پزشکی

توصیه های تغذیه ای ایام نوروز

برای بهره مندی از تغذیه سالم و الگوی صحیح تغذیه به منظور حفظ سلامتی در ایام نوروز توصیه های این مطلب را به خاطر بسپارید.

به گزارش بهداشت نیوز، برای بهره مندی از تغذیه سالم و الگوی صحیح تغذیه به منظور حفظ سلامتی در ایام نوروز توصیه های زیر را به خاطر بسپارید:

1- به طور کلی رعایت پروتکل های دقیق بهداشتی در ایام نوروز برای پیشگیری از کرونا ضروری است . بنابراین از دید و بازدید ها و دور همی های فامیلی تاحدالاامکان باید اجتناب کرد و توصیه می شود دید و بازدید را امسال از طرق فضای مجازی انجام دهید . در صورت لزوم از انواع شیرینیهای ساده و دراندازه کوچک برای پذیرایی استفاده کنید تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند. خودتان نیز اگر مایل به مصرف شیرینی هستید از شیرینی های ساده وکوچک و به مقدار کم استفاده کنید. شیرینی های تازه که با مقادیر زیاد شکلات ، خامه یا ژله تهیه می شوند میزان کالری بالایی دارند و مقادیر زیادی قند و چربی وارد بدن می کنند که علاوه بر اضافه وزن ، بالارفتن میزان چربی های خون را نیز بدنبال خواهند داشت.مصرف زیاد مواد قندی و شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و از این طریق ریسک ابتلای شما به کرونا راافزایش می دهد.

2- توصیه می شود برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی که عامل خطر ابتلا به کرونا است بجای شیرینی یا شکلات یک عدد میوه مصرف کنید .

مصرف میوه و سبزی به خاطر دارابودن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامینهای A ، C ، B ، املاح معدنی آهن، منیزم، پتاسیم و موادآنتی اکسیدانی همچون فلاونوئید و کارتنوئید میتواند با تقویت سیستم ایمنی ما را در برابر بیماری های زیادی بخصوص کرونا بیمه کند. آنتی اکسیدان ها از طریق ترکیب شدن با رادیکال های آزاد که بدنبال واکنش های اکسیداسیونی در بدن تولید می شوند از آسیب و تخریب سلول های بدن جلوگیری می کنند. در واقع مصرف سبزیجات رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامین های مختلف میتوانند بروز بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی، فشار خون ،دیابت، سرطان به خصوص سرطانهای دستگاه گوارش و چاقی را در افراد کاهش دهند. همچنین مصرف میوه و سبزی می تواند از افزایش وزن و چاقی که احتمال ابتلا به کرونا را در فرد افزایش می دهد جلوگیری کند . چاقی خود یک عامل خطر مهم ابتلا به کرونا محسوب می شود. مرگ و میر ناشی از کوید 19 در افراد چاق بیشتر است.

درمیان میوه ها ، مرکبات و سیب از پرخاصیت ترین هاست. مصرف موز بدلیل داشتن کالری زیاد باید محدود شود. خیار نیز چون کالری بسیار کمی دارد و برای کسانی که اضافه وزن دارند یا دچار دیابت یا چاقی هستند بسیار مناسب است.

به راحتی و با افتخار به میزبان بگویید که برای کنترل وزن و حفظ سلامتی نمی خواهید در مصرف شیرینی و شکلات و اجیل زیاده روی کنید.
از انواع شربت های خانگی کم شیرین مانند شربت سکنجبین، شربت خاکشیر، شربت به لیمو، شربت آبلیمو و به جای نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی که قند زیادی دارند استفاده کنید .
بهتر است در ایام کرونا از توت فرنگی که میوه فصل بهاری است به دلیل بافت میوه که نمی توان به خوبی ضد عفونی کرد به دلیل شرایط کرونا تا حد امکان از مصرف آن خودداری کنید.
از تعارف کردن زیاد و اصرار برای خوردن به میهمان خودداری و هرگز همپای هرمیهمان شما هم شیرینی و آجیل مصرف نکنید.
به تغذیه سالمندان و کودکان و نوجوانان توجه بیشتری کنید تا از پرخوری و در مصرف شیرینی و شکلات و اجیل و ابتلا به چاقی آنها جلوگیری شود.
بلافاصله پس از صرف شام نخوابید و یا قبل از خواب آجیل زیاد مصرف نکنید.
زیاده روی در مصرف آجیل وشیرینی در ایام نوروز شما را از مصرف کافی سایر گروههای اصلی غذائی مانند شیر و لبنیات ، گوشت و حبوبات و سبزی ومیوه باز می دارد . در این ایام سعی کنید برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی بیشتر از انواع سبزی های خام و پخته خصوصا" سبزی خوردن و سالاد خانگی در وعده های غذایی استفاده کنید. انواع سبزی های خام و تازه حاوی ویتامین های مختلف هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال به کرونا را کاهش می دهند.
از مصرف شیر و لبنیات کم چرب به میزان حداقل دو لیوان شیر یا جایگزین های آن یعنی ماست و پنیر استفاده کنید.
برای صرف چای ، بجای قند و شکلات ، از کشمش ، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید واگر قهوه و نسکافه برای پذیرایی سرو می شود از نوع بدون قند آن استفاده کنید.
درمصرف آجیل زیاده روی نکنید . انواع مغزها وتخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند . بطوری که هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری است . از انواع آجیل های بدون نمک ویا کم نمک استفاده کنید. آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک ، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند. بویژه افرادی که به فشار خون بالا دچار هستند و هم چنین بیماران قلبی عروقی ازمصرف آجیل های شور باید اجتناب نمایند.
در وعده ناهار و شام ، اگر چندین نوع غذا سرو می شود ، حتی الامکان به یک نوع غذا بسنده کنید و سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنید . به این ترتیب میزان دریافت کالری حاصل از غذای مصرفی محدود می شود. ضمنا سالاد و سبزی بدلیل داشتن فیبر ، جذب چربی ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و بدین ترتیب از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می کند.
کم آبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد، بنابراین روزی 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
کمبود خواب باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود. خوابیدن به مدت هفت تا نه ساعت به صورت روزانه برای بزرگسالان توصیه می شود. کودکان بسته به سنشان به 8 تا 14 ساعت خواب نیاز دارند.
از سیر، زنجبیل و پیاز هر روز در غذا های مصرفی استفاده کنید. این سه ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.
تخم مرغ منبع بسیار مناسبی از پروتئین و مواد مغذی متنوع است. فقط توجه داشته باشید که بهتر است تخم مرغ را بجوشانید و بصورت آبپز کاملا سفت و پخته شده مصرف کنید و از نیم پز کردن، عسلی نمودن و یا نیمرو کردن آن بپرهیزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا