باشد. جو کیلگالون، مدیر فروش Otis، می‌گوید که به طور فزاینده‌ای از خریداران خصوصی و بوتیک‌ها تماس می‌گیرد و از کلایمرهای تمام سفید “Zen” و احیای کلایمرهای آهنی قدیمی کنسرتینا درخواست می‌کند.

برخی از ما همیشه تلاش می کنیم و راه می رویم – و برای ما خوب است. اما کار، مورخ لیفت، قاطعانه در اردوگاه دیگر است: “من می گویم تمام انرژی را برای چیزهای سرگرم کننده ذخیره کنید.”

Guardian Cities را در توییتر و فیسبوک دنبال کنید و به بحث بپیوندید

… از آنجایی که شما امروز از هلند به ما ملحق می شوید، ما باید یک لطف کوچک بخواهیم. از زمانی که ما ۲۰۰ سال پیش شروع به انتشار کردیم، ده ها میلیون نفر به روزنامه نگاری بی باک گاردین اعتماد کرده اند و در لحظات بحران، عدم اطمینان، همبستگی و امید به ما مراجعه می کنند. بیش از 1.5 میلیون حامی، از 180 کشور، اکنون ما را از نظر مالی قدرت می‌دهند – ما را به روی همه باز نگه می‌دارند و به شدت مستقل هستند.

برخلاف بسیاری دیگر، گاردین هیچ سهامدار و مالک میلیاردر ندارد. فقط عزم و اشتیاق برای ارائه گزارش های جهانی با تاثیر بالا، همیشه عاری از نفوذ تجاری یا سیاسی. چنین گزارشی برای دموکراسی، انصاف و مطالبه بهتر از قدرتمندان حیاتی است.

و ما همه اینها را به صورت رایگان ارائه می کنیم تا همه بخوانند. ما این کار را انجام می دهیم زیرا به برابری اطلاعات اعتقاد داریم. تعداد بیشتری از مردم می توانند رویدادهای جهانی را که جهان ما را شکل می دهند پیگیری کنند، تأثیر آنها را بر مردم و جوامع درک کنند و برای انجام اقدامات معنادار الهام بگیرند. میلیون‌ها نفر می‌توانند از دسترسی آزاد به اخبار باکیفیت و واقعی، صرف‌نظر از توانایی‌شان در پرداخت هزینه، بهره ببرند.

اگر زمانی برای پیوستن به ما وجود داشت، اکنون است. هر سهمی، هر چند بزرگ یا کوچک، به روزنامه نگاری ما قدرت می بخشد و آینده ما را حفظ می کند. از Guardian با حداقل 1 یورو حمایت کنید – فقط یک دقیقه طول می کشد. اگر می توانید، لطفاً هر ماه با مبلغی منظم از ما حمایت کنید. متشکرم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا