دسته‌بندی نشده

ثبت شرکت دارویی (راهنمای جامع و کاربردی)

ثبت شرکت دارویی

ثبت شرکت دارویی : در زمان نگارش این مقاله، جهان درگیر بحران پاندمی کرونا یا کووید ۱۹ می باشد. این بیماری، تاثیر بسیار زیادی بر اوضاع سیاسی و اقتصادی و وضعیت معیشت کل جهان و کسب و کارها گذاشته است و بسیاری از شرکت ‌های بزرگ و کوچک دچار آسیب و صدمات بسیار شده ‌اند. اما در این شرایط برخی از کسب و کارها نه تنها دچار بحران نشده ‌اند، بلکه رشد و افزایش نقدینگی نیز داشته اند. یکی از بزرگ ‌ترین این کسب و کارها، شرکت های دارویی هستند.

شرکت های دارویی طیف وسیعی از خدمات و تولیدات را در رابطه با موارد سلامتی و بهداشتی و درمانی در بر می گیرند. در دو سال اخیر و با گسترش بحران کرونا، این شرکت ها رونق قابل توجهی داشته است. به همین دلیل اخیرا تقاضا برای ثبت آنها بالا رفته است. با توجه به این موضوع در این مقاله به شرح کامل ثبت شرکت های دارویی و موارد و نکات در رابطه با آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید : ثبت شرکت با مسئولیت محدود

آشنایی با انواع شرکت های دارویی

 

به طور کلی شرکت های دارویی در یکی از موارد زیر فعالیت دارند:

  1. تولید دارو
  2. پخش دارو

صادرات و واردات بین المللی دارو

 

روند ثبت و کسب مجوز برای هر کدام از انواع شرکت های دارویی مشابه می باشد، اما برای هر کدام نیاز به مجوزها و بررسی های خاصی می باشد. همچنین یک شرکت دارویی می ‌تواند یک یا دو یا هر سه نوع فعالیت ذکر شده را داشته باشد، اما برای هر کدام باید مجوز مربوطه را اخذ کرده باشد.

همچنین شرکت های دارویی می توانند به صورت شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تضامنی به ثبت برسد. که در مقاله های پیش تر به طور کامل در مورد تمامی این شرکت ها توضیح داده ایم.

نحوه ثبت شرکت دارویی و شرایط آن چگونه است؟

 

با توجه به اینکه فعالیت شرکت های دارویی با سلامت مردم در ارتباط بوده و با توجه به حساسیت های در این زمینه، کسب مجوز و احراز صلاحیت آن دارای شرایط خاص و بررسی دقیق و نظارت ویژه می ‌باشد که به آن خواهیم پرداخت.در اساسنامه شرکت دارویی باید نوع فعالیت (تولید، پخش، صادرات و واردات) و همچنین محدوده فعالیت (استانی یا کشوری) ذکر شود.

 

برای ثبت هر شرکت باید به کمیسیون بالادستی مربوطه آن مراجعه نمود. در مورد شرکت دارویی، باید به معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی مراجعه نمود. کسب تاییدیه و مجوز فعالیت، صدور پروانه تاسیس و نیز ثبت شعبه توسط این کمیسیون انجام می ‌پذیرد. همچنین بازرسی و ممیزی دوره‌ای نیز توسط این کمیسیون به طور مستمر انجام می‌ گیرد.

بیشتر بخوانید : ثبت شرکت تعاونی

در نظر داشته باشید در قدم بعد، برای شرکت ‌های دارویی علاوه بر کمیسیون فوق، باید از اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر نیز مجوز و تاییدیه بگیرید.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت دارویی چیست؟

 

مدارکی که باید برای ثبت شرکت دارویی تهیه شود به شرح زیر است:

فرم اطلاعات و مشخصات اعضای هیئت مدیره

گزارش مکتوب فعالیت و اهداف شرکت و توانمندی ها و متن اساسنامه

درخواست کتبی دریافت موافقت اولیه به کمیسیون معاونت غذا و دارو (استانی یا کشوری)

مشخص نمودن محل فعالیت، دفتر و انبار شرکت با سند یا قولنامه

گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل شرکت دارویی

گواهی عدم سوء فعالیت در حیطه پزشکی و دارویی

گواهی انتشار ثبت شرکت در یکی از روزنامه های رسمی کشور

تکمیل و اظهار فرم تعهدنامه

گواهی مستند داشتن فعالیت و خدمت موثر در رابطه با حوزه درمان و پزشکی

پس از انجام مراحل و کسب تاییدیه از کمیسیون، باید معرفی نامه کتبی و مهر شده از معاونت غذا و دارو را دریافت کنید.

 

نحوه تاسیس شرکت دارویی چگونه است؟

در ابتدا باید مدارک ذکر شده را تهیه نمود و به کمیسیون تحویل داد. کمیسیون پس از بررسی‌ و تحقیقات لازم، در صورت تایید و موافقت مجوز یکساله صادر می کند. در صورتی که در طول این یک سال و پس از بازرسی های دوره‌ ای، شرایط صلاحیت مربوطه را دارا باشد، مجوز برای دو سال دیگر نیز تمدید می شود.

 

پس از گذشت دو سال تمدید شده، در صورتی که شرکت همچنان شرایط صلاحیت را دارا باشد ، می تواند پروانه تاسیس شرکت دارویی را اخذ نماید. لازم به ذکر است که در طول زمان فعالیت شرکت در صورتی که مشکلی در شرایط صلاحیت به وجود آید، پروانه شرکت لغو می گردد.

 

برای تمدید دوره دو ساله و همچنین دریافت پروانه تاسیس دائمی، باید شرکت مزبور حداقل ۲۰ شعبه یا نمایندگی در حیطه فعالیت خود به ثبت رسانده باشد (همراه با نظارت بر آن ها). برای تمدید لازم است تا کارشناسان مربوطه کمیسیون که به طور مستمر بازرسی های دوره ای انجام می دهند، فعالیت شرکت را تایید نمایند.

شرایط کلی برای اعضای هیئت مدیره چیست؟

 

برای ثبت شرکت دارویی، مدیر عامل و کلیه اعضای هیئت مدیره شرکت باید شرایط زیر داشته باشند:

 

داشتن تابعیت ایرانی

اعتقاد صریح به ادیان تعریف شده در قانون اساسی

داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت (برای آقایان)

نداشتن سوء پیشینه

داشتن مدرک مستند مبنی بر داشتن فعالیت مرتبط و توانمندی های مربوطه در حیطه موارد درمانی و پزشکی (این گواهی باید به تایید کمیسیون قانونی رسیده باشد)

نکات تکمیلی و دیگر موارد که باید بدانید

در حال حاضر امکان ثبت شرکت دارویی به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری وجود دارد. روند انجام کار معمولا ۳ تا ۶ هفته زمان می برد، مگر اینکه نیاز به بررسی های بیشتری توسط کمیسیون بوده و یا مدارک ناقص باشد.

 

برای ثبت شرکت دارویی باید نام مناسب و منحصر به فرد انتخاب کنید. این نام باید به تایید اداره ثبت شرکت ها و نیز کمیسیون معاونت غذا و دارو نظام پزشکی کشور برسد.

 

شما می توانید شرکت دارویی مورد نظر خود را بدون دردسر و توسط شرکت افق نیکان به ثبت برسایند. برای این کار تنها کافی است با شماره های درج شده در سایت افق نیکان تماس حاصل فرمایید و ضمن دریافت مشاوره از کارشناسان ما صفر تا صد کار ثبت شرکت را به ما بسپارید تا از نتیجه نهایی کار خرسند باشید. فرایند ثبت شرکت به صورت آنلاین کاری است که توسط فردی با تجربه باید انجام گیرد.

منبع : افق نیکان

انتهای رپرتاژ آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا