جدیدترین و مهمترین اخبار علمی

حمله گوگل به یوتبرهای چینی| یوتوب؛ ابزار حکومت‌ها برای اجرای عملیات‌های هماهنگ شده؟

گوگل گزارش TAG Bulletin مربوط به فصل سوم ۲۰۲۲ را منتشر کرد تا از نحوه‌ی مدیریت محتوا در شماری پلتفرم‌های پرمخاطبش پرده‌ بردارد. TAG Bulletin که به‌صورت فصلی منتشر می‌شود، به روایت گوگل، گزارشی برای شفاف‌سازی درباره‌ی «کمپین‌های عملیاتیِ هماهنگ‌شده‌ای است» که از پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب و سرویس تبلیغاتی ادسنس (AdSense) حذف شده‌اند. به گفته‌ی گوگل این کمپین‌ها ابزاری برای «اعمال نفوذ» و تأثیرگذاری بر دیدگاه کاربران به شیوه‌ای مخرب هستند.

بیشتر بخوانید:

فوری | گوگل مپ هم فیلتر شد

عکس | حضور تی‌رکس 68 میلیون ساله در حراجی هنگ کنگ

براساس نوشته‌ی MSPowerUser، گوگل در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی بیش از ۱۰ هزار کانال یوتیوب را که به کمپین‌های هدایت‌شده از سوی چین ارتباط داشته‌اند، حذف کرده است. گوگل همچنین از حذف کمپین‌های کشورهای دیگری مثل روسیه، ترکیه، ویتنام، میانمار و ایالات متحده خبر می‌دهد. ظاهراً هیچ کشوری به اندازه‌ی چین در تلاش برای راه‌اندازی کمپین‌های این چنینی نبوده است.

با وجود این‌که ۱۰ هزار کانالِ حذف‌شده به چین مرتبط بوده‌اند، گوگل به‌طور واضح به محل اصلی فعالیت آن‌ها اشاره نکرده است. احتمالاً شماری از این کانال‌ها در خارج از چین فعالیت کرده‌اند.

گوگل می‌گوید کانال‌های حذف‌شده‌ی مرتبط به روسیه،‌ منتقد ناتو، اوکراین و به‌طور کلی، کشورهای غربی بوده‌اند. گوگل می‌گوید برای تحقیقات روی حساب‌های کاربری مرتبط به روسیه، با توییتر همکاری کرده است. شماری از کانال‌های حذف‌شده‌ی مربوط به روسیه، به زبان فرانسوی ویدیو تولید می‌کردند. FBI، اداره‌ی تحقیقات فدرال آمریکا، به گوگل در جریان تحقیق روی حساب‌های کاربری کمک کرده است.

۲۲۷۳۲۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا