رپورتاژ

تابلوهای برق که در ساختمانها از انها استفاده می شود

کسانی که در شرکت‌ها یا سازمان‌ها مسئول خرید تابلو برق می‌شوند و یا صاحب صنفی که برای مجتمع خود قصد خرید تابلو برق را دارد، اگر اطلاعات اولیه و الزامی را درباره انواع آن و نوع کارکرد آن نداشته باشد، مطمئنا در خرید آن دچار مشکل می‌شود. تابلو برق در یک مجتمع، نقشی حیاتی دارد که بر روی تمامی دستگاه‌های متصل به برق در این مجتمع تاثیر می‌گذارد و در صورت بروز کوچک‌ترین اشکالی در آن، می‌تواند صرر فراوانی به مدیریت مجتمع وارد نماید. به همین دلیل معمولا پیشنهاد می‌شود قبل از ساخت تابلو برق و یا سفارش آن از شرکت‌های تولیدی، اقدام به مطالعه موارد اولیه درباره آن نمائید. در این مقاله تمامی موارد اولیه مورد نیاز را خواهیم گفت و همچنین به الزاماتی قبل از سفارش و خرید تابلو برق خواهیم پرداخت.

همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات وب سایت صنعت یار استفاده کافی را ببرید تا بتوانید همراه با راهنمایی و مشاوره پیش رفته و بهترین انتخاب را داشته باشید. توجه داشته باشید که بازدید کارشناس شرکت تولیدی تابلو برق از محل پروژه قبل از طراحی و نقشه کشی تابلو برق الزامی است تا تابلوی برق با توجه به شرایط و نیازهای محل کار شما طراحی شود.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق یک باکس یا محفظه فلزی پلاستیکی می‌باشد که جهت کنترل جریان برق و ولتاژ آن نصب می‌گردد.  تابلو برق برای محافظت از تجهیزات صنعتی، روشنایی و مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های بزرگ و همچنین کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تابلو برق همچنین برای حفاظت از کارمندان و افرادی که در محیط کار می‌کنند در برابر ولتاژ بالای برق نصب می‌گردد و معمولا این محفظه برای افراد عادی باید غیرقابل دسترسی باشد.

تابلوهای برق از نظر ولتاژ و فشار به دو دسته تابلوی برق فشار متوسط و تابلوی برق فشار ضعیف تقسیم می‌شوند که این دو گروه خودشان انواع دیگری را شامل می‌گردند. برای مثال، تابلوی برق فشار ضعیف انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز شما و نوع واحدی که تابلو در آن نصب می‌شود، یکی از آن‌ها انتخاب می‌شود.

  • تابلو توزیع برق صنعتی: جهت استفاده در شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی
  • تابلو توزیع برق مسکونی: این تابلو در واحدهای مسکونی خصوصا آپارتمان‌ها و ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تابلو بانک خازن: از این تابلو برای کاهش برق مصرفی و همچنین کاهش ولتاژ برق در مواردی که به ولتاژ کمتری نیاز دارید استفاده می‌شود. معمولا برای مصرف برق کمتر و صرفه جویی در برخی موارد از این نوع استفاده می‌شود.
  • تابلو برق فرمان موتوری: معمولا جهت کنترل جریان برق موتورهای قوی از این تابلو استفاده می‌شود.
  • تابلو برق کنترل PLC: از این تابلو برای کنترل خودکار جریان برق مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود.
  • تابلو برق مارشالینگ: این تابلو ارتباط بین تابلو برق مرکزی و تابلو برق فرعی را فراهم می‌کند.

تابلوهای برق معمول مورد استفاده در ساختمان‌ها

تابلوهای برقی که در ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی استفاده می‌گردند معمولا خود انواع مختلفی را شامل می‌شوند که به آن‌ها می‌پردازیم.

  • تابلو برق کنتوری: این تابلوی برق در ساختمان‌های بزرگ چند طبقه که دارای چندین کنتور برق می‌باشند، برای کنترل و مدیریت جریان برق کنتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تابلو برق تقسیم عمومی: این تابلو به خدمات عمومی ساختمان مانند آسانسور، پارکینگ، دینباب و … مربوط می‌شود که بر جریان برقی که به این خدمات می‌رسد نظارت دارد.
  • تابلو برق مینیاتوری داخل واحد: این تابلوی برق در داخل هر واحد برای ارائه برق به تمامی اشیاء برقی داخل خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولا هر ساختمان بسته به نیاز خود از موارد بالا استفاده می‌کند و کارشناسی که از طرف تولیدی تابلو برق از محل بازدید می‌کند، تابلوهای برق لازم را برای واحد مورد نظر شناسایی می‌کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا