آخرین و مهمترین خبرهای اجتماعی

بیماری کلیوی در مردان سخت‌تر است یا زنان؟

یک مطالعه جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که ظاهراً زنان در سطح مولکولی مزیتی دارند که آنها را از نوعی مرگ سلولی که در کلیه‌های آسیب دیده رخ می‌دهد محافظت می‌کند.

دکتر «توموکازو سوما»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه دوک کارولینای شمالی، گفت: «بیماری کلیوی سالانه بیش از ۸۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند، بنابراین مهم است که بدانیم چرا کلیه‌های زنان در برابر این آسیب‌های حاد و مزمن محافظت می‌شوند.»

بیماری کلیوی در مردان سخت‌تر است یا زنان؟

سوما در یک بیانیه خبری گفت: «مطالعه ما گامی در جهت شناسایی علل است و نشان می‌دهد که این انعطاف پذیری زنانه می‌تواند به صورت درمانی برای بهبود ترمیم کلیه در هر دو جنسیت مورد استفاده قرار گیرد.»

در این مطالعه، محققان شکلی از مرگ سلولی به نام فروپتوز را بررسی کردند که به آهن و استرس اکسایشی وابسته است و به عنوان یک عامل کلیدی در بیماری‌های کلیوی شناخته شده است.

محققان از نوع خاصی از آنالیز RNA روی موش استفاده کردند. آنها دریافتند که زن بودن محافظت قابل توجهی در برابر فروپتوز از طریق مسیر خاصی به نام فاکتور هسته‌ای اریتروئید ۲ فاکتور ۲ (NRF۲) ایجاد می‌کند.

این NRF۲ در زنان بسیار فعال است. در مردان، هورمون جنسی تستوسترون، فعالیت NRF۲ را کاهش می‌دهد و فروپتوز را تقویت می‌کند و انعطاف‌پذیری سلولی را در آسیب کلیه تضعیف می‌کند.

محققان با انجام آزمایشات بیشتر دریافتند فعال‌سازی شیمیایی NRF۲ از سلول‌های کلیه مردانه در برابر فروپتوز محافظت می‌کند. این بدان معناست که NRF۲ می‌تواند یک هدف درمانی بالقوه برای ترویج ترمیم کلیه پس از آسیب حاد کلیه باشد.

بیشتر بخوانید:

  • این نوجوان‌ها زود پیر می‌شوند

  • مهمترین عوارض و خطرات دیر خوابیدن

۲۷۱ ۳۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا